Maas theater dans podium

Afscheid Arthur Rosenfeld

In december 2016 neemt Arthur Rosenfeld (1952) afscheid van Maas theater en dans met de première van Exit, pursued by a bear. De voorstelling, een coproductie van Maas en Korzo, is van 1 tot en met 4 december 2016 te zien in Maaspodium, Rotterdam en op 4 en 5 februari 2017 op CaDance Festival in het Korzo Theater, Den Haag. Rosenfeld begon zijn carrière bij Pina Bausch, leidde 20 jaar het gezelschap Meekers en is sinds 2013 het gezicht van de dans bij Maas. Rosenfelds voorstellingen waren talloze malen te zien op CaDance. In oktober en november 2016 toert de reprise van Rosenfelds laatste kleuterhit Foutje door Nederland en in 2017 zal zijn succesvolle jongerenvoorstelling 100% Selfmade (coproductie Maas/DOX) hernomen worden. Rosenfeld is 30 jaar actief als choreograaf in Nederland. Vanaf 2017 zal Maas met verschillende spraakmakende choreografen uit het volwassenen danscircuit gaan werken.

Arthur Rosenfeld, dansende beer
Arthur Rosenfeld leidt al 45 jaar een lang en bekoorlijk dansleven. Het begon met veel falen en achteraf gezien leuke misstappen, grotendeels veroorzaakt door zijn koppige eigenwijsheid. Als beginner bij het Scapino Ballet trad hij vooral anoniem op in een dik berenpak. Maar door toeval of karma belandde hij in de jaren 70 en 80 precies op het juiste moment op het snijvlak van creativiteit: hij werd lid van de eerste generatie dansers bij Pina Bausch en was daarmee een van de pilaren waarop zij haar wereldberoemde gezelschap bouwde. Later, in Nederland (1986) vestigde hij zich eerst als maker voor volwassen publiek met dansstukken; aarzelende, persoonlijke en komische voorstellingen over het mens-zijn. Daarna, vanaf 1993, vond hij een nieuw genre uit en zette danstheater voor jong publiek op de kaart als nooit tevoren.

Exit, pursued by a bear
Arthur Rosenfeld stopt. Maar niet echt. Hij geeft er de voorkeur aan dit einde te zien als een nieuw begin. Dus nodigt hij vrienden, ex-dansers van zijn gezelschappen, andere choreografen veteranen en leden van de nieuwe generatie uit om met hem te denken over hoe dat allemaal moet. De onvermijdelijke vraag doemt op: Wie is Arthur? Of eigenlijk, wie is hij geweest? Wat het antwoord ook is, een ding mag duidelijk zijn: Arthur is niet voornemens het podium op korte termijn te verlaten.
Deze zoektocht naar zichzelf, vergezeld door vrienden, collega’s en het publiek, neemt hem mee naar vergeten herinneringen, verbeelding, en plekken die niemand verwacht, zelfs Arthur zelf niet. Onder andere Ana Teixidó, Jean-Claude Gallotta, Moniek Merkx, Thomas Falk en Leo Spreksel leveren artistieke bijdragen. Daarnaast zijn er vele verrassingsoptredens. Elke avond is anders.

Exit, pursued by a bear is een van de meest beroemde regieaanwijzingen van Shakespeare uit het stuk A Winter’s Tale. Er is in het stuk verder geen beer aanwezig, wat heeft geleid tot eindeloze speculaties. Het is niet bekend of Shakespeare een echte beer gebruikte in zijn stuk, of een acteur in berenpak. Leuk toeval is dat Rosenfeld in een van zijn eerste rollen bij het Scapino Ballet de beer speelde.

Dans bij Maas vanaf 2017
In de Kunstenplanperiode 2017-2020 zal de dans bij Maas theater en dans geborgd blijven door verschillende choreografen die elk voor een eigen doelgroep een voorstelling maken, en door theatermakers die (fysiek) theater en dans mengen. Maas daagt spraakmakende choreografen uit het volwassenen danscircuit uit om werk voor jong publiek te maken en geeft ook ruimte aan jonge talentvolle choreografen. Jasper van Luijk (nominatie Prijs Nederlandse Dansdagen), Nicole Beutler, Jan Martens en Karolien Verlinden/Charlotte Goesaert maken choreografieën voor kinderen. Guilherme Miotto en Cecilia Moisio maken dansstukken voor jongeren. Daarnaast blijven Moniek Merkx, Jolanda Spoel en Nastaran Razawi Khorasani werken met dansers en gaat Maas coproduceren met het jonge circuscollectief Penguins Productions en De Dansers.