Maas theater dans podium

Maas’ visie op educatie

Al doende leert men, ofwel hoe theatertechnieken het taalbegrip kunnen versterken

Maandagochtend, groep 5 begint de week met een taalles. In het hoofdstuk 12 van Taal op maat wordt een aantal vergelijkingen genoemd. Een bezige bij, een pietje precies, een opgeblazen kikker, een wandelende encyclopedie. Er staan plaatjes in het boek. De kinderen worden door middel van het trekken van lijntjes gevraagd het plaatje van de uitdrukking bij het plaatje met de juiste betekenis te trekken. Maar niet vandaag. De kinderen staan in de ruimte en ze bewegen als bijen, ze maken zoemgeluiden. Ze staan stil en plotseling krioelen ze snel door elkaar. Ze mogen elkaar niet aanraken en moeten zorgen dat de ruimte steeds gelijkmatig met bijen is gevuld. Ze spelen een zwerm bezige bijen. Of ze bewegen juist uiterst netjes, afgemeten en correct, kiezen rechte lijnen. Ze zijn de pietje preciezen. Of ze zijn opgeblazen kikkers, ze bollen hun wangen en proberen ook nog te kwaken alsof ze de baas zijn. De juf kijkt vanaf de kant, ze is verbaasd. Waar ze anders drie weken over doet lijkt nu in driekwartier voor elkaar. Groep 5 kent de uitdrukkingen en haar betekenis en heeft ze beide kanten op begrepen.

Docenten van Maas theater en dangeven fysieke theater- en bewegingslessen gebaseerd op het idee dat de effectiviteit van die vakken veel groter wordt door de fysieke inprenting. Dorien Folkers (hoofd educatie/ docenten van Maas) verdiepte zich in deze cognitie-theorieën.

In theaterlessen gaat het over verbeelding. Het medium is het lichaam. Met lichaam en stem geven leerlingen vorm aan een onderwerp, ze doen alsof.  De leerlingen gaan associëren, fantaseren, verzinnen en uitbeelden en maken scènes. Zo krijgen woorden betekenis en die betekenis wordt opgeslagen in het geheugen. Het woord, het begrip, de uitdrukking wordt belichaamd. Verschillende onderzoeken tonen aan dat het fysiek naspelen van woorden het begrip van de woorden vergroot en ervoor zorgt dat woorden beter en sneller onthouden worden.

Benieuwd geworden naar meer? Dorien’s visie op educatie kun je hier lezen.