Maas theater dans podium

Gé Wegman

Gé Wegman (1957) is sinds 1984 werkzaam als lichtontwerper. Hij was de vaste lichtontwerper van theatergroep Max. en is dat nu bij Maas theater en dans. Sinds vele jaren werkt Gé voor een groot aantal regisseurs, groepen en werkplaatsen, waaronder het Nationale Toneel, Toneelgroep Maastricht, Carver, Boogaerdt/VanderSchoot, Mathilde Santing en Theo Nijland. Inmiddels heeft hij meer dan 500 lichtontwerpen op zijn naam.

Meerdere producties waaraan hij meewerkte zijn bekroond of werden voorgedragen voor diverse prijzen. Voor de voorstelling Van de brug af gezien van Toneelgroep Oostpool in regie van Erik Whien, die geselecteerd werd voor het Nederlands Theater Festival 2010, kreeg hij als lid van het vormgevingsteam in 2010 de Wijnberg prijs voor Scenografie. Ook Kind van Alexandra Broeder (2011) en Sartre zegt Sorry van Het Nationale Toneel/Laura van Dolron ( 2011), waar Gé aan meewerkte, werden geselecteerd voor zowel het Nederlands als het Vlaams Theater Festival. Bimbo van Boogaerdt/Van der Schoot werd geselecteerd voor zowel het Vlaams als het Nederlands Theater Festival 2012 en werd bovendien genomineerd voor het de VSCD Mimeprijs. In 2013 werd  Small World van Boogaerdt/Van der Schoot opnieuw genomineerd voor het de VSCD Mimeprijs. De voorstelling Somedaymypricewill.com van Troubleman/The Sadists werd in 2013 geselecteerd door zowel het Nederlands als het Vlaams Theaterfestival en door de wijkjury. De productie Hollandse Luchten 1: Jeremia van Troubleman werd geselecteerd voor het Theaterfestival 2014. De productie De man die alles weet van Maas Theater en dans in regie van Jetse Batelaan werd in 2014 genomineerd voor de Zilveren Krekel en de Zapp theaterprijs. Datzelfde jaar kregen Boogaerdt/Van der Schoot de VSCD Mimeprijs voor de productie Hideous (Wo)men in een regie van Suzanne Kennedy. Bij de Toneelmakerij kreeg de productie de Tantes in een regie van Paul Knieriem in 2015 zowel een Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende jeugdtheaterproductie als de ZAPP theaterprijs 2015. De radicalisering van Sadettin K. werd in 2016 voor het Vlaams theaterfestival genomineerd. Voor de productie Alice in Wonderland  van Maas Theater en dans werd in 2016 de Gouden Krekel aan het decorontwerp van Sanne Danz toegekend.

Gé werkt al lange tijd samen met Moniek Merkx en heeft al haar voorstellingen die zij bij Max en Maas theater en dans heeft gemaakt van licht voorzien. Bij Maas ontwierp hij het licht van Staal, Alleen op de wereld, De man die alles, City of Dreams, Het verhaal van de getallen, Voorjaarsoffer, Ben niet bang, Alice in Wonderland en Liefde. In het voorjaar van 2017 ontving Liefde een Zilveren Krekel voor de meest indrukwekkende jeugdproductie.