Maas theater dans podium

Techniek

Beauty en het beest is een grote zaalvoorstelling. Dat betekent niet alleen dat het decor breder, hoger en dieper is en dat er meer stoelen en dus meer bezoekers in de zaal kunnen. Maar ook dat we makkelijk van decor kunnen wisselen met een trekkenwand (die trekt decors omhoog, vandaar dat er op een grote zaal ook altijd een toneeltoren staat). Voor onze technici niet alleen veel extra werk maar ook leuke nieuwe uitdagingen. Ons hoofd techniek en ‘uitvinder’ Peter Raaijmakers vertelt erover.

Peter: “Eigenlijk heb ik bij Maas en met Moniek nu bijna alle elementen gehad. We hadden zand in Echt waar, water in Liefde, windmachines in Play It Back en nu in Beauty ook vuur. In de tovertafel gaat er vanuit het niets een kandelaar aan. Alleen lucht hebben we nog niet gehad, maar die komt volgend seizoen, want dan gebruikt Nastaran Razawi Khorasani een toneelvullend springkussen als decor in Bye Bye Baby. Moniek komt iedere voorstelling met een nieuwe vraag voor techniek en dan zoeken we uit hoe we dat voor elkaar krijgen. Dit keer wilde ze bomen die zelf konden bewegen en dansen over het toneel. Daar had nog niemand een systeem voor bedacht, dus dat hebben we zelf gedaan. We hebben een systeem gebouwd waarbij je iets kan verplaatsen over een rail zonder dat er een kabel aan vast zit. Normaal gesproken gaat dat altijd met een touwtje of loopt er een kabel mee, maar dit systeem is draadloos en dat is best bijzonder. Daardoor kan je nu naast de verticale bewegingen die je maakt met de trekken ook horizontale bewegingen maken. Daar ben ik trots op, het is echt een beetje mijn kindje voor deze voorstelling, er zitten heel veel uren ontwikkeling in.”

In 2016 maakten we al een filmpje over de techniek bij Maas, met alle ins en outs over licht, geluid en decor.