Maas theater dans podium

Makers

Floris van delft
Floris van Delft_regie/tekst:
“Ik heb CASH gemaakt toen de economische crisis in volle gang was. Ik wilde jongeren uitdagen over de werkelijke waarde van geld na te denken. Zij groeien op, terecht of niet, met een continu gevoel van schaarste. Nu is de crisis iets geluwd, maar het belang om je te verhouden tot dit thema is dat zeker niet. Geld is emotie, veiligheid, identiteit. CASH is een rollercoaster van informatie en spanning geworden, waarin je drie keer over de kop gaat. De voorstelling laat je verder denken. CASH is als een actiefilm op het toneel, die je achterlaat met een hartslag van 180 en een hoofd vol gedachten.”

CASH - Wolter Muller
Wolter Muller_tekst:
“Wanneer je op straat een muntje laat vallen, kijkt iedereen om. Al is het maar een stuiver. Dat is de macht die geld over ons heeft. Het woord ‘geld’ is voor mij iets fantastisch. Er zijn maar weinig termen die zo direct spanning en emotie oproepen. Je kunt het hartstochtelijk verachten, maar ook net zo hartstochtelijk begeren. Je kunt er prachtige dingen mee bereiken en het brengt het allerslechtste in mensen naar boven. Geld is heerlijk én smerig. Niemand zegt nee tegen een heleboel geld. Maar ondertussen weet iedereen dat geld niet gelukkig maakt. Hoe kan dat? Waarom hebben we dit systeem ooit bedacht? Want dat mogen we niet vergeten: wij mensen hebben dit giftige wondermiddel zelf gemaakt. CASH behandelt alle aspecten die aan geld kleven. Het is opwindend, snel, gewetenloos, verradelijk, geil en kwetsbaar. Bovendien is CASH een hommage aan de traditie van de heist-movie.”

Top tien favoriete heist-movies Wolter Muller: 1. Heat / 2. Reservoir Dogs / 3. Bonnie and Clyde / 4. Ocean’s Eleven / 5. Inside Man / 6. The Sting / 7. Die Hard with a Vengeance / 8. The Dark Night / 9. Heist / 10. Kelly’s Heroes. Klik hier voor meer heist- en geldfilms.

CASH - Laura de Jong
Laura de Jong_decor:
“CASH roept verbeelding op: grote hoeveelheden, bling bling, het ontbreken ervan, het verlangen ernaar en slimme manieren om er aan te komen. Geld is een afspraak, een systeem. Niemand snapt het, iedereen wil het. Banken bedenken financiële producten die bewust zo ingewikkeld worden gemaakt, dat de consument ze niet begrijpt. Er worden gouden bergen beloofd, maar uiteindelijk draait het op één ding uit: er moet betaald worden. De crisis breekt uit en ook dáár worden mensen weer rijk van. Er woeden oorlogen en mensen verdienen eraan. Immoreel. Afspraken, geheimen, systemen, witte boorden, hoge torens, bankoverval, vluchtroute, doofpot, zand in ogen, opportunisme, status, religie, plattegrond, oplichten, geweld, seks, anoniem. CASH moet eigenlijk zijn: CHANGE.”

CASH
Wim Conradi_geluid

“Hollywood gooide in de jaren ’70 het roer om. De eerste rampenfilms verschenen en een nieuwe aanpak van bankroven, gijzeling, corruptie en drugs werden geliefde onderwerpen zoals Serpico, Dog Day Afternoon, Superfly en The French Connection. In deze films draait het natuurlijk allemaal om geld en wat het kan veroorzaken. Het grote klassieke orkest dat al die jaren gebruikt was, werd opzij geschoven en nieuwe muziekvormen verschenen om de films dramatisch te ondersteunen. Jazz-, big band- en funkcomponisten werden gevraagd om de score te schrijven; vette blazers, funky baslijnen en sissende bekkens voerden de spanning op waar vroeger alleen violen klonken. De nieuwe muziekformule bleek een succes en is onlosmakelijk verbonden met geldfilms uit die tijd. Voor de voorstelling CASH heb ik samen met Bauke Moerman onder andere muzieksamples gebruikt uit de film The Taking Of Pelham One Two Three uit 1974, een film over een gijzeling van een metrotrein in New York in ruil voor één miljoen dollar losgeld.”

konect(1)
Sara Hakkenberg_kostuums

“In heist-movies zijn de personages vaak een ratjetoe aan verschillende mensen die uit verschillende situaties bij elkaar gekomen zijn. Eigenlijk zijn ze gedwongen samen te werken, of ze elkaar nu mogen of niet, of ze elkaar kunnen vertrouwen of niet, om hun laatste kans te pakken. Alle mislukte levens van de personages zijn op dat ene punt beland. Daar begint de voorstelling CASH. De personages vallen elk op hun eigen manier buiten de maatschappij. Sommigen hebben zich al neergelegd bij de teleurstellingen in het leven, anderen geloven dat het succes nog gaat komen als het geld binnen is. Het kostuumontwerp voor CASH was een interessante zoektocht naar wie de personages waren. Alles moest kloppen om ze geloofwaardig te maken. Soms moest het er juist heel goed uitzien, soms juist onbeholpen. Met verschillende stijlen en tijdperken. Een gladde jongen uit de bankenwereld van nu, maar ook de louche kledingstijl uit de jaren ’70 was onmisbaar. Met een vol kledingrek zijn we vanaf de eerste repetities begonnen met dingen uitproberen tot alles klopte. Zo zijn de personages ontstaan.”

CASH - Andrea Spoor
Andrea Spoor_licht
“CASH is spannend, grappig, romantisch, kaal, vol, rustig, druk. Wat wil je nog meer als lichtontwerper? Als in een snoepwinkel mocht ik alle kanten op om met het licht deze voorstelling te ondersteunen. Het decor verandert van kleur, effecten krijgen een extra boost met licht. Met deze voorstelling kon ik even heerlijk knallen! Zo voelt CASH ook voor de toeschouwer. Er is een geweldige opbouw, waardoor je steeds verder op het puntje van je stoel gaat zitten. Met z’n allen lekker dromen over cash. Want cash is wat iedereen wil hebben en uitgeven, dus laten we het vooral mooier maken dan het is…. met behulp van wat licht.”