Maas theater dans podium

Maas 5 jaar

Maas theater en dans produceert en programmeert nu vijf jaar voor jong publiek van alle leeftijden. Maas is trots op de Maasfamilie, op wat Maas bereikt heeft met nieuwe talenten, de speciale mix van dans en theater, de grote en piepkleine voorstellingen, het Maaspodium, de maatschappelijke projecten en educatie. Kortom, Maas is trots en wil dat uitgebreid vieren.

De Maas tijdlijn tot nu toe:

2013
Maas werd in 2013 geboren vanuit een fusie van Theatergroep Max., Meekers en Theatergroep Siberia. In het eerste Maas seizoen openden we ons huis, het Maaspodium, met nieuwe programma’s en mooie producties. We lieten onze verse bezoekers kennis maken met jong talent in festival Voor de leeuwen. We bouwden onze droomstad in City of Dreams. Het publiek werd overrompeld door een klas wilde meisjes in Wild Thing. Met het terugkerende programmaformat FRESH gaven we jonge makers de sleutels van ons podium en ook de circusdriedaagse zag het licht in het Maaspodium. We bespraken de wereld van het geld in CASH.  We hadden de allereerste vakantieprogrammering met vuurtjes stoken, kastanjes poffen, bouwen, appelmoes maken, schapen scheren, kunstwerken knutselen en nog veel meer. Inmiddels hebben we er al 20 vakanties opzitten.

2014
In 2014 presenteerden we Alleen op de wereld, onze eerste grote zaalvoorstelling. Kleuters wisten meer dan De man die alles weet. We hadden voor het eerst een orkest met breakers op het podium in RPhO meets Maas en toonden een stevig internationaal programma in ons podium tijdens festival Afrovibes. Scholen stonden in de rij voor Het verhaal van de getallen, de internationaal befaamde Duda Paiva maakt zijn eerste stuk voor kinderen bij Maas: dansdrieluik De Grieken en we gingen op zoek naar een kleine crimineel die nog vaak zou opduiken in Gezocht: Konijn.

2015
Het derde Maasjaar bracht schoonheid en chaos in Voorjaarsoffer. Kleuters lachten om fouten en fantasie in Foutje. Wild Thing en Gezocht: Konijn werden hernomen. Acteurs en jonge gevangenen maakten samen HB extra hard in de justitiële instelling De Hartelborgt en het talentenprogramma Loslopend wild was een hit op Oerol. We mixten voor het eerst een professionele cast met kinderen in Ben niet bang, de acht breakers in 100% Selfmade zorgden voor een energie-explosie. Jongens waren we, de tv-documentaire over Staal door Human, kwam op televisie.

2016
Burgemeester Aboutaleb kwam op de thee bij de première van Alice in Wonderland. We begonnen ons derde seizoen in augustus met de varende voorstelling Toen wij van Rotterdam vertrokken. Kunstwerk Eitje was twee jaar lang te zien als centerpiece in theaters en musea. Maas vertrok naar China om Chinese kinderen workshops op de Maasmanier te geven. In Theater Na de Dam kwamen oorlogsverhalen heel dichtbij. Duizenden jongeren werden mediawijs door Sell Me Your Secret, over privacy. En choreograaf Arthur Rosenfeld zwaaiden we uit met de voorstelling Exit, pursued by a bear.

2017
In 2017 brachten we de kleurrijke voorstellingen Liefde en Lief, met één cast, één decor en één thema. Rite of Spring, de remake van Voorjaarsoffer, speelden we in Kaapstad en op Oerol. Bazen verbazen werd afgesloten: een langlopend project met praktijkscholen en 20 stralende presentaties door het hele land. We starten de succesvolle serie Theater of the Now in ons podium, actueel theater met een jonge programmaraad, panels, quizes en nagesprekken. Happily Ever After veroverde harten met moderne dans over de dood. Vijf jaar kunstonderwijs in Rotterdam werd bekroond met doe-het-zelfsite Stel je voor. In Solo van Nas & Jim werden egotrippers geëerd. En Beauty en het beest werd een mega-hit, met 26 mensen op het toneel, performers, het Nederlands Kamerkoor, een kindercast (totaal 270 kinderen uit het hele land verdeeld over de tournee) en een bijzonder decor met computer gestuurde rijdende bomen.

2018
Dit jaar brachten we theater voor de allerkleinsten met de solo Duimelot. In de klassieker Drie bleek de kracht van verbeelding het altijd nog te winnen. Minister van Engelshoven bezocht het Maaspodium om de Cultuurbrief te presenteren. Op Oerol gingen we op in de massa in Uniform, een ode aan de meeloper. We hadden een primeur met Point of No Return, een voorstelling door 15 jongeren bij de herdenking van het slavernijverleden. En als kers op de taart vieren we onze vijfde verjaardag met FEEST, waarin we alles doen wat niet mag.

En er komt nog veel meer moois aan de komende jaren…