fbpx

Maas theater dans podium

In de klas

Beste leerkracht,

Welkom in ons online magazine. Binnenkort bezoekt u met uw klas de voorstelling Hallo familie. In dit blok vindt u wat suggesties voor het voorbereiden van uw klas voor op het voorstellingsbezoek. Allereerst raden wij u natuurlijk aan om de leerlingen de blokken in dit magazine te laten bekijken. Dit kunnen ze zelfstandig doen, maar onder andere de Feest Facts quiz en de Skibididans is ook heel geschikt om klassikaal te doen.

Maskers maken
In Hallo familie komen allerlei wonderlijke maskers voorbij. In het blok Maskers maken leren de leerlingen hoe ze stap voor stap een masker kunnen maken. Als de maskers gemaakt zijn, kunt u daar in de klas de volgende spelopdrachten mee doen:

Spelopdrachten met maskers

Hoe geef je masker een emotie? (onderzoeken)
Laat de leerlingen in een spiegel kijken of laat ze twee aan twee met elkaar werken en benoemen hoe hun masker kijkt. Welke emotie heeft het? Misschien heeft het nog helemaal geen emotie. Dan laat je ze samen (of solo voor de spiegel) ontdekken hoe ze door middel van lichaamsbewegingen hun masker een uitdrukking kunnen geven. Een gebogen rug en afhangende schouders geeft snel een verdrietig gevoel. Een rechte rug en snelle hoofdbewegingen geeft juist een vrolijk en alert gevoel. Boos kan worden onderstreept door arm- en handbewegingen.

Hier ben ik… (onderzoeken)
Laat de leerlingen met maskers ergens opkomen en weer afgaan. Het is fijn als er schotten zijn of coulissen, zodat ze echt kunnen verschijnen. Zijn die er niet, zet dan twee stoelen neer en vertel dat als je de stoel passeert je ‘op’ bent en na de volgende stoel weg ‘af’ bent. Opdracht aan de leerlingen om goed met hun gezicht naar het publiek te kijken. Eerst laat je hen oversteken zonder opdracht. In de volgende rondes laat je hen emoties toevoegen. Blij, verdrietig, boos, verliefd of bang. Kijk welke emotie het beste bij welk masker past.

Kleine ontmoetingen (maken)
Als iedereen weet welke emotie het beste bij zijn masker past, maak je duo’s voor duetten. Laat twee maskers elkaar ontmoeten. Wat gebeurt er? Vinden ze elkaar leuk of niet. Gaan ze samen verder of juist niet? Niet van te voren afspreken, maar laat de ontmoetingen ontstaan op de vloer. Je kunt de ontmoetingen ook eerst met zijn allen oefenen. Maak twee rijen tegenover elkaar en laat ze een aantal maal de ontmoetingen improviseren. Dan mogen de leerlingen een ontmoeting die ze fijn vonden uitkiezen en deze aan de hele klas presenteren.

Bijzondere familie (onderzoeken en maken)
Deze oefening is vooral leuk met de maskers die je bovenop je hoofd plaatst (tweede variant in blok Maskers maken). Laat de leerlingen een familieportret maken in de vorm van een tableau (een foto). Bespreek wie wie is en waar je dat aan kan zien (bijvoorbeeld aan de houding of door de plaats in het tableau). Laat ze nogmaals het familieportret maken, maar laat ze langzaam hun kin op de borst leggen zodat de maskers tevoorschijn komen. Kijk hoe het tableau verandert en of er ook andere bewegingen gemaakt moeten worden. Misschien moeten er wel familieleden van plek veranderen.

Feest (maken)
In Hallo familie belanden de spelers in allerlei feestjes. Maak groepjes van vijf. Elk groepje kiest een eigen feest. Als opmaat kan je deze feestjes kort laten presenteren. Tot slot laat je ze het feestje spelen waarin ze ergens onderweg transformeren naar uitvergrootte personages met hun masker op. Kijk hoe ze dan bewegen en met elkaar omgaan. Moedig ze aan om groot te gaan spelen en te durven fantaseren.

Vragen stellen
Daarnaast kunt u met de leerlingen spreken over het onderwerp familie. Een aantal vragen die u daarbij kunnen helpen zijn:

Wie noem je allemaal familie?
Kan je je familie zelf uitkiezen?
Moet je altijd van je familie houden?
Zijn er dingen die specifiek bij jouw familie passen?
Is jouw familie weleens kinderachtig?
Hoe vieren jullie feest met je familie?
Kunnen dieren ook familie zijn?
Fantaseer je wel eens dat je familie heel anders is dan in het echt?

Beeldende opdracht
In Hallo familie kijk je naar een kind die van alles over haar familie fantaseert. Zij neemt het publiek mee in een grote associatieve droom waarin niemand meer hetzelfde blijft. Naast de spelopdrachten met de maskers kunt u de leerlingen ook een beeldende opdracht geven. Laat de leerlingen een familieportret tekenen van hun eigen familie waaraan ze een fantasie-element moeten toevoegen. Bijvoorbeeld: iedereen verandert in dieren of in poppen. Laat ze nadenken over wat zij graag voor fantasievolle ingreep zouden willen doen. En hoe ze zichzelf in deze familie willen portretten. Blijven zij zelf gewoon of gaan ze mee in de fantasiebewerking?

Workshop Theefeestje Freinetschool Delft Maas theater en dans Alice in WonderlandHEADER_Workshop Theefeestje Freinetschool Delft Maas theater en dans Alice in Wonderland

Workshop
Voor een nog meer verdiepende voorbereiding of verwerking raden we aan om onze actieve theaterworkshop voor in de klas te boeken.

Ooit wel eens je vader willen zijn? Of je moeder? Of je over- over- over-groot-oma?
In deze workshop kan het. We worden gekke tantes, dronken ooms, dappere buurmannen en misschien ook wel even de hond onder de tafel.
We maken portretten van echte of zelfverzonnen families, dansen de Skibidi-dans op tafel en eindigen in een dierlijk fantasievol familiefeest.

In de workshop bereiden we de leerlingen voor op het associatieve en fysieke karakter van de voorstelling en duiken we met ze de fantasie in.

De workshop duurt een uur en kan plaatsvinden op school (in een theaterlokaal of gymzaal) of in het theater (mits er ruimte is). We raden de workshop aan in de week voorafgaand aan de voorstelling, maar hij kan ook in de week na afloop plaatsvinden. Kosten voor de workshop zijn €75,00 plus reiskosten van de docent.

Heeft u vragen over de voorstelling en/of interesse in de workshop, neem dan contact op met Sara Giampaolo: sara@maastd.nl