Maas theater dans podium

Moderne dans

Geschiedenis van de moderne dans
Iedereen heeft wel eens gedanst. Bijvoorbeeld op een feest, op school of in je kamer wanneer je lievelingslied op de radio is. Maar heb je ook wel eens modern gedanst? In de voorstelling Happily Ever After wordt je meegenomen in de wereld van de moderne dans. Dat ken je misschien van dansprogramma’s op televisie waarin de kandidaten naast hiphop, klassiek en ballroom ook modern dansen. In dit blok leggen we kort uit wat moderne dans is en hoe het is ontstaan.

Ballet: tutu’s en spitzen

 

Eerst was er ballet
De moderne dans is ontstaan in het begin van de twintigste eeuw. Daarvoor was er vooral klassieke dans, het ballet. Bij ballet ging het om de techniek: bewegingen moesten goed worden uitgevoerd en er mooi uit zien. Benen moesten zo strak en hoog mogelijk kunnen. Er werd gedanst in een tutu en op spitzen zodat het leek alsof de danseressen konden vliegen, konden opstijgen.

Moderne dans

 

Vanuit het hart
Moderne dansers vonden ballet te technisch en ouderwets. Ze waren het zat. Ze wilden niet alleen dansen aan de hand van regels, maar dansen vanuit hun hart. Ze wilden met dans hun gevoelens uiten en dat lukte ze niet goed in de klassieke dans. Verschillende dansers en choreografen gingen op zoek naar nieuwe vormen. We zetten een paar belangrijke namen uit de moderne dans voor je op een rijtje:

Loïe Fuller (1862-1928)
Loïe Fuller was de eerste Amerikaanse danseres die Europa veroverde. Ze brak met de ballettradities door haar korset af te doen en op blote voeten te dansen. Ze gebruikte dans, kostuums en licht om fantastische vormen tot leven te brengen. Loïe maakte natuurlijke verschijnselen na met haar dans. Bij haar bekendste dans, The Serpentine Dance, maakte ze met stokken grote lappen zijde aan haar armen, om een tof effect te creëren.

Martha Graham (1894 – 1991)
Danseres en choreografe Martha Graham is erg belangrijk geweest voor de moderne dans. Ze bedacht danstechnieken die nog steeds veel worden gebruikt. Ze bewoog vanuit het centrum van het lichaam, het middenrif, het in- en uitademen was dus de start van de beweging. Ook belangrijk het spannen en ontspannen van spieren was een belangrijke danstechniek van Martha en het contact met de grond. En natuurlijk danste Graham daarbij ook op blote voeten.


Merce Cunningham (1919 – 2009)

Deze mannelijke choreograaf begon zijn carrière in het dansgezelschap van Martha Graham. Daarna richtte hij zijn eigen dansgezelschap op. Hij liet zijn dansers geen verhalen vertellen op vaste muziek, zoals bijvoorbeeld De notenkraker of Het zwanenmeer, maar hij liet zijn dansers een eigen verhaal vertellen met hun lichaam.