Maas theater dans podium

Geschiedenis

Het jaar: 0 tot 1000
Dit is Karel de Grote. Hij was 1300 jaar geleden koning van het Frankische rijk. Dat was zo groot als Nederland, België, Frankrijk en Duitsland bij elkaar. Een super groot koninkrijk dus.

Karel de Grote kon zelf niet lezen of schrijven, maar vond leren wel heel belangrijk. Daarom richtte hij verschillende scholen op, maar die waren toen alleen maar bedoeld voor jongens die rijke ouders hadden. De les werd gegeven door monniken, dat zijn mannen die in kloosters wonen. De jongens leerden daar voor het eerst lezen en schrijven of een instrument spelen.

Pas jaren later werden er regels bedacht, die ervoor zorgden dat alle kinderen recht hadden op goed onderwijs, met echte juffen en meesters.

Het jaar: 1000 tot 2000
Wat ziet dit plaatje er ouderwets uit! Dat komt omdat dit schilderij is gemaakt in 1625. Scholen zagen er toen heel anders uit dan nu. Er waren geen computers of digitale schoolborden, maar houten rugzakken en pennen gemaakt van ganzenveren. De kinderen staan in de rij om hun schrijfwerk aan de meester te laten zien. Het jongetje vooraan heeft zijn schrijfwerk niet goed gemaakt. De meester verscheurt het en gooit het papier op de grond. Daarna krijgt het jongetje een pak slaag op zijn handen. Dit werden lijfstraffen genoemd. Als je goed naar het schilderij kijkt, zie je dat het jongetje huilt. Leerlingen straffen was in die tijd heel normaal, maar gelukkig is het nu verboden en mag de juf of meester dit dus niet meer doen.

Christelijk onderwijs sinds 1806
In Nederland zijn er ook heel veel christelijke basisscholen. Op deze scholen leer je niet alleen rekenen of schrijven, maar leer je ook over God en de bijbel. Op deze school zitten kinderen die in God geloven, maar ook kinderen die daar niet in geloven.

Deze tekening is gemaakt in 1810, heel lang geleden dus. Kinderen hoefden nog steeds niet verplicht naar school. Maar omdat hun ouders geen geld hadden en moesten werken, werden de kinderen overdag naar een school gestuurd waar ze niet zoveel geld voor hoefden te betalen. Er was alleen geen echte juf op deze school. De juf kon namelijk zelf niet lezen of schrijven, en kon de kinderen dus niks leren. Omdat de school vaak ook arm was, was er geen geld voor een schoorsteen en openhaard. In de winter werd het dus ijskoud. Brrrrrr ……

Openbaar onderwijs sinds 1848
De meeste basisscholen in Nederland zijn openbaar, deze scholen worden betaald door het land. Openbaar onderwijs betekent dat alle leerlingen hier welkom zijn en dat het niet uitmaakt wie je bent, waar je vandaan komt of waar jij of je ouders in geloven. Deze scholen bestaan al sinds 1848, dat is 172 jaar geleden.

Zo zag een klas er 100 jaar geleden uit. Er waren speciale jongens- en meisjesscholen, waar een meester soms wel 40 kinderen had. Alle kinderen zaten in rijtjes naast elkaar en hadden een bank in plaats van een stoel.

Juffen sinds 1904
Pas in 1904 stond de eerste échte juf voor de klas. Dat is best wel laat, want het onderwijs bestaat dus al honderden jaren. Waarom was dat zo denk je? En is dat wel eerlijk? Gelukkig zijn er nu heel veel juffen in Nederland, die heel goed les kunnen geven en heel lief zijn voor de kinderen. Wie is jouw lievelingsjuf? Je kunt het hier invullen.

Speciaal onderwijs sinds 1904
Het speciaal onderwijs is bedoeld voor kinderen met een handicap. Dit kunnen alle soorten handicaps zijn, zoals autisme (als je niet weet wat dat is, mag je dat altijd aan de juf, meester of een van je ouders vragen) of kinderen die in een rolstoel zitten. Dat deze kinderen goed les krijgen is natuurlijk net zo belangrijk als kinderen die op een andere basisschool zitten. Deze kinderen krijgen onderwijs die speciaal voor hen gemaakt is. Vandaar de naam ‘speciaal’ onderwijs.

 

Montessorischool sinds 1916
Een Montessorischool is bedoeld voor kinderen die liever zo veel mogelijk zelf doen. Er zijn natuurlijk wel juffen en meesters, maar die helpen de kinderen het zelf te doen. In de klas zitten kinderen van verschillende leeftijden, net zoals in een gezin met meerdere broers en zussen. De Montessorischool werd bedacht door Maria Montessori, een Italiaanse dokter. Zij opende de school in 1907 in Italië. In 1916 bestond de eerste Montessorischool in Nederland.

Freinetschool sinds 1920
In 1920 ging de Franse meester Célestin Freinet op pad met de kinderen in het dorp. Hij ging met de kinderen langs verschillende bedrijfjes en de natuur in. Daarna moesten de kinderen een verslag schrijven over wat ze hadden meegemaakt. De meester kwam er zo achter dat kinderen veel sneller leren als ze het zelf mogen doen, in plaats van dat ze leren uit een schoolboek. Dus richtte de meester zijn eigen school op. In Nederland zijn er 16 van dit soort scholen, dat zijn er dus niet zo veel. Op deze scholen mogen kinderen hun zegje doen over wat ze willen leren, en krijgen ze hulp van de juf of meester.

 

Vrije school sinds 1923
Jammer, op deze school ben je niet elke dag van de week vrij. Op deze school ontwikkel (dat is een moeilijk woord voor groeien of leren) je je op je eigen manier. Je gaat net iets creatiever aan de slag dan op een normale school, omdat tekenen en bewegen, toneelspelen en muziek hier net zo belangrijk zijn als taal en rekenen. De eerste vrije school was er in 1923, bedacht door Rudolf Steiner.

Islamitisch onderwijs sinds 1971
Het islamitische onderwijs in Nederland bestaat nog niet heel lang. In 1971 werd de eerste islamitische school opgericht. Het duurde daarna nog 17 jaar voordat er meer van dit soort scholen kwamen. Nu zijn er 52 islamitische basisscholen in Nederland. Islamitisch onderwijs is bedoeld voor kinderen die in Allah geloven en de Koran lezen. Verder krijgen de kinderen dezelfde lessen als alle andere kinderen in dit land.

Zit jij op een andere school, en staat deze niet in dit lijstje? Wij zijn erg benieuwd welke dat is. Als je wilt vertellen over je school, mail ons dan op educatie@maastd.nl.

2019 Juf Anouk is de beste juf van Nederland
In 2019 mocht Juf Anouk van Basisschool Natuurlijk zichzelf de beste juf van Nederland noemen. Ze kreeg daar een heuse prijs voor uitgereikt. De kinderen in de klas zeggen dat juf Anouk heel lief is en heel goed is in gekke bekken trekken. Deze juf werkt met weektaken, waarin de kinderen zelf moeten zorgen dat ze elke week hun eigen taken hebben gedaan.

Hoe doen jullie dat op school? Staat de juf veel uit te leggen of ben je meer zelf aan het werken?

 

De toekomst van het onderwijs 2050
200 Jaar geleden gingen kinderen naar school met een pen gemaakt van ganzenveren. De kinderen leerden van de juf die hen vertelde welke opdracht ze uit het boek moesten maken. Kinderen van nu hebben in plaats van een krijtbord een digiboard, waarmee de juf niet alleen op het bord kan tekenen, maar ook video’s en foto’s kan laten zien via het internet.

Er zijn steeds meer scholen die gebruik maken van een takenlijstje voor de kinderen, waarin ze zelf bijhouden welke opdrachten ze per week moeten doen. Kinderen worden steeds meer hun eigen baas en bepalen zelf wat ze willen leren. Het internet wordt steeds meer gebruikt, dus in de toekomst zijn er misschien wel helemaal geen boeken meer.

Het klinkt misschien een beetje gek, maar wetenschappers voorspellen dat er in de toekomst ook robots voor de klas staan. Wees maar niet bang hoor, de robots zullen de juf niet vervangen, maar kunnen je wel helpen met je rekensommetjes. Robots zijn namelijk heel slim. Misschien wel slimmer dan de juf of meester …..

Hoe wil jij het liefste leren? Doe je liever een opdracht in een boek of op de computer? Vraag je liever hulp aan de juf of aan een robot? En wil je dat de juf of de robot je een opdracht geeft, of beslis je liever zelf wat je wilt leren? Mail ons via educatie@maastd.nl.