Maas theater dans podium

In de klas

Beste leerkracht,

Binnenkort bezoek je met jouw leerlingen de voorstelling Juffenballet van BonteHond en Maas theater en dans. Omdat we het belangrijk vinden een verbinding te maken tussen onze voorstellingen en de belevingswereld van de leerlingen, hebben we educatief materiaal bij de voorstelling ontwikkeld. We bieden jou en je leerlingen hiermee de mogelijkheid meer uit de voorstelling te halen en de theaterbeleving te verdiepen.

De voorstelling
Juffenballet gaat over de geheime wereld achter het schoolbord
De schooljuf. Een vertrouwd figuur die dagelijks voor de klas staat, dingen op het bord schrijft en geduldig schriften controleert. Maar wat doet ze als je het klaslokaal verlaat? Is de juffrouw dan nog wel een juf? En waar gaat ze dan naar toe? Wat is het geheime leven achter het schoolbord?

In Juffenballet blijkt de koffiekamer een portal naar een andere wereld. In de maneschijn ontmoet een stel juffen elkaar op een open plek in het bos. Ze gebruiken het huiswerk om een fikkie te stoken, dansen wild en uit de maat en brouwen mengsels en geniepige plannetjes. Plannetjes om de schooldirectrice, een oude hippie met flowerpoweridealen, van de troon te stoten. Ze willen de school vernieuwen met strakke regels en prestatiedruk. Een strijd tussen vrijheid en orde barst los. Maar dan komt er een nieuwe juf. Kan zij de boel redden?

Gooi Harry Potter, de heksen van Roald Dahl, Superjuffie en De Luizenmoeder op een hoop en je hebt Juffenballet. Een bokkig avonturenverhaal voor 6+ waarin het klaslokaal net zo makkelijk een wild bos kan zijn. Waarin juffen overdag het goede voorbeeld geven, maar na het luiden van de schoolbel hun haren losgooien. Een voorstelling voor de hele familie met veel dans, vette decorwisselingen, humor en af en toe een spannend liedje.

Workshop
Welke wereld is er achter het schoolbord? Is de juf wel wie ze zegt dat ze is? Waar slapen juffen eigenlijk? En wat doen ze als niemand kijkt?
In deze workshop onderzoeken we op theatrale wijze, samen met echte detectives, de geheime wereld van de juffen. We fantaseren over het leven van de juf als de kinderen naar huis gaan, bouwen de klas om tot de geheime wereld achter het bord, studeren een echte voguechoreografie in die we verwerken in een juffendans en maken wilde plannen voor het onderwijs van de toekomst.

Duur workshop: 60 min.
Capaciteit: 30 kinderen/bezoekers
Prijs: n.t.b.
Contact: sara@maastd.nl

Educatiemateriaal
Het educatiemateriaal van Juffenballet bestaat uit het kijken van de minidocumentaire, een klassengesprek en actieve opdrachten via het online magazine. Dit programma geeft de leerlingen een aanleiding om na te denken over wie er nou dagelijks voor de klas staat? Wie is hun juf/meester eigenlijk echt? En wat doet zij/hij buiten de muren van het lokaal? Zijn alle juffen perfect? Of zijn juffen en meesters eigenlijk ook mensen?

Voorbereiding
We raden je aan om voorafgaand aan het voorstellingsbezoek ter voorbereiding het magazine klassikaal te bezoeken. Sommige opdrachten bevatten een ‘geheimpje’, speel dan mee dat je het niet door hebt.

Opdracht 1: De minidocumentaire
Kijk via het blok mini documentaire naar de educatiefilm bij Juffenballet. Stagejuf Roos laat zien hoe het er op haar stageschool voor en achter de schermen aan toe gaat. Wie heeft er altijd al een kijkje willen nemen in de geheime wereld van de koffiekamer? Deze film geeft een ‘eerlijke’ weergave over het reilen en zeilen van een school.

 

Opdracht 2: Eau de juf – een ode aan je juf

Stap 1 In het complot: Deze opdracht is voor de leerlingen. Het fijnste is het als een klassen-assistent of een ouder deze opdracht met de kinderen doet, want het is een verrassing voor … jou! Fijn als je doet alsof je het niet doorhebt. Uiteindelijk zullen de leerlingen een brouwsel, een parfum maken. Om daar te komen, doen ze eerst een aantal andere opdrachten.

Stappen voor de klassen-assistent / hulpouder:

Stap 2 Bespioneren: De leerlingen mogen hun leerkracht bespioneren. Om hun leerkracht echt goed te leren kennen, moeten ze extra goed opletten. Wat doet de juf/meester? Wat eet zij/hij? Wat voor kleur kleren draagt zij/hij? Wat speelt er zich af achter de deur van de koffiekamer? Valt er iets verdachts op?

Stap 3 Karakteranalyse: Om de leerkracht nog beter te leren kennen, krijgen de leerlingen allemaal de kans om alle vragen af te vuren op de juf/meester. Geef eerlijk antwoord, zo leren ze je nog beter kennen. Aan de hand van de antwoorden, kunnen de leerlingen nu een karakteromschrijving maken.  Laat de leerlingen de juf/meester allemaal in één woord omschrijven.

Stap 4 ingrediënten en metaforen: Ga vervolgens met ze naar buiten en neem een bak water mee. Geef de leerlingen vijf minuten de tijd om ingrediënten te zoeken binnen en buiten de school. Dit moeten ingrediënten zijn die bij de leerkracht passen. Zo zoet als snoep of zo vrolijk als een bloem.

Stap 5 Eau de juf: Laat de leerlingen in een kring om de bak water staan. Ze mogen om beurten hun ingrediënt in het water doen en uitleggen waarom dit bij de juf/meester hoort. Zo maken ze een zeer persoonlijk parfum waar de juf/meester nog maanden mee vooruit kan.

Opdracht 3: Krijt stop-motion
Klik op het blok Zelf doen. Kijk naar de krijttekening die tot leven komt, gemaakt met een stop-motion-filmpje. Volg de stappen en maak zelf een stop-motion van krijt.

Na afloop van de voorstelling in de klas
Wanneer de kinderen terug zijn in de klas, is het goed de voorstelling met ze na te bespreken. Hieronder een aantal vragen om dit gesprek te voeren. Houdt hierbij in acht dat er in een nagesprek geen goede of foute antwoorden zijn. Alles wat ze er (letterlijk) in gezien hebben, mag er zijn.

  • Welk woord is er na de voorstelling het meest in je hoofd blijven zitten?
  • Wat heb je gezien?  Dit kan zowel letterlijk als figuurlijk: wat heb je in het verhaal gezien?
  • Welke personages heb je allemaal gezien? Wat waren hun belangrijkste karaktereigenschappen?
  • Op welke juf lijkt je eigen juf/meester het meest? Waarom?
  • Veranderde er iets in de voorstelling? Waren de juffen in Juffenballet aan het begin van de voorstelling anders dan aan het eind? Wie veranderde het meest? Waarom?
  • Van welke juffenballet-juf zou je zelf les willen krijgen?

Tot slot
Wij hopen dat u en uw leerlingen veel plezier beleven aan de voorbereiding van de voorstelling Juffenballet. Voor vragen over het educatiemateriaal of het voorstellingsbezoek kunt u contact opnemen met Sandy Pieterse van BonteHond via educatie@bontehond.net of met Sara Giampaolo via sara@maastd.nl. Wij zijn ook benieuwd naar reacties op de voorstelling en het educatieprogramma, mail ons gerust.

Veel plezier bij Juffenballet en met het online magazine.

Vriendelijke groeten,
Sandy en Sara, educatie BonteHond en Maas theater en dans