Maas theater dans podium

Makers

En wie zijn dan de makers van Sell Me Your Secret? In dit blok kom je te weten hoe zij over privacy denken.


floris

Floris van Delft, regie/tekst
“Het is eigenlijk heel simpel. Op dit moment is er in het hele privacy-debat zoveel aan het veranderen, doordat de ontwikkelingen met internet zo hard gaan. Er worden besluiten genomen door oudere mannen die geen idee hebben wat de consequenties zijn, omdat ze uit een andere tijd komen. Maar de generatie jongeren van nu, moet in de toekomst met de gevolgen van die beslissingen dealen. Zodra je er goed over na gaat denken blijkt het een raar onderwerp te zijn. Iedereen heeft wel een gevoel dat het belangrijk is, maar het is moeilijk om te zeggen waarom precies? Is het zo erg dat mensen je mail meelezen? Is het zo erg dat een bedrijf op basis van jouw zoekgedrag je bepaalde reclames stuurt? Het is makkelijk om te denken: ik heb niets te verbergen. Dat is niet waar. Je gaat niet naakt over straat, je vertelt niet alles aan iedereen. Privacy is wezenlijk voor ons mens-zijn. We hebben allemaal geheimen. Ik vind dat een spannend idee. En denk dan gelijk: als iedereen recht heeft op een ruimte waar je ongezien bent, of het nu in je hoofd is of in je eigen kamer of in je eigen telefoon, dan is ook de vraag: kunnen we elkaar kennen? Als jij het recht hebt om geheimen te hebben, hoe weet ik dan dat ik jouw ken?”

dsc_5350

Wolter Muller, tekst
“Ik heb jaren geweigerd WhatsApp te gebruiken, omdat het toegang wilde tot al mijn contacten. ‘Daarmee schend ik hun privacy!’ riep ik toen. Inmiddels ben ik overstag. Al mijn contacten hadden immers geen enkel probleem om mijn gegevens te delen, voor een gratis app-je. Het is deze positie die me zo opwindt; meegaan is slap en principieel blijven zinloos. De nieuwste ontwikkelingen die onze privacy bedreigen, worden pas morgen ontmaskerd en dan is het vaak te laat. Moeten we het opgeven? Wordt privacy overschat? Of moeten we in opstand komen? Zonder te veranderen in paranoïde doemdenkers! Ik maak me kwaad en maak me schuldig. Dat conflict in mij was de basis voor Sell Me Your Secret.”

nicky-nina

 Nicky Nina de Jong, kostuums
“We hebben natuurlijk dagelijks met privacy te maken, maar het is een redelijk abstract begrip. Ik associeer het met de toekomst. Ik vond het heel leuk om dat op een subtiele manier te verwerken, met een knipoog naar science fiction. Zo kwam ik al snel uit bij Japan. Veel van mijn inspiratie (zie moodboards onderin) heeft een Japans gevoel, onder andere door de asymmetrie die erin zit.  De vorm van de voorstelling, een combinatie van een spelshow en een onderzoek, zie je ook terug in de kostuums. Je moet de personages serieus nemen als onderzoekers, maar intussen presenteren ze ook die spelshow. Dat is een hele leuke balans om op te zoeken in het ontwerp. De materialen zijn erop gekozen, net als de kleuren en de snit.”

portret1

Laura de Jong, decor
“Het privacy debat interesseert me, omdat ik denk dat we nu nog helemaal niet kunnen overzien wat de consequenties zijn van de digitale revolutie. Het decor is benaderd als een soort laboratorium. Een archief vol met informatie. “Waar kijk ik naar, waar moet ik naar kijken?” Ik heb geprobeerd een ruimte te creëren met veel geheimen en verborgen werelden. Het decor bekijkt ook het publiek. Voel je je bekeken? Wat geef je weg? En hoe belangrijk is privacy eigenlijk?” Zie hieronder de moodboards van het decor.

michel

Michel Banabila, geluid
“Eerder werkte ik met Floris aan Krijg Nou Titus ( 2010). Floris is inspirerend om mee te werken en ik vind Sell Me Your Secret een speelse en boeiende voorstelling geworden. Ik neem mijn dochter mee naar de voorstelling en ben benieuwd wat ze ervan oppikt. Ik zie hoe ze op haar school nu met allerlei apps beginnen en vind dat best spannend. Het internet is nu totaal anders dan 10 jaar geleden en alles op gebied van social media is ook nieuw. De ontwikkelingen gaan razendsnel en we hebben nog niets om het aan te toetsen. De commercie lijkt een steeds strakkere grip op alles te krijgen. Ook voor muzikanten worden vrijheden steeds meer ingeperkt. Aanvankelijk kon je vrij je muziek verspreiden en leek het web de ideale distributieoplossing. Inmiddels is de muziekindustrie er opgedoken en wordt alles weer aan banden gelegd.”

desiree

Desiree van Gelderen, licht
“Als ik nadenk over privacy op internet, dan is de werkelijkheid vaak anders dan wat je van de buitenkant kunt zien. Je wordt gemanipuleerd door bedrijven en beelden. In het theater manipuleer ik het  publiek ook. Met licht kan ik de focus en emotie sturen, waardoor de kijker een bepaalde kant op kijkt. Niet alles is wat het lijkt… ”

zwwphiledeprez4939

Peter Raaijmakers, ontwerp videotechniek / techniek
“Privacy en video hebben veel met elkaar te maken, daar kwam Floris ook direct mee. Met video schendt je heel vaak de privacy. De uitdaging voor mij was dat soort video en  het gevoel van bewakingscamera’s in de voorstelling te krijgen, en dan op zo’n interactieve manier dat het voor theater geschikt is. Omdat er veel live video in de voorstelling zit, moeten de technici kunnen reageren op wat er in de voorstelling gebeurt. Dat kan niet met een standaard bewakingscamera, dus hebben we iets gebouwd waarmee dat wel kan. Daarnaast projecteren we op een wand en op een scherm in die wand, we werken met vijf camera’s tegelijk. Naast het ontwerp van de videotechniek moeten we decor en techniek ook nog reis- en bouwbaar maken. We hebben een manier bedacht die zo efficiënt is, dat we technieken die normaal alleen in de grote zaal kunnen, nu ook in de kleine zaal gebruikt kunnen worden. Dat vind ik leuk.”

dsc00840

Nadja Polman, regieassistent
“Voor de voorstelling heb ik research gedaan naar terrorisme. Ik ging er eigenlijk vanuit dat je op Google alles kan vinden, maar sites over bommen, jihadistenblogs en forums zijn er niet. Na dagen het internet rond te speuren, crashte mijn laptop, alles weg. Misschien ben ik paranoia als ik denk dat dit komt doordat ‘ze’ me in de gaten hielden, maar ik zou naïef zijn om te denken dat ik in totale vrijheid kan doen wat ik wil. Ik ben de laatste generatie die nog een wereld zonder internet en smartphones kent, toen ik 11 was kwamen de eerste mobiele telefoons. Hoe ouder ik word, hoe meer grip deze online wereld op mij krijgt. Dat onze privacy wordt afgepakt heb ik bijna niet door en ik heb al helemaal niet het gevoel ik er iets over te zeggen heb. Door mee te werken aan Sell me Your Secret besef ik mij dat we dat wel hebben!”