Maas theater dans podium

Muziek

Marlon Penn componeerde de muziek voor Victory van choreograaf Cecilia Moisio en in de voorstelling zingt hij live, maakt hij live muziek en danst hij mee. Een paar vragen aan dit multitalent.


Faalsoundtrack
Hoe ben je te werk gegaan voor deze ‘ode aan glansrijk falen’?
“Cecilia vroeg of ik een faalsoundtrack kon maken. Ze wilde zowel liedjes als muziek zonder tekst waar veel geluiden en referenties in zitten naar het falen, naar imperfectie. Het geluid van het vallen van een vaas, bijvoorbeeld. Een mooi object met bloemen erin, maar er kan altijd iets gebeuren waardoor al dat moois in een keer weg is. Ik probeer de muziek perfect te laten zijn in de imperfectie. Het moet wel degelijk heel goed zijn, maar het moet uitdragen dat je imperfect mag zijn en dat je constant een strijd voert met dat verwachtingspatroon van de samenleving dat alles moet kloppen.”

Likes
Een onderwerp exclusief voor jongeren?
“Voor jongeren is het een enorm issue: hoe kom ik over, vinden mensen me wel tof? Die omgeving en wat men van je vindt zijn zo bepalend voor het zelfbeeld van jongeren. Je bent altijd aan het kijken: hoe word ik geliefd, hoe verhoud ik mezelf tot anderen, wil ik populair zijn of niet? Dat is iets dat eigenlijk je hele leven blijft spelen. Ik ben daar op een rare manier als volwassene ook nog steeds mee bezig. Bijvoorbeeld op Instagram, ik zie net dat mijn berichtje 72 hartjes heeft, dat geeft toch een dopamineshot. Je hebt eigenlijk niets gedaan, maar je krijgt wel genoegdoening.”

On the spot
Wat voor sfeer heeft de muziek?
“De sferen variëren heel erg van scène tot scène. Soms is het vrij licht en dan weer donker en grimmig en dat heeft vooral te maken met de inhoud van de scènes. Ik probeer samen met Cecilia te blijven zoeken naar geluiden die de beweging goed kunnen benaderen, accentueren en voortstuwen naar dat niveau waar het heen moet. Een enorme uitdaging, want Cecilia heeft een hele hoge standaard. Dat is ook waarom zij zo goed is. Omdat het maakproces zo uitdagend en compact is, is de compositie soms vrij laat echt helemaal perfect en af. Dat is ook heel tof. Je bent iets wezenlijks en echts aan het maken met de energieën van iedereen. We maken heel veel on the spot.

Uit de comfort zone
Je hebt veel verschillende rollen in Victory, je bent componist, muzikant, zanger en performer. Waar ligt je voorkeur?
“Mijn kracht ligt in muziek maken, maar ik kan ook performen. Ik houd ervan om op een podium te staan. Ik ben gitarist, drummer, toetsenist, bassist en voornamelijk zanger in bands geweest. Ook ben ik dj en heb ik een elektronische live-act. Ik heb geen voorkeur voor een van die rollen. Mijn voorkeur gaat uit naar een veranderende werksfeer, naar afwisseling. De ene week treed ik op in een elektronische hoedanigheid en dan weer met een gitaar. Om nu in Victory met een groep te werken, te dansen en muziek te maken is leuk en spannend. De eerste keer dat ik met Cecilia werkte in 3×3 bij De Stilte was een totale openbaring voor me, ik werd uit mijn comfort zone getrokken. Toen moest ik dansen, had ik blauwe plekken. Cecilia is ook wel een force of nature, je gaat er nooit half in. Daarna wilde ik eigenlijk steeds op die manier werken, altijd weer uit die comfort zone. Dan groei je het meest.”

Wil je meer weten over Marlon Penn? Kijk op zijn website, Facebook  en Instagram.
Marlon Penn wordt voor Victory ondersteund door Ableton en Gibson.