Maas theater dans podium

Muziek

Componist Joop van Brakel maakte nieuwe popmuziek voor Voorjaarsoffer. Een aantrekkelijke soundtrack, zoals hij al eerder maakte voor onder andere Staal en Nacht.

Wat heeft je geïnspireerd bij het maken van de muziek voor Voorjaarsoffer?
Joop: “Ik ga niet op inspiratie zitten wachten, maar ga gewoon aan de slag. Zodra ik begonnen ben, slaat de vlam meestal snel in de pan en ga ik er vol op. De kick die daaronder ligt is de verwondering dat je met nul begint en aan het eind van een werkdag iets geschapen hebt, dat daarvoor niet bestond. Dat blijft een magische gedachte. Ik kan wel aangestoken worden door invloeden van buitenaf, dat gebeurt grotendeels onbewust. Na gesprekken met Moniek waren de volgende termen – al dan niet bewust – in mijn achterhoofd richtinggevend: duister / broeierig / grillig / vrouwelijk / stoer /aards / vurig / bedwelmend / repetitief. In eerste instantie zouden we met Stravinsky’s Le Sacre gaan werken. Ik denk dat het voor de meesten die de moeite nemen Stravinsky’s muziek te beluisteren, vooral de heftigheid en grilligheid van zijn muziek zijn, die zo aanspreken. Verontrustende muziek is het, niet uit op bekoren. Dat spreekt me in principe altijd aan. Ik denk dat de voorstelling met de Stravinsky bewerkingen (ik noem het liever verwerkingen) ook heel goed had gewerkt, maar ben er achteraf niet heel rouwig om dat het niet mocht.”

Meer weten over Joop van Brakel? Lees het hier.

Le Sacre du Printemps
De muziek van Stravinsky (hij maakte in 1913 Le Sacre du Printemps, de hel brak destijds los) mochten we niet gebruiken van de erven van Stravinsky. Regisseur Moniek Merkx daarover: “Toen ik 18 jaar was hoorde ik Le Sacre du Printemps zonder enige kennis van klassieke muziek. Het raakt aan een dwingend onderbuikgevoel. Vanuit dat gevoel wilde ik een nieuwe rituele voorstelling maken. We kregen geen toestemming de muziek van Le Sacre te bewerken, dus vroegen we Joop nieuwe muziek te maken. Maar de mythische, ritmische en folkloristische bronnen die Stravinsky gebruikte, hebben ook mij geïnspireerd.” Hier een aantal filmpjes van Le Sacre du Printemps.

Een spannende versie van choreograaf Akram Khan:

Of Le Sacre als cupsong (Stravinsky moest eens weten):

Of deze scary 3D versie: