Maas theater dans podium

Minister Van Engelshoven op werkbezoek bij Maas

Ingrid van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, bracht op maandagochtend 25 mei jl. een werkbezoek aan het Maaspodium, Rotterdam. Na een inhoudelijk gesprek over de actuele situatie in het theater en in het bijzonder in de cultuureducatie, nam de minister deel aan een digitale theaterles aan groep 7 van de Rotterdamse Emmausschool in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit.

Werkbezoek Maaspodium 
Minister Van Engelshoven sprak eerst met de directie van Maas theater en dans, Moniek Merkx en Bernadette Stokvis. Er werd gesproken over de actuele situatie bij Maas theater en dans en het Maaspodium, over de zorgen die er leven bij Maas, over de gevolgen van de coronamaatregelen en over de initiatieven die wél mogelijk zijn. Zo opent het Maaspodium vanaf 5 juni zijn deuren voor kleine groepen publiek. In het bijzonder sprak de minister over de initiatieven van Maas rondom cultuureducatie. Daarbij schoven ook de directeur van de Emmausschool Anke Langmuur en de coördinator van cultuureducatie Esther Schouten aan. Maas is sinds de sluiting van theaters en de scholen (16 maart) doorgegaan met de digitale theaterlessen op de Emmausschool in het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit.

Vervolgens nam de minister deel aan zo’n digitale theaterles en voegde zich bij de kinderen, vakdocent Margriet Brosens en Maasacteurs Dwayne Toemere en Lisa Groothof in Google Classroom. De leerlingen krijgen om de dag les op school. Op de dagen dat de kinderen thuis zijn, zet Margriet haar digitale theaterlessen voort. De minister stelde zich voor aan de kinderen en deed mee aan verschillende opdrachten, zoals: pak een voorwerp waar je energie van krijgt. Een voor een kregen de leerlingen en de minister de beurt om iets te vertellen over hun voorwerp.

”Mensen gaan bijna nog meer naar die zaal verlangen”
De minister benadrukte dat het, zeker nu, belangrijk is om jonge makers kansen te geven. Ook had ze nieuws over de coronamaatregelen op de speelvloer. Minister Van Engelshoven: “We onderzoeken, en daar is wel een tijdje voor nodig, of acteur ook een contactberoep kan zijn. Er zullen dan allerlei restricties aan worden verbonden.“ Ze benadrukte het belang van een fysieke ervaring in een theaterzaal voor het publiek: “Er gebeurt heel veel online. Gezelschappen geven aan dat dat mooi is, zo houdt je contact. Maar mensen gaan bijna nog meer naar die zaal verlangen. In je eentje kijken is iets anders dan met ander publiek, zo’n zaal doet ook wat met je. Ik hoop dat mensen dat nu nog meer waarderen.” Over cultuureducatie zei ze: “Het is ontzettend belangrijk om kinderen uit hun eigen omgeving te halen en mee te nemen in alternatieve handelingsperspectieven. Je kunt op een andere manier naar dingen kijken, er is altijd een andere werkelijkheid. Dat is iets waar kinderen veel behoefte aan hebben. Ik heb zo vaak gezien dat er voor kinderen veel verandert als ze dat hebben meegemaakt. Een van de ontroerendste momenten was die waarop een jongetje dansles kreeg. Je zag die bevrijding bij de ontdekking dat je je ook op een andere manier kunt uitdrukken.”

Cultuureducatie met Kwaliteit  
Cultuureducatie met Kwaliteit (CMK) is een subsidieregeling om cultuureducatie te verankeren in het basisonderwijs. Stel je voor, van de Rotterdamse partners KCR, Villa Zebra en Maas theater en dans, is een van de 54 landelijke CMK-programma’s. Op ruim 15 scholen in Rotterdam ontdekken de partners met leerkrachten en leerlingen de kracht van de verbeelding, stel je voor… Het programma is mogelijk gemaakt met een bijdrage van Fonds Cultuurparticipatie, dat wordt gematcht door Gemeente Rotterdam. Meer informatie: www.steljevoor010.nl.