MAAS OPEN SPACE WRAPPED

Van 2022 tot en met 2024 ging Maas theater en dans Open Space, een inclusieve, veilige ruimte waarin we met elkaar en met ons publiek op onderzoek uitgaan. Drie jaar lang vielen projecten waarin we nieuwe werkvormen onderzoeken, nieuwe samenwerkingen opzoeken, en nieuwe publieken uitnodigen onder deze noemer. De Open Space werd gefinancieerd door Fonds 21 EXTRA.

De Open Space is een plek waar we onderwerpen en uitdagingen vanuit meerdere perspectieven kunnen bekijken en niet direct hoeven te kiezen tussen links of rechts, ja of nee, zwart of wit. Een plek waar je het ook even niet mag weten. Waar de ideeën en experimenten even kunnen sudderen. 

Bekijk hieronder een selectie van de Open Space projecten in foto- en videobeelden en reflecties van deelnemers, bezoekers of medewerkers. 

  • Nieuwe werkvormen

  • Nieuwe werkvormen
  • Nieuwe werkvormen
  • Nieuwe werkvormen
  • Nieuwe werkvormen
  • Nieuwe werkvormen
  • Nieuwe werkvormen
  • Nieuwe werkvormen
  • Nieuwe werkvormen
  • Nieuwe werkvormen

NIEUWE WERKVORMEN

ZOALS FROM HERE ONWARDS, MNDSCP 0.1 + 0.2, NOW TALKS, WIJ & THE OZARD OF WIZ

“From here onwards (eind 2024) voelt voor ons als de finale van het Open Space traject. Dit project kwam vanuit het gezelschap maar werd een samensmelting tussen gezelschap, podium en educatie.

From here onwards was een onderzoekstraject in het maken voor kinderen en jongeren door drie Maasmakers. De resultaten van het onderzoek werden ook ruimschoots toegankelijk voor een vrij publiek. From here onwards startte (als een gezelschapsproductie) voor het eerst niet in Rotterdam, maar (in diverse onderdelen) bij onze samenwerkingspartners What You See Festival Utrecht en Jonge Harten Festival Groningen. 

Daarna kon het doorontwikkeld samenkomen en aanmeren in de haven van het Maaspodium. Het landde daar in de aanvullende context/het avondprogramma dat onze educatiemakers gelijktijdig aan - en geïnspireerd op - dit traject door heel het podium heen hadden gecreëerd (zie o.a. filmportret Amor.)”

- Merel Heering – artistiek directeur a.i.

ALTER EGO (From Here Onwards)

PAP (From Here Onwards)

ALTER EGO (From Here Onwards)

MY PERIOD IS OUR PERIOD (From Here Onwards)

"Ik ben opgegroeid in een omgeving en cultuur waar de definitie van wat acceptabel was zo specifiek was, dat ik mezelf er nooit in kon zien. Dus begon ik naar andere manieren te zoeken waarin ik mezelf met vertrouwen en authenticiteit kon presenteren. En dat was kunst voor mij. Het was zowel een bescherming als een uitlaatklep." Kunstenaar CJ P. Roxas (MNDSCP 0.1 en 0.2)

MNDSCP 0.1

MNDSCP 0.1

MNDSCP 0.1

MNDSCP 0.1

NOW TALKS

NOW TALKS

NOW TALKS

NOW TALKS

WIJ - met en door de Maascreators

WIJ - met en door de Maascreators

WIJ - met en door de Maascreators

WIJ - met en door de Maascreators

Vogue in The Ozard of Wiz

"Vogue is de puurste vorm van zelfexpressie. Laat jezelf meenemen door de vogue, maar vergeet het verhaal hierachter niet. Voguing is niet een enkel een dansstijl. Het is iets wat van binnenuit komt, het is echt zelfexpressie. Besef dat vogue meer is dan een dansvorm, maar een rijke geschiedenis heeft." Guilliano Pinas

  • Vernieuwde organisatie

  • Vernieuwde organisatie
  • Vernieuwde organisatie
  • Vernieuwde organisatie
  • Vernieuwde organisatie
  • Vernieuwde organisatie
  • Vernieuwde organisatie
  • Vernieuwde organisatie
  • Vernieuwde organisatie
  • Vernieuwde organisatie

VERNIEUWDE ORGANISATIE

DOOR MIDDEL VAN O.A. ATELIERDAGEN, HET WHY SO SERIOUS TRAJECT & MAASTERCLASSES

“Open Space legde bloot dat Maas in contact staat met verschillende communities en dat het belangrijk is om daarmee verbinding te maken. Op die manier komt er kennis binnen via andere bubbels, ontstaan er verschillende leeromgevingen en is het mogelijk de buitenwereld naar binnen te trekken. Kennis verbreden en verdiepen is essentieel binnen Maas, en het is nodig de tijd te nemen om te verbinden en te verdiepen. (…)

Het mooie van de georganiseerde atelierdagen (zie onderstaande link) was om te zien hoe iedereen echt samenkwam. Er werd op verschillende niveaus gesproken, maar iedereen kon op zijn eigen manier een bijdrage leveren. Collega's die minder bekend waren met een bepaald thema, werden door anderen ingelicht. Er hing een sfeer van saamhorigheid en een gezamenlijke zoektocht naar een geheel. Uiteindelijk werd er een visie ontwikkeld voor een circulair werkproces dat zich richt op creatie, onderzoek en samenwerking, waarbij eigenaarschap en gedeelde verantwoordelijkheid centraal staan. Verdere vragen over het organisatiemodel en de betrokkenheid van het hele team blijven open voor het vervolg van het traject.”

- Lena Gevaerts (procesmedewerker) over de interne activiteiten vanuit de Open Space transitie

“Vallen en opstaan zijn twee gegevens die hand in hand zullen moeten gaan. Hierbij bewegen we van “falen” naar “groeien”. Falen is een beladen begrip voortkomend vanuit een westers gedachtegoed, het brengt een taal en mentaliteit met zich mee die geen ruimte biedt tijdens deze processen voor vallen en opstaan. De verandering start bij het besef dat vallen juist mogelijkheden biedt voor groei waarvan groeipijn een belangrijk onderdeel is. Het plezier vinden in het onderzoeken, het niet weten en het bouwen van nieuwe verbindingen, structuren en manieren van zijn. Het bespreekbaar maken van deze koloniale doorwerkingen en de aanhoudende dialoog omzetten naar leer en groeimomenten door het accepteren van vallen en opstaan met bijbehorende groeipijn is dan ook de manier om daadwerkelijk tot dekolonisatie te komen en alternatieve manieren van zijn te blijven onderzoeken.”

Sarah Jawla (Blqck, a queer aesthetic) over het proces van institutionele dekolonisatie tijdens het Open Space traject Why so serious

Dekoloniseren

Intersectionaliteit

Dekoloniseren

Intersectionaliteit

  • Vernieuwde publieksgroepen en samenwerkingen

  • Vernieuwde publieksgroepen en samenwerkingen
  • Vernieuwde publieksgroepen en samenwerkingen
  • Vernieuwde publieksgroepen en samenwerkingen
  • Vernieuwde publieksgroepen en samenwerkingen
  • Vernieuwde publieksgroepen en samenwerkingen
  • Vernieuwde publieksgroepen en samenwerkingen
  • Vernieuwde publieksgroepen en samenwerkingen
  • Vernieuwde publieksgroepen en samenwerkingen
  • Vernieuwde publieksgroepen en samenwerkingen

VERNIEUWDE PUBLIEKSGROEPEN EN SAMENWERKINGEN

DOOR O.A. BUILDING A HOUSE, WHY SO SERIOUS FEST, BLQCK TENT, VOGUE FEM, BALLS & MADE IN MAAS

“Als bezoeker ervoer ik een constante dialoog. Elk stuk was een gesprek, zowel letterlijk als figuurlijk. Je werd meegenomen in een ritueel dat verbonden was met artistieke producten. Er was altijd ruimte om direct of indirect te reageren. Met andere bezoekers of met de makers zelf, die fysiek aanwezig waren. Dat maak je niet vaak mee. (…)

Deze programma’s bevragen niet zozeer identiteit, maar creëren juist een nieuwe. Het gaat niet om kritiek op bestaande structuren, maar om het bieden van een alternatief: “zo kan het ook.” Vanuit een ander soort DNA beleef/ ervaar je iets. Er ontstaat ruimte voor verschillende culturele belevingen waarin je iets mag toevoegen, in plaats van enkel aan te passen. Dit maakt de ervaring voor sommige groepen niet alleen gelijkwaardig, maar misschien zelfs waardevoller omdat ze zich meer herkennen in die ruimtes.”

- Ro Verwey (bezoeker en moderator diverse events gerelateerd aan het Why so serious traject) in het impactonderzoek

Why so serious FEST

Why so serious FEST

Why so serious FEST

Why so serious FEST

Vogue Fem

The Music Matters Ball

Vogue Fem

The Music Matters Ball

Made in Maas - plate 'n play

Made in Maas - denktank

House Roots

  • Met dank aan 3 jaar Fonds 21 EXTRA

  • Met dank aan 3 jaar Fonds 21 EXTRA
  • Met dank aan 3 jaar Fonds 21 EXTRA
  • Met dank aan 3 jaar Fonds 21 EXTRA
  • Met dank aan 3 jaar Fonds 21 EXTRA
  • Met dank aan 3 jaar Fonds 21 EXTRA
  • Met dank aan 3 jaar Fonds 21 EXTRA
  • Met dank aan 3 jaar Fonds 21 EXTRA
  • Met dank aan 3 jaar Fonds 21 EXTRA
  • Met dank aan 3 jaar Fonds 21 EXTRA

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?