fbpx

Maas theater dans podium

Talentontwikkeling

Talent ontwikkelen zit in het DNA van Maas. Bij al onze workshops dagen we kinderen en jongeren uit hun artistieke talenten te ontwikkelen. Aan de Maasproducties werken veel net en bijna afgestudeerde acteurs en dansers mee. En bovenal is het voor de toekomst van het jeugdtheater belangrijk dat er nieuwe makers worden uitgedaagd werk te maken voor een jong publiek. Dat is een van de pijlers van Maas sinds de oprichting in 2013.

Maas daagt ervaren makers die nog nooit eerder voor jeugd maakten en jonge startende makers uit om iets te maken voor ons publiek. Met sommige makers werken we een aantal jaren door, om talentontwikkeling te verduurzamen.
Artistiek leider Moniek Merkx: “Onze kern in talentontwikkeling is het begeleiden van spelers en dansers tot makers. We denken met hen over dramaturgie, we analyseren verhaal-, beeld- en muziekstructuren en we onderzoeken verschillende leeftijdscategorieën. Jongeren zijn echt een andere doelgroep dan kinderen en een peuter vraagt een andere benadering dan een tiener. We vragen hen bijvoorbeeld: wat was ooit je lievelingsverhaal, waar was je als kind bang voor en kan je op je veertigste nog steeds een puber zijn? Maken voor kinderen en jongeren inspireert, roept speciale vragen op en is voor steeds meer makers een interessante uitdaging.

Solo van Nas & Jim

Uniform

Bye Bye Baby

Nieuwe makers regeling
Maas is initiatiefnemer en partner in het nieuwe makerstraject van Nastaran Razawi Khorasani. Ze maakte de afgelopen jaren Solo van Nas & Jim (2017), Uniform (2018) en Bye Bye Baby (2019) bij Maas, liep mee met de afdeling educatie op scholen en werd gecoacht in het opzetten van meerjarenplannen en begrotingen. Het traject valt binnen de Nieuwe Makers regeling van het Fonds Podiumkunsten. De drie producties speelden/spelen we op festivals en in theaters in Nederland en daarbuiten. Uniform zal in 2020 worden hernomen voor een theatertournee.

Ervaren makers uitdagen
Maas vindt het ook interessant om makers die al gevestigd zijn en middenin hun carrière staan, maar nog nooit iets voor kinderen of jongeren maakten, uit te dagen. Zo vroegen we eerder Duda Paiva, Guilherme Miotto, Jasper van Luijk en Cecilia Moisio dansvoorstellingen te maken voor kinderen of jongeren, met veel succes.

Eitje

Duimelot

Een kleine brief aan de Grote stad

Korte stukken voor kleintjes
We vragen jong makerstalent korte stukken te maken voor dreumesen, peuters en kleuters en begeleiden hen daarin. Na proeves bij Maas gaan deze stukken vaak op tournee, waarvan enkele internationaal. We toerden met Kwijt (2014-2017), Eitje (2015 – heden), Een kleine brief aan de grote stad (2016-2018) en Duimelot (2016-2018). Nieuw zijn Boef van Dwayne Toemere en Lisa Groothof en Stilte van Daniëlle van de Ven en Paul van der Laan (beide première en tournee 2019) en we werken aan een kleutervoorstelling van Remses Rafaela (2020).

Loslopend wild
In Loslopend wild krijgen nieuwe makers de kans om, met coaching van Maasmakers, een kort stuk te maken voor festivals en podia. In 2015 presenteerden we vier korte stukken op Oerol en De Parade van Nastaran Razawi Khorasani, Lotte Rischen & Anne Fé de Boer, Jasper van Luijk en José Montoya. Enkele van deze voorstellingen waren ook op buitenlandse festivals te zien. In 2017 maakten we onder de noemer Loslopend wild een theatertour met zes korte stukken van/met onder andere Rosa van Leeuwen, Jurriën Remkes, Lisa Groothof, Gale Rama, Art Srisayam, Guilherme Miotto, Shane Boers en Simon Bus. In 2019 maken Jurriën Remkes en Freek Nieuwdorp een nieuw stuk voor De Parade.

Mind Ur Step

Voor de leeuwen

FRESH

Exclusief in Rotterdam
Het Maaspodium is er niet alleen voor jong Rotterdams publiek, we geven ook graag talentvolle Rotterdamse makers een podium.

FRESH is talentontwikkeling in programma’s maken. Maaspodium biedt een creatief platform voor jonge mensen met grote ideeën. Iedere eerste vrijdag van de maand is het FRESH Friday, met steeds een andere Rotterdamse creatieveling als vormgever van het programma. Van 2013 tot en met 2018 presenteerden we 34 edities van onder andere Y.M.P., Stanley Clementina, Serge & Boyd, Dane Badal, Massiah Carey en Gil the Grid. We zetten het succesvolle format door.

Tussen 2013 en 2018 presenteerden we acht keer ons festival Voor de leeuwen in Maaspodium, waarbij nieuwe makers in een korte tijd experimenteerden met werk maken voor kinderen en jongeren.

Sinds 2013 werkten we al vier keer samen met onze buren, de MBO Theaterschool. Studenten speelden in onze voorstellingen City of Dreams, Toen wij van Rotterdam vertrokken, FEEST en een project met De Nieuwe Kans. In 2019 / 2020 pakken we de samenwerking weer op in De wilde keuken, waarin we niet alleen gaan samenwerken met de MBO Theaterschool maar ook met leerlingen van drie andere Rotterdamse MBO-scholen.

Samen met vier Europese partners presenteren we de internationale coproductie Mind Ur Step, een tweejarig programma waarin drie choreografen werken met elf dansers uit vier landen. Het programma bestaat uit residenties in vier landen, paneldiscussies, coaching van dansers die makers willen worden en een voorstelling. De kick-off was in Maaspodium waar ook de eerste residentie plaatsvond en de laatste voorstelling te zien is. Maas onderschrijft het doel van Mind Ur Step, namelijk de emancipatie van hiphopdans als kunstvorm.
Jolanda Spoel (hoofd podium en dans): “We voelen de noodzaak de vertelkracht van hiphop te onderzoeken, hiphopmakers te ondersteunen in hun professionalisering en daarmee hiphop te bestendigen binnen de podiumkunsten. Daarnaast past hiphop bij ons jonge publiek, bij de stad Rotterdam en sluit het goed aan bij de grootstedelijke programmering van Maaspodium.
In de toekomst zullen we meer hiphoptalent ontwikkelen.