Maas theater dans podium

Pioniers

Maas theater en dans produceert en programmeert nu vijf jaar voor jong publiek van alle leeftijden. Maas is trots op de Maasfamilie, op wat Maas bereikt heeft met nieuwe talenten, de speciale mix van dans en theater, de grote en piepkleine voorstellingen, het Maaspodium, de maatschappelijke projecten en educatie. Van 2013 tot en met 2017 bereikten we 552.611 kinderen, jongeren en volwassenen, bezoeken aan voorstellingen en deelnames aan educatieve activiteiten. Kortom, Maas is trots en wil dat uitgebreid vieren. In januari 2018 begon het jubileumjaar met een extended versie van talentenprogramma Voor de leeuwen, waarin vijf jaar Maasdecors werden omgetoverd tot een uitnodigende, interactieve, theatrale museumervaring. In augustus viert Maas uitbundig en anarchistisch feest met FEEST.

Met Moniek Merkx, artistiek directeur van Maas theater en dans en regisseur van onder andere FEEST, zoomen we uit op vijf jaar Maas.

Waar ben je trots op?
Merkx: “Het mixen van disciplines (theater, dans en meer), het samenbrengen van programmeren en produceren en het wortelen in de haarvaten van de stad. Er zijn nu in Nederland meerdere clubs die dat allemaal samenbrengen en er wordt steeds meer ‘ontschot’. Wij waren indertijd pioniers. We zijn in 2013 in het diepe gesprongen en hebben leren zwemmen. Dat lijkt allemaal heel vanzelfsprekend. Ze zeggen altijd dat een baby direct kan zwemmen, maar daar heb je toch wel even voor nodig. We zijn behoorlijk goede zwemmers aan het worden.”

Een jong gezelschap in een jonge stad, a match made in heaven?
Merkx: “A match made by doorzettingsvermogen en over grenzen kijken. Rotterdam ging destijds, toen Maas ‘geboren’ werd, tegen alle stromen in expliciet voor een grote plek voor een jong publiek. In het hele land werden koppen afgehakt en in Rotterdam zei de wethouder cultuur: “Wij gaan juist iets groots maken voor jong publiek. We zijn een jonge stad en hebben die jonge mensen extra hard nodig.” Dat was mooi. En natuurlijk Rotterdam blijft die jonge stad, er wordt doorlopend nieuw publiek geboren. We blijven bouwen.”

Is het publiek inspirerend?
Merkx: “Het publiek is inspirerend en pittig. Alles wat we doen is gekoppeld aan een specifieke doelgroep: kleuters in de gymzaal, jongeren op een boot, families in de grote zaal. Wij zijn() ons altijd hyperbewust van die verscheidenheid. Ons publiek is altijd in de groei. En dat bewegelijk vinden we juist aantrekkelijk, dat zit zelfs in onze naam Maas: een voortdurend stromende rivier. We begonnen ooit met de slogan De toekomst is nu en dat is altijd ons perspectief. Zelfs terugkijken doen we om in de toekomst geïnspireerd te blijven. Dat flexibel bewegen tussen publieksgroepen gaat overigens niet alleen om leeftijd en generaties maar ook om buurten in de stad. We brengen kunst in Hoogvliet,Tarwewijk en het Schouwburgplein.”