Maas theater dans podium

Snoepgoed voor het brein
  • 8+
  • theater
Speellijst / tickets

Een absurd logische, beeldende vertelling van Moniek Merkx met animatiefilmpjes, muziek en wonderlijke raadsels.

Beste kinderen, hier spreken de getallen. Met ons krijg je diepte en doe je ontdekkingen. We zijn van alle landen en zijn overal in terug te zien. Waarom vinden jullie ons toch vaak zo moeilijk? Kom op nou, we hebben juist oneindig veel mogelijkheden en lossen alles voor je op. Beetje optellen en vermenigvuldigen en er gaan werelden voor je open. Kom mee naar het land waar meten weten is en waar je met een beetje denkwerk alle levensvragen oplost. En dan nog dit: logica is voor iedereen.

In deze voorstelling verdwalen de  mensen in getallen en abstracte gedachten. Een absurd logische, beeldende vertelling met animatiefilmpjes, muziek en wonderlijke raadsels. Eerder werkte regisseur Moniek Merkx  met animaties in Kortjakje. De pers vond dat toen: “Fantastisch vormgegeven” (Volkskrant), “Ode aan de fantasie. (..) technisch hoogstandje.” (Trouw). Ook maakte Merkx de theaterhit Alleen op de wereld (23.000 bezoekers).

Moniek Merkx over Het verhaal van de getallen
“Ik hou van spelen met structuren, vormen, reeksen en verzamelingen. Mensen doen soms heel moeilijk over getallen. Terwijl, onze moderne wereld bestaat niet zonder. Ik ben heel geïnteresseerd in technologie, in nieuwe mogelijkheden ontdekken, de kracht ervan op te zoeken, maar af en toe ook gewoon de knop uitzetten.”

Bekijk hier de teaser en interview met cast en crew.
Beluister de demo Iets is vaak iets anders van Djurre hier.
Lees het diepte-interview met actrice Hanne Struyf hier.

  • Quotes

    “Het is geweldig dat een voorstelling kinderen, en hun ouders, aan het denken zet over dit soort [oa. het gevangenendilemma] lastige vragen.”
    Ionica Smeets, de Volkskrant

    “Het verhaal van de getallen was prachtig, vol ideeën en beelden. Aanrader voor kinderen die níet van rekenen houden.”
    Wiskundemeisje Ionica Smeets

    “Het verhaal van de getallen is een denkvoorstelling met veel vragen uit de wiskunde en filosofie én veel humor.”
    Annemarie Terhell, Kidsweek (****)

    “Een spel, een gedachte-experiment, een ontdekkingstocht door de wereld van de wiskunde, vertaald naar het niveau van achtjarigen. Een ambitieuze, onstuimige onderneming van regisseur en artistiek leider Moniek Merkx, die goed uitpakt. De voorstelling is leerzaam zonder saai te zijn, speels en vrolijk ook (…) mooie staaltjes logica. (…) De vrolijke, dynamische muziek is van Djurre de Haan.”
    Joukje Akveld, het Parool

    “Zoals wiskundigen plezier hebben in het puzzelen met stellingen, lemma’s en axioma’s, zo draagt dit drietal elkaar losjes uit nieuwe dilemma’s concreet te maken”
    Annette Embrechts, de Volkskrant (****)

    “Zij brengt ook werkelijk wat over van de fascinatie voor wiskunde waar het allemaal om begonnen is. De sterke animaties van Wouter van Reek spelen daarbij een belangrijke rol. Zijn bewegende tekeningen laten punten met elkaar stoeien, verbeelden spetterende gevechten en zorgen voor het decor van mensen die naar het verdwijnpunt aan de horizon rennen. (…) Moniek Merkx regisseerde de speelse, mooi vormgegeven voorstelling.”
    Dick van Teylingen, Theaterkrant

    “Ik zou zeker een vriendje of vriendinnetje aanraden naar deze voorstelling te gaan omdat het leuk en spannend is. Voor de hele voorstelling geef ik een 8!”
    Cultuurbarbaartje Ilse, 7 jaar

  • Credits

    Regie, tekst: Moniek Merkx
    Spel: Rutger Remkes, Hanne Struyf, Rutger Tummers
    Animaties:
    Wouter van Reek
    Muziek:
    Djurre de Haan (awkward i)
    Vormgeving:
    Marianne Burgers (met dank aan Sanne Danz)
    Licht:
    Gé Wegman
    Dansadvies: Art Srisayam
    Beeld:
    Noa Verhofstad
    Fotografie: Phile Deprez
    Video: JKTV producties

  • Randprogrammering

    Workshop getallen
    Stel je voor: je bent een getal. Welk getal zou jij dan willen zijn? Met wie zou je een reeks willen vormen, wie telt er goed bij je op en hoeveel centimeter vrienden kan je zijn? En wie heeft die getallen eigenlijk bedacht? In deze workshop filosoferen we over het niets en het iets en onderzoeken we wat de verhoudingen zijn. Tussen elkaar en het alles. We spelen de getallen, geven ze een gevoel, laten ze vriendschap sluiten en dansend ruzie maken op muziek uit de voorstelling. Deze workshop is geschikt voor kinderen en volwassenen.

    Theaters waar je deze dansworkshop kunt bezoeken:

    Zo 9 nov 2014 Theater de Veste Delft
    Zo 7 dec 2014 Rotterdamse Schouwburg, tussen 13:45 en 14:45 uur.
    Zo 28 dec 2014 Maaspodium Rotterdam, gratis.

    Animatieworkshop
    Kinderen maken onder leiding van een theaterdocent hun eigen getallenwereld door middel van hun eigen Stop Motion filmpje. Ze schrijven eerst een script om hun verhaal daarna beeldje voor beeldje tot leven te wekken op film.

    Duur: 60 minuten
    Capaciteit: 20
    Prijs: €5 per kind

    Locaties waar je deze animatieworkshop kunt bezoeken:

    Vr 24 okt 2014 Science Centre  in Delft, om 19.00 en 20.00 uur.
    Zo 26 okt 2014 De Krakeling Amsterdam, voorafgaand aan de voorstelling.
    Za 13 dec 2014 Maaspodium Rotterdam, om 15:00 en 17:00 uur, gratis.

  • Educatie

    Workshop
    Stel je voor: je bent een getal. Welk getal zou jij wel willen zijn? Met wie zou je een reeks willen vormen? Wie is jouw ongeluksgetal, wie telt er goed bij jou op? En wie heeft die getallen eigenlijk bedacht? In deze fysieke workshop in de klas (voor of na de voorstelling) filosoferen we over het niets en het iets en laten we al spelend de getallen tot leven komen. We geven de getallen een gevoel, laten ze vriendschap sluiten, ruziemaken, met elkaar dansen en over elkaar heen struikelen. In een uur werken we met de leerlingen aan korte scènes die ze aan elkaar presenteren op muziek uit de voorstelling.

    Kosten: €50 per klas plus reiskosten van de docent.
    Contact: sara.g@MAAStd.nl.

    Met dit online magazine kunt u uw klas ook voorbereiden.

  • Maasdenkers

    Vijf kinderen uit de Maas Denktank, de Maasdenkers, maakten reportages en schreven recensies in het premièreweekend van het verhaal van de getallen. Hier enkele quotes. De complete recensies lees je hier.

    “Spectaculair en interessanter dan verwacht van een voorstelling over getallen.’ Dit werd vaak gezegd na de voorstelling bij het Maaspodium Rotterdam. (…) Het verhaal van de getallen is geen gewone voorstelling. (…) Met z’n drieën gaan de personen op avontuur in hun geheel nieuwe wereld. Maar wat ze daar doen, moet je zelf maar komen bekijken.”
    Maasdenker Skip Doorn

    “Je reist met [de spelers mee] door de tijd. Van de ontdekking van het vuur tot de uitvinding van de computer. En dat allemaal op een grappige manier. (…) Als je houd van lachen en een beetje nadenken, zou ik je zeker aanraden om naar deze voorstelling te gaan”.
    Maasdenker Ole Fiegel

    “Het toneelstuk werd goed gespeeld. Het decor was erg mooi bedacht, het bestond uit een zwarte plaat waar steeds dingen op werden geprojecteerd. Het licht en geluid werden goed gebruikt in de voorstelling. Ik vond het een erg interessant onderwerp, en ik vond het ook leuk om te zien hoe ze leren en spelen samen hebben gebracht in één voorstelling. Ik zou deze voorstelling aanraden voor  iedereen vanaf 9 jaar.”
    Maasdenker Lena van Leeuwen

21 reacties op Het verhaal van de getallen

  1. Groep 5 van De Wilgenstam was gisteren bij de Het verhaal van de getallen. Ze zijn allemaal enthousiast over de voorstelling! De reacties van die kinderen: “Oh nee, ik ga niet kijken” (douche en zoenscène); gelach om ‘meisjes’ en ‘niet meisjes’; veel verbazing om uit de lucht vallende stippen, de verbeelde oneindigheid; de visjes en vlinders, de theepot “hij schenkt echt”… Wat mij opviel is dat de verhouding tussen de spelers, al spelend en dansend, ook zo duidelijk met rekenen/wiskunde te maken had.

  2. Op dinsdag 13 januari hebben wij In Bergen op Zoom de voorstelling bezocht met de groepen 7 en 8 van onze school. We hebben met de leerlingen de voorstelling voor besproken en ook geëvalueerd. De algemene mening was dat de voorstelling niet echt aansprak bij de leerlingen. Naar onze mening was dit verhaal te abstract voor onze leerlingen. Zij gaven zelf als beoordeling: “saai”, “niet goed te volgen”, “moeilijk”en “druk”.
    Voor ons is dit ook een leermoment; blijkbaar zijn onze leerlingen meer gebaat bij een concreet (herkenbaar) verhaal met begin,plot en eind.

    1. Het spijt ons zeer dat de voorstelling is tegengevallen. Ons doel was om kinderen (en hun ouders en leerkrachten) een zo breed mogelijk perspectief te geven over de mogelijkheden van getallen. De wens om te laten zien dat getallen meer zijn dan rekenen, heeft ons gemotiveerd. Dat daarbij onze denklijnen soms abstracter en filosofischer zijn dan de kinderen tot in alle diepte doorzien, doen wij bewust. Onze uitdaging als educatieve kunstinstelling is een bredere en misschien ook verwarrend zicht op hun omgeving te geven dan ze op school meestal krijgen.
      Groeten van Maas

  3. Wat een heerlijke voorstelling; speels, uitdagend, wonderlijk, leerzaam. Eén minpuntje; het had voor mij nóg langer mogen duren.
    Mooie vormgeving, enthousiaste spelers en ingenieuze decors. En de animaties maakten het helemaal af!

  4. Wat een geweldige voorstelling!!
    De werels van de getallen werd opgebouwd vanuit historisch juist perspectief maar juist ook voor kinderen inspirerend, begrijpelijk en verrassend.
    De verbinding tussen animaties op het “doek” en concrete materialen als touw en ballen was meesterlijk.
    Klein minpuntje: De nul. De zin: delen door nul is flauwekul had wel wat onderbouwd mogen worden.
    Maar verder is de voorstelling aan te raden voor iedereen Ook pabostudenten!!

  5. Vanmiddag bij de voorstelling Getallen geweest met mijn 11-jarige dochter Noa. Prachtig! Dat vonden we allebei. Het decoor was super en de prikkelende projecties voegden echt iets toe aan de goede acteurs. Boeiend, zo’n uurtje filosofie in het klein (of groot?).

  6. Mocht mee als fiets ouder (tante) van 9 jarige Maud van de Merlijnschool.Wat een super voorstelling, fantastisch gespeeld, prachtig decor, super animaties, levendig, pakkend en boeiend. veel om op school in de klas over na te praten. Mooi verzorgd allemaal, Een echte aanrader, Ik vond het een kadootje in de verkadefabriek .

  7. Wij, opa en oma uit Zutphen hebben onze kleindochter Nora voor haar 8e verjaardag deze voorstelling cadeau gegeven. Met zijn drieen hebben we genoten, zowel van de proefjes van de Tu eindhoven vooraf in de Verkadefabriek in Den Bosch – een vondst als je moet wachten tot de zaal opengaat! – als ook van de eigenlijke opvoering. Geweldig bedacht, vormgegeven en uitstekend gespeeld! Na afloop zei Nora dat ze het heel leuk had gevonden maar wel begreep waarom het voor 8+ was want ze moest er heel goed bij nadenken . Ze houdt van dit soort uitdagingen .
    Jammer dat er zo weinig voorstellingen van theatergroepen uit het westen van het land naar de Achterhoek komen.

  8. Prachtige visuele vondsten, speels, onderhoudend en leuk. Mijn zoon van 12 begreep niet alles, prima heeft hij iets om over na te denken. En ‘s-avonds samen nog gekeken naar uitzending gemist, DWDD university, professor Robert Dijkgraaf over het oneindige. Dat sluit er naadloos op aan.

  9. Tips en Tops uit onze klas:
    ”Ik vond het leuk maar in het begin moest het even op gang komen.”
    ”Het was wel leuk, maar ik begreep de boodschap van de voorstelling niet helemaal.”
    ”Voor de rest vond ik hem wel heel leuk!”
    ”De voorstelling is speciaal gemaakt met al die kleuren en effecten.”
    ”Het rennen naar de buurvrouw was erg gaaf gedaan.”
    ”Het theedrinken gaf ook een gaaf effect.”’

    Bedankt dat wij bij de voorstelling mochten komen kijken in de Muze in Noordwijk!

    Groetjes groep 7

  10. Gewoon gaan met je kind of klas!
    Mooie manier om wiskunde op een speelse manier te ervaren. Goede combinatie van beeld en theater. Ik vond de interactie met publiek leuk met het onderzoekje.

  11. Ik ben met mijn groep 7 donderdag naar de voorstelling geweest. De kinderen vonden de “special effects”s erg mooi! De opening was spectaculair, om zo uit het decor te klimmen op het podium. Ook de rode draad en de eindeloze weg, prachtig gedaan!
    Het was voor veel kinderen wel lastig de “draad” van het verhaal te volgen. Zodoende waren er schoolklassen naast ons onrustig, wat dit niet bevorderde.
    De interactie met het publiek vond ik niet sterk; kwam rommelig over.
    Al met al wel genoten van deze voorstelling.

  12. Ik ben met mijn klas 7/8 via Kunstmenu naar jullie voorstelling geweest.
    Ik vond het als persoon prachtig. Ik heb genoten.
    Voor mijn doelgroep was het te moeilijk. De woordgrapjes ontging ze vaak. Ik denk dat het qua inhoud meer bij de onderbouw VO zou passen.
    Wel hebben de kinderen genoten van de effecten op het podium. Vooral het rennen over de weg die oneindig lijkt vonden ze indrukwekkend.

    1. Beste Dorien,
      Allereerst hartelijk dank voor uw reactie. Wij zijn blij dat u heeft genoten en de kinderen van de effecten op het podium. Graag reageren wij op uw opmerking dat het te moeilijk was voor groep 7/8. Wij hebben geprobeerd de onderwerpen verzamelingen, verhoudingen, perspectief en de opkomende digitalisering op een zo speels mogelijke wijze de revue te laten passeren. Ons doel was om kinderen (en hun ouders en leerkrachten) een zo breed mogelijk perspectief te geven over de mogelijkheden van getallen. Dat daarbij onze denklijnen soms abstracter en filosofischer zijn dan de kinderen tot in alle diepte doorzien, is een bewuste keuze. Onze uitdaging als educatieve kunstinstelling is kinderen een brede en nieuwe blik op hun omgeving geven dan ze op school meestal krijgen. Wij hopen u de volgende keer weer bij Maas te mogen ontvangen en staan u graag telefonisch te woord indien u daar behoefte aan heeft : 010 7070434.
      Groet
      Maas theater en dans

  13. Mijn zoon van 8 en ik vonden de voorstelling interessant. Ik vond het wel erg duur. Er stond dat de voorstelling 1 uur zou duren, maar wij stonden om 19.50 uur al weer buiten. De prijs van 18 euro 50 p.p. vind ik dus wel veel voor een voorstelling van 50 minuten.

    1. Beste J.
      Fijn dat u er was en bedankt voor uw reactie! De voorstelling duurt 56 minuten inderdaad, 4 minuten korter dan gepland (dat gebeurt soms). De toegangsprijzen verschillen per theater en per rang. Ik zal uw reactie doorgeven aan het theater.
      Groet, Danielle van den Berg (Maas theater en dans)

  14. Zeker een aanrader ! Voor Siebe (8j) was alles – toch volgens zijn eigen zeggen 😉 – begrijpbaar; ikzelf (papa van Siebe) vreesde er tijdens de voorstelling een beetje voor, Siebe was echter heel enthousiast ! Naast cijfers ook een heel mooie visualisatie, en zelfs een klein beetje dans…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

In het Maaspodium

Gespeeld

Tickets kopen

School-voorstellingen

Gespeeld

  • Het verhaal van de getallen Maaspodium Rotterdam
  • Het verhaal van de getallen Maaspodium Rotterdam
  • Het verhaal van de getallen Maaspodium Rotterdam
  • Het verhaal van de getallen Maaspodium Rotterdam
  • Het verhaal van de getallen Zuidplein Rotterdam
  • Het verhaal van de getallen Zuidplein Rotterdam
  • Het verhaal van de getallen Rijswijkse Schouwburg Pijnacker Nootdorp
  • Het verhaal van de getallen Rijswijkse Schouwburg Pijnacker Nootdorp
  • Het verhaal van de getallen Rijswijkse Schouwburg Pijnacker Nootdorp
  • Het verhaal van de getallen Bijlmerparktheater Amsterdam
  • Het verhaal van de getallen Theater aan het Spui Den Haag
  • Het verhaal van de getallen Theater aan het Spui Den Haag
  • Het verhaal van de getallen Rijswijkse Schouwburg Pijnacker Nootdorp
  • Het verhaal van de getallen Rijswijkse Schouwburg Pijnacker Nootdorp
  • Het verhaal van de getallen Rijswijkse Schouwburg Pijnacker Nootdorp
  • Het verhaal van de getallen Maaspodium Rotterdam
  • Het verhaal van de getallen De Veste Delft
  • Het verhaal van de getallen De Veste Delft
  • Het verhaal van de getallen Kunstgebouw Everthuis Bodegraven
  • Het verhaal van de getallen Kunstgebouw Everthuis Bodegraven
  • Het verhaal van de getallen Kunstgebouw Everthuis Bodegraven
  • Het verhaal van de getallen Meervaart Amsterdam
  • Het verhaal van de getallen Muze Kunstgebouw Noordwijk
  • Het verhaal van de getallen Muze Kunstgebouw Noordwijk
  • Het verhaal van de getallen Muze Kunstgebouw Noordwijk
  • Het verhaal van de getallen Cool Heerhugowaard
  • Het verhaal van de getallen Verkadefabriek Den Bosch
  • Het verhaal van de getallen Verkadefabriek Den Bosch
  • Het verhaal van de getallen Verkadefabriek Den Bosch
  • Het verhaal van de getallen De Stoep Spijkenisse
  • Het verhaal van de getallen De Stoep Spijkenisse
  • Het verhaal van de getallen De Stoep Spijkenisse
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Breda
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Breda
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Breda
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Breda
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Breda
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Breda
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Breda
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Breda
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Bergen op Zoom
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Bergen op Zoom
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Bergen op Zoom
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Bergen op Zoom
  • Het verhaal van de getallen Kunstbalie Bergen op Zoom
  • Het verhaal van de getallen Maaspodium Rotterdam
  • Het verhaal van de getallen Maaspodium Rotterdam
  • Het verhaal van de getallen Kunstmin Dordrecht
  • Het verhaal van de getallen Kunstmin Dordrecht
  • Het verhaal van de getallen Kunstmin Dordrecht
  • Het verhaal van de getallen Kunstmin Dordrecht
  • Het verhaal van de getallen Kunstmin Dordrecht
  • Het verhaal van de getallen Kunstmin Dordrecht
  • Het verhaal van de getallen Kunstmin Dordrecht

Bekijk de openbare voorstellingen