Maas theater dans podium

Speellijst / tickets

Dicht op de huid theater, figuurlijk en letterlijk want het publiek zit rondom het speelvlak.

De aarde is nog in diepe winterslaap als acht jonge vrouwen samenkomen om de lente te vieren. Ze aanbidden de natuur met hun vruchtbaarheidsrituelen. Ze vechten, dansen en verleiden als in een stoere modeshow. Maar dan komen er geheimen en oerkrachten los. Er moet een offer plaatsvinden.

Rite of Spring is een modern coming of age-verhaal over groepsdwang, hormonen en angst voor schoonheid. De dreiging van natuurkrachten en het verlangen uit te breken maken van deze jonge vrouwen bekoorlijke monsters. Dicht op de huid theater, figuurlijk en letterlijk want het publiek zit rondom het speelvlak.

Rite of Spring is een remake van de succesvolle voorstelling Voorjaarsoffer, met vier Zuid-Afrikaanse en vier Nederlandse performers. De pers in 2015: “Voorjaarsoffer kent weinig woorden en daarin schuilt de kracht” (Parool). “Een echte must-see dit voorjaar (…) fysiek theater van hoge kwaliteit” (Dans Magazine). “De emoties zijn intens en rauw, maar even zo vaak sierlijk en adembenemend mooi” (7Days).

Componist Joop van Brakel maakt nieuwe popmuziek als een aardbeving. Een aantrekkelijke soundtrack, zoals hij al eerder maakte voor onder andere Staal en Nacht.

Moniek Merkx over Rite of Spring
“Toen ik jong was hoorde ik Le Sacre du Printemps zonder enige kennis van klassieke muziek. Het raakt aan een dwingend onderbuikgevoel. Vanuit dat gevoel wilde ik een nieuwe rituele voorstelling maken. We kregen geen toestemming de muziek van Le Sacre te bewerken, dus vroegen we Joop nieuwe muziek te maken. Maar de mythische, ritmische en folkloristische bronnen die Stravinsky gebruikte, hebben ook mij geïnspireerd. De kracht en geheimen van meisjes zijn veel moeilijker expliciet te benoemen dan bij jongens. Daarom kies ik ervoor het bij meisjes te hebben over onderhuidse, meer mythische spanningen, over dreiging en onbenoembare codes. Eigenlijk begrijp ik jongens vaak beter dan meisjes, dus vergeleken bij Staal is dit het echte werk.”

  • Credits

    Concept, regie: Moniek Merkx
    Performers: Marieke Dermul, Segametsi GaobepeJouman Fattal, Kirsty Ndawo, Zinhle Nhle NzamaGale RamaLotte RischenShelby Tanelle Strange
    Muziek: Joop van Brakel
    Choreografie: Klaus Jürgens i.s.m Art Srisayam
    Decor: Sanne Danz
    Kostuums: Nicky Nina de Jong
    Licht: Gé Wegman
    Beeld: Noa Verhofstad
    Fotografie: Sjoerd Kelderman
    Video: Peter Raaijmakers
    Met dank aan: Flatfoot Dance Company (Durban, Zuid-Afrika), Roel Twijnstra (Twist Projects)

  • Quotes

    “(…)‘Rite of Spring’ is de meest intense podiumproductie die ik gezien sinds enige tijd. (…) Het decor was een mix van een catwalk en een ovale circus arena en de zitplaatsen bevonden zich langs de langere zijkanten van de ovaal, zeer dicht bij het toneel, wat de intensiteit van de performance versterkte. (…) Het acteren van alle acht performers was ongelooflijk. Alle rollen waren uiterst geloofwaardig. De verandering in houding, gedrag en beweging tussen verschillende rollen was uitstekend.”
    Klaus Warschkow, #klausdoesnotdance

    “een theatrale happening voor pubers die het midden houdt tussen een performance, een choreografie en een montagevoorstelling. (…) De beelden die Merkx presenteert, zijn associatief en hebben soms een bijna bedwelmend effect. (…) Voorjaarsoffer kent weinig woorden en daarin schuilt de kracht. De voorstelling is net zo ondoorgrondelijk als de tienermeisjes die ze thematiseert.”
    Joukje Akveld, het Parool (****)

    “Het eerste compliment dat uitgedeeld moet worden, is de sterke cast. (…) allemaal weten ze te overtuigen.(…) De onzekere wereld van uiterlijk vertoon en onverklaarbaar gedrag waarin jonge meiden verkeren, wordt in Voorjaarsofferdoeltreffend neergezet. Het is knap hoe de makers het thema van verschillende kanten belichten en de toeschouwer telkens even op het verkeerde been zetten. Waar herkenbaarheid soms enige hilariteit opwekt, kan de toeschouwer direct daarop overvallen worden door het drama dat zich lijkt af te spelen. (…) Ook de slotscène werkt meesterlijk.”
    Marcelle Schots, Theaterkrant (****)

    “Het is prachtig hoe de voorstelling toeschouwers meeneemt in een reis van controle via volledig controleverlies naar een einddans waarin de meiden met robotachtige gebaren uitbeelden wat hen als volwassen vrouw te wachten staat (…). Verdwenen is dan het vloeiende spel met alle tegengestelde krachten die jonge meisjes in zich hebben voordat het leven ze inkadert en ze definitief moeten kiezen wie ze willen zijn. Dat is het offer dat alle opgroeiende meisje moeten brengen. Tenzij ze aan het theater gaan.”
    Marijn van de Jagt, Vrij Nederland

    “De emoties zijn intens en rauw, maar even zo vaak sierlijk en adembenemend mooi. De spelers stellen zich kwetsbaar op en laten veel van zichzelf zien.”
    Annemarie Terhell, 7Days (****)

    “Wat een powervrouwen is dit achttal! (…) een beeld van zowel kracht als vertwijfeling, van zowel zoeken als vinden, van zowel liefde als van strijd.”
    Luuk Verpalen, Theaterkrant (****)

    “een aangrijpend schouwspel, vol primitieve driften, diep in het woud.” “(…) uiterst strakke regie op het niveau van gezichtsuitdrukkingen. Die alleen al vertellen het verhaal.” “(…) prikkelende soundscape met elektronica, gitaren, lieflijke liedjes en schrille dissonanten.”
    Jacob Haagsma, Leeuwarder Courant & Dagblad van het Noorden

1 reactie op Rite of Spring

  1. We zijn donderdag naar de voorstelling op Oerol geweest. Ondanks de korte heftige regenbui was het genieten geblazen. Fantastische dansen en acteertalent en mooi de turbulente periode in het leven van jonge vrouwen uitgebeeld. Heel herkenbaar met een dochter in dezelfde leeftijd.
    Af en toe en traan weggepinkt.
    Bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

School-voorstellingen

Geen voorstellingen.

Bekijk de openbare voorstellingen