Maas theater dans podium

Verkent het verdriet van ouders die een kind verloren hebben
  • stemmenspel
  • theater
  • XL
Speellijst / tickets

Een volstrekt onsentimenteel verhaal, dat je met al zijn indrukwekkende beelden en sprookjesachtige personages geen moment loslaat

Vijf jaar na de dood van zijn in de oorlog gesneuvelde zoon Uri slaagt de schrijver op een ongeëvenaarde wijze in deze bijna onmogelijke onderneming.
Na het avondeten staat de man plotseling op, neemt afscheid van zijn vrouw en vertrekt naar ‘daar’ om – één keer, heel kort – hun dode zoon te zien. Anders is het verdriet niet meer uit te houden, na er vijf jaar over gezwegen te hebben. Onderweg sluiten zich tot zijn verbazing meer en meer mensen bij hem aan, allemaal vaders en moeders die geen vrede kunnen vinden met de dood van hun kinderen. Die veelstemmige stoet passeert in een lange optocht de Centaur. Deze ongelukkige – ‘half schrijver, half schrijftafel’ – probeert het verdriet om de dood van zijn zoon al jaren in woorden te vatten. Schrijven, zegt hij, is de enige manier om iets te begrijpen. Tegen de stadschroniqueur die alles noteert brult hij: ‘Jij moet in grote reuzenletters schrijven: Ik moet hem in een verhaal herscheppen! Snap je?’ Het lukt hem uiteindelijk om daar de juiste woorden voor te vinden, maar de prijs die hij betaalt is hoog. Met het afronden van zijn verhaal, het beëindigen van zijn herinneringswerk, is hij zijn zoon definitief kwijt.

Uit de tijd vallen ontleent zijn overweldigende kracht en meesterschap paradoxaal genoeg aan de combinatie van ontroostbaarheid over het verlies en de afstand nemen daarvan. Dit, mompelt de Centaur, kan alleen in een verhaal lukken. David Grossman slaagt daarin. Uit de tijd vallen is geschreven in de vorm van een stemmenspel, wat het zeer geschikt maakt om als theatertekst gespeeld te worden.

De voorstelling werd eerder opgevoerd in een loods van de voormalige suikerfabriek in Sas van Gent. Jan Kuijken componeerde speciaal voor deze productie muziek. Met een uitgelezen cast acteurs waaronder Marlies Heuer en Theo Nijland, wordt Uit de Tijd vallen een bijzondere ervaring voor wie houdt van poëtisch beeldend teksttheater.

Dit is een culturele verhuring van het Maaspodium.

  • Quotes

  • Credits

  • “Marlies Heuer bewerkte het boek zelf, samen met dramaturg Alex Mallems. Daarna werd ze ernstig ziek. Ze balanceerde op het randje en het plan moest steeds uitgesteld worden. Nu voert ze haar plan uit, als regisseuse en als actrice… ” Theaterkrant (★★★★)

    “Uit de tijd vallen naar het boek van de Israëlische schrijver David Grossman is op de eerste plaats een zelfgecreëerd eerbetoon aan actrice Marlies Heuer. Drie jaar lang was zij ernstig ziek, het werken aan deze productie heeft haar opnieuw kracht gegeven ” Volkskrant (★★★★)

    “Een half woord is genoeg om elkaar te verstaan. Zelfs al begrijpen deze man en vrouw elkaar niet in hun omgang met het verlies. ” Trouw (★★★★)

     

     

  • Tekst: David Grossman
    Bewerking & regie: Marlies Heuer
    Vertaling: Ruben Verhasselt
    Bewerking & dramaturgie: Alex Mallems
    Vormgeving & kostuums: Bernadette Corstens, Martina Bauer (stage)
    Lichtontwerp: Gé Wegman
    Muziek: Jan Kuijken
    Spel: Marlies Heuer, Dic van Duin, Theo Nijland, Jan-Paul Buys, Lottie de Bruin, Indra Cauwels
    Productie: Theaterproductiehuis Zeelandia
    In samenwerking met: Lod_Muziektheater

Geef een reactie

Of deel Uit de tijd vallen op Facebook:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

In het Maaspodium

Tickets kopen

Koop je kaarten vooraf met korting. Op de dag zelf zijn de kaarten aan de kassa van het Maaspodium € 1,00 duurder.