Maas theater dans podium

De dreiging van schoonheid
  • theater
  • XL
Speellijst / tickets

Dicht op de huid theater, figuurlijk en letterlijk want het publiek zit rondom het speelvlak.

De aarde is nog in diepe winterslaap als acht jonge vrouwen samenkomen om de lente te vieren. Ze aanbidden de natuur met hun vruchtbaarheidsrituelen. Ze vechten, dansen en verleiden als in een stoere modeshow. Maar dan komen er geheimen en oerkrachten los. Er moet een offer plaatsvinden.

Voorjaarsoffer is een modern coming of age-verhaal over groepsdwang, hormonen en angst voor schoonheid. De dreiging van natuurkrachten en het verlangen uit te breken maken van deze jonge vrouwen bekoorlijke monsters. Dicht op de huid theater, figuurlijk en letterlijk want het publiek zit rondom het speelvlak.

De pers over Voorjaarsoffer: “Voorjaarsoffer kent weinig woorden en daarin schuilt de kracht” (Parool). “Een echte must-see dit voorjaar (…) fysiek theater van hoge kwaliteit” (Dans Magazine). “De emoties zijn intens en rauw, maar even zo vaak sierlijk en adembenemend mooi” (7Days).

Componist Joop van Brakel maakt nieuwe popmuziek als een aardbeving. Een aantrekkelijke soundtrack, zoals hij al eerder maakte voor onder andere Staal en Nacht.

Moniek Merkx over Voorjaarsoffer
“Toen ik jong was hoorde ik Le Sacre du Printemps zonder enige kennis van klassieke muziek. Het raakt aan een dwingend onderbuikgevoel. Vanuit dat gevoel wilde ik een nieuwe rituele voorstelling maken. We kregen geen toestemming de muziek van Le Sacre te bewerken, dus vroegen we Joop nieuwe muziek te maken. Maar de mythische, ritmische en folkloristische bronnen die Stravinsky gebruikte, hebben ook mij geïnspireerd. De kracht en geheimen van meisjes zijn veel moeilijker expliciet te benoemen dan bij jongens. Daarom kies ik ervoor het bij meisjes te hebben over onderhuidse, meer mythische spanningen, over dreiging en onbenoembare codes. Eigenlijk begrijp ik jongens vaak beter dan meisjes, dus vergeleken bij Staal is dit het echte werk.”

In 2017 presenteert Maas een remake van Voorjaarsoffer: Rite of Spring, met een deels Nederlandse, deels Zuid-Afrikaanse cast. Deze was te zien op de Assitej / Artscape Theatre Centre in Kaapstad en op Oerol. Klik hier voor Rite of Spring.

Lees het diepte- interview met actrice Nastaran Razawi Khorasani hier.
Lees het experiment van Domein voor de Kunstkritiek hier.
Lees het verslag van dramaturg Florian Hellwig hier.

  • Quotes

    “een theatrale happening voor pubers die het midden houdt tussen een performance, een choreografie en een montagevoorstelling. (…) De beelden die Merkx presenteert, zijn associatief en hebben soms een bijna bedwelmend effect. (…) Voorjaarsoffer kent weinig woorden en daarin schuilt de kracht. De voorstelling is net zo ondoorgrondelijk als de tienermeisjes die ze thematiseert.”
    Joukje Akveld, het Parool (****)

    “Het eerste compliment dat uitgedeeld moet worden, is de sterke cast. (…) allemaal weten ze te overtuigen.(…) De onzekere wereld van uiterlijk vertoon en onverklaarbaar gedrag waarin jonge meiden verkeren, wordt in Voorjaarsofferdoeltreffend neergezet. Het is knap hoe de makers het thema van verschillende kanten belichten en de toeschouwer telkens even op het verkeerde been zetten. Waar herkenbaarheid soms enige hilariteit opwekt, kan de toeschouwer direct daarop overvallen worden door het drama dat zich lijkt af te spelen. (…) Ook de slotscène werkt meesterlijk.”
    Marcelle Schots, Theaterkrant (****)

    “Voorjaarsoffer is een voorstelling vol humor, knipogen naar het dagelijks leven en een flinke dosis ongedwongen interactie tussen publiek en actrices. Een echte must-see dit voorjaar! (…) door acht zeer diverse actrices die het publiek vanaf moment één mee weten te nemen in hun fantastische toneelspel. (…) Fysiek theater van hoge kwaliteit.”
    Jaedy van den Broek, Dans Magazine

    “Het is prachtig hoe de voorstelling toeschouwers meeneemt in een reis van controle via volledig controleverlies naar een einddans waarin de meiden met robotachtige gebaren uitbeelden wat hen als volwassen vrouw te wachten staat (…). Verdwenen is dan het vloeiende spel met alle tegengestelde krachten die jonge meisjes in zich hebben voordat het leven ze inkadert en ze definitief moeten kiezen wie ze willen zijn. Dat is het offer dat alle opgroeiende meisje moeten brengen. Tenzij ze aan het theater gaan.”
    Marijn van de Jagt, Vrij Nederland

    “theatrale happening (…) vrijwel zonder tekst (afgezien van een paar geestige en raak gekozen dialogen) en met beelden die voor zich spreken. Actrice Nastaran Razawi Khorasani won onlangs de Gouden Krekel 2014 en ook hier overtuigt ze in verschillende archetypische rollen. De hele cast is trouwens erg goed.”
    Margriet Prinssen, Haarlems Dagblad

    “zeer mooie en vitale voorstelling met een bijzonder concept, een fraaie vormgeving en een sterke cast. Het is te hopen dat de pubermeisjes die hier naar komen kijken er bemoediging uit putten. Maar ook voor volwassen vrouwen is dit een eyeopener. Zeer aanbevelenswaard”
    Emilia Nova, TheaterJournaal

    “En wát een voorstelling. De krachtige choreografie en muziek ondersteunen het puike acteerwerk van de acht jonge acteurs annex dansers. Dat de helft stagiair is, doet niets af aan de professionaliteit. De schaarse dialogen zijn geestig en vormen een mooi tegenwicht tegen de morbide scènes. Alleskunner Nastaran Razawi Khorasani maakt indruk met haar verbeelding van alles tussen stoerverlegen jongen/meisje en hindoeïstische moedergodin Kali. De helft van het publiek zit op de eerste rij, dus interactie gegarandeerd bij deze emotionele flipperkast.”
    Corianne Roza, Kindertheatergids

    “De emoties zijn intens en rauw, maar even zo vaak sierlijk en adembenemend mooi. De spelers stellen zich kwetsbaar op en laten veel van zichzelf zien.”
    Annemarie Terhell. 7Days (****)

  • Credits

    Concept, regie: Moniek Merkx
    Performers: Anne Fé de Boer, Mees Borgman, Rochelle Deekman, Marieke Dermul, Jouman Fattal, Nastaran Razawi Khorasani (Gouden Krekel), Gale Rama, Lotte Rischen
    Muziek: Joop van Brakel
    Choreografie: Klaus Jürgens
    Decor: Sanne Danz
    Kostuums: Nicky Nina de Jong
    Licht: Gé Wegman
    Regie-assistent: Saskia Driessen
    Assistent choreografie: Art Srisayam
    Beeld: Noa Verhofstad
    Fotografie: Phile Deprez
    Video: Huub Laurens

    De reis in 2016 naar Zürich (Z), Stuttgart (D) en in 2015 naar Linz (O) is mede mogelijk gemaakt dankzij de Deelregeling internationaliseringssubsidies van het Fonds Podiumkunsten.

    Fond voor Pondiumkunsten_LOGO-ZWART-XL

  • Maasdenkers

    Vijf kinderen uit de Maas Denktank, de Maasdenkers, maakten reportages en schreven recensies in het premièreweekend vanVoorjaarsoffer. Hier enkele quotes. De complete recensies lees je hier.

    ” (…) Voorjaarsoffer is een voorstelling met een aantrekkelijk verhaal met fantastische actrices die het verhaal onmenselijk goed kunnen overbrengen. Voorjaarsoffer wordt gespeeld in een ovale speelruimte dat zorgt voor meer interactie met het publiek waardoor het verhaal nog aantrekkelijker wordt. Met goede muziek die het spel erg goed beïnvloedt en natuurlijk geweldige choreografie. Deze voorstelling is een aanrader, ik zou zeggen ga kijken en have fun!”
    Saul Joseph Henry, maasdenker

    “De voorstelling verraste iedereen. Van stoere jongens die wanhopig iemand proberen te versieren, tot hysterische meisjes die om de tien seconden in de stress raken. Wanneer je verwachtte wat ze gingen doen, deden ze precies het tegenovergestelde.”
    Skip Doorn, maasdenker

    “Is de voorstelling gelinkt aan jullie eigen puberteit? Nastaran: Ja, heel erg want we mochten de voorstelling eigenlijk ook wel een beetje zelf maken en dan ga je heel snel aan je eigen puberteit denken.”
    Lena, maasdenker

  • Educatie

    Workshop
    Wat maakt een meisje een meisje? In de workshop gaan we met de leerlingen op zoek naar meisjespower en de meisjesziel. Ze krijgen een cursus lichaamstaal met chi kung elementen. We onderzoeken, jongens en meisjes apart, hoe we vanuit clichés over jongens en meisjes iets kunnen zeggen over de verschillen en overeenkomsten tussen hen. We kiezen theater- en bewegingswerkvormen die de leerlingen later in de voorstelling zullen herkennen.

    Wanneer: Enkele dagen na de voorstelling in de klas
    Duur: 70 minuten
    Wie: Theaterdocent van Maas
    Capaciteit: 30 leerlingen
    Prijs: in overleg
    Contact: Dorien Folkers (dorien@MAAStd.nl)

    Vanaf 13 jaar.

    Online magazine
    Voorafgaand aan en na afloop van de voorstelling kunnen leerlingen verder lezen over de totstandkoming van de voorstelling, de inspiratiebronnen en de thematiek op het online magazine bij Voorjaarsoffer.

    Dilemmaspel
    Voorafgaand aan de voorstelling krijgt het publiek een dilemmaspel.
    Door Pètra Ardai
    Concept: SPACE

  • BLOG

    Actrice Marieke Dermul houdt elke week een dagboek bij tijdens de repetities van Voorjaarsoffer.

    Lees hier BLOG 1: ken je dat gevoel?

    Lees hier BLOG 2: 200% vrouwelijk

    Lees hier BLOG 3: wie ben ik?

    Lees hier BLOG 4: doorloop

    Lees hier BLOG 5: kijkje achter de schermen

    Lees hier BLOG 6: testpubliekje

    Lees hier BLOG 7: bye bye Maaspodium

23 reacties op Voorjaarsoffer

  1. Het stereotype meisje heeft (vaak?) verschillende kanten die extreem (kunnen?) zijn en waar ze ziek van (kan?) worden. Vooral was het een mooi stuk door de vloeiende manier waarop de actrices dit uitbeelden door een combinatie van spel, muziek en dans.

  2. Alle facetten van de transformatie van meisje naar vrouw heel knap uitvergroot en vorm gegeven, hysterisch, lief, spontaan, stoer, flink, aanstellerig. En hoe groot is de druk van je groepje en van de buitenwereld? Hoeveel laat je die uiteindelijk bepalen hoe jouw vrouwelijkheid eruit ziet? Een voorstelling die je laat lachen en nadenken. Goed bedacht en prachtig uitgevoerd, inspirerend!

  3. Voorjaarsoffer is een hele bijzondere voorstelling. Anders dan normaal, zo zonder tekst en de acteurs heel dichtbij, maar juist daardoor een voorstelling om te onthouden. Om met zo weinig tekst een goed, volgbaar verhaal te vertellen vind ik erg knap, en leuk om te zien. Niet alleen ik maar ook mijn ouders en zusje vonden het fantastisch, heel goed gedaan, ik kijk uit naar de volgende voorstelling!

  4. Gisteren ben ik naar de voorstelling geweest, waarvan ik heb erg genoten en ook bij heb gelachen! De toneelspelers komen heel dichtbij en namen je mee in het verhaal. Zeer blij dat ik ben komen kijken!

  5. dit was de beste voorstelling ooit! Erg mooi gedaan en de actrices speelden echt goed. Ook leuk dat je bijna in de voorstelling zat door de tribune. Ik zou het gaan bezoeken en 5 sterren geven!

  6. Was dinsdag naar “voorjaarsoffer” kijken, wat een ongelofelijk krachtig stuk . Het heeft mij zo gegrepen zowel in de inhoud als ook zo fysiek, echt dans.
    Zou niet weten hoe je nog beter een boodschap voor de vrijheid van keuze voor wat je als jonge vrouw wilt en kunt zijn nog beter kan overbrengen.

  7. Een mooie voorstelling en heel goed gespeeld door de actrices! De jongens wisten het goed te waarderen. Sommige dingen vonden ze wel raar en daar moest wel om gelachen worden, maar ze begrepen het stuk wel. De 2 meisjes daarentegen waren juist heel kritisch.Leuk om dat zo te ontdekken bij ze. Na afloop bleven ze nog even op het podium zitten om na te praten. Ik denk dat het een goede voorstelling is geweest voor ze en ook geschikt voor jongens! Dat we de workshop ‘s ochtends gedaan hebben is ook goed geweest. Sympathieke en enthousiaste theaterdocent.

  8. Afgelopen woensdag was ik bij het Voorjaarsoffer in de Veste in Delft. Wat een adembenemende en zinderende voorstelling!! Door alle prachtige uitgewerkte details (voor, tijdens en na de opvoering) werd je compleet meegenomen naar een andere wereld. Een wereld waarin onderhuidse gevoelens, geheimen en groeiprocessen in schitterende beelden aan de oppervlakte werden gebracht. Grootse complimenten voor de actrices voor hun acteerwerk en dosis aan lef & kwetsbaarheid en de makers van dit geweldige stuk.

  9. Ik was gister mee naar de voorstelling Voorjaarsoffer en ik vond hem zelf erg leuk en vernieuwend (vanwege opstelling en het betrekken van het publiek bij de voorstelling). Bij de leerlingen hoorde ik ook goede reacties. Ze vonden het een gekke en soms bizarre voorstelling waarin van alles op vele plekken tegelijk gebeurde, maar daardoor niet minder leuk. Sommige leerlingen vonden het moeilijk om het thema eruit te halen, maar door samen achteraf te analyseren kwamen ze er wel uit. Ik vond het zeker voor herhaling vatbaar.

  10. 4 maart was ik in Delft bij de voorstelling. Doordat je zo dicht op het podium zit wordt je door de dans en de dansers letterlijk in de voorstelling getrokken. Meer dan een uur zit je geboeid van links naar rechts te kijken en geen seconde kun je je aandacht laten verslappen. Met een groot enthousiasme wordt de voorstelling neergezet en hoewel de dansers nog jong zijn, is hun vakmanschap zeer volwassen. Op een open, wel haast onbeschaamd brutale manier dagen ze het publiek uit. Ik heb van de eerste tot de laatste seconde genoten. Denk dat ik vrijdag nogmaals ga met één van mijn dochters.

  11. De voorstelling net gezien in Theater a/h Spui Den Haag met leerlingen. Ze waren onder de indruk en vonden het soms ook eng of raar omdat ze het dan niet begrepen of onder woorden kunnen brengen wat ze zien. Compliment voor de dansers voor jullie spel. Prachtige sterke beelden hebben jullie gemaakt. Ik was net als de kids erg geboeid!!

  12. Ik vond het echt geweldig heb nog nooit zoiets gezien! Echt super mooi gedaan! Echte talenten! Mijn complimenten x en zeker goed van onze school dat ze dit hebben geregeld want had het niet willen missen! Zou ook wel mee willen doen hahaha

  13. Donderdag j.l. zag ik jullie voorstelling Voorjaarsoffer in De Krakeling in Amsterdam.
    Prachtige energieke voorstelling. Ontroerend, humoristisch, mysterieus.
    Ik heb genoten.

  14. Gisterenavond zag ik in Amsterdam Voorjaarsoffer. Ik vond het een overdonderende voorstelling. Een dag later zinderen de beelden nog steeds door mijn hoofd. Poëtisch, herkenbaar, ontroerend en verontrustend. En wat een spel! De spelers bleven zo persoonlijk en tegelijkertijd straalden ze in alles beheersing uit; een prachtige combinatie. Steeds vaker verlaat ik teleurgesteld een theater, maar dit keer heb ik meteen de speellijst bekeken. Volgende week ga ik nog eens in Den Haag om mijn zoon mee te kunnen nemen naar deze voorstelling.

  15. Voorjaarsoffer omvat veel verschillende thema’s en emoties. Wat mij het meest heeft geraakt in de voorstelling is angst. Angst om je kwetsbaar op te stellen, de angst om er niet bij te horen of niet te voldoen aan de verwachtingen. De druk van de groep is in de voorstelling duidelijk zichtbaar maar je ervaart hem ook als toeschouwer. De publieksopstelling is daarbij zeer treffend gekozen. Als toeschouwer zit je zeer dicht op de spelers waardoor het (soms) ongemakkelijk is om van zo dichtbij naar ze te kijken. Tegelijkertijd voel je jezelf ook bekeken zowel door de spelers als de toeschouwers die tegenover je zitten. Een bijzondere ervaring die je meeneemt in de soms heftige taferelen.

  16. leuke, indrukwekkende voorstelling. In de voorstelling word heel weinig gesproken, maar het voelde niet alsof er woorden nodig waren. leuk voor pubers en volwassenen. Echt heel mooi gedaan!

  17. WOW, wat een goede voorstelling! Het feit dat jullie een zaal vol pubers geboeid weten te houden gedurende de hele voorstelling zegt voldoende. Als moeder van één van hen wil ik jullie bedanken voor dit hypnotiserende en fascinerende optreden vanavond. Knap ook hoe jullie zoveel verschillende gevoelens weten op te roepen. Mooi!!

  18. De voorstelling Voorjaarsoffer is een uitdagende voorstelling waarin je mee mag kijken in de wereld van de vrouw. De actrices laten zien hoe stoer, lief, gek en vooral mysterieus meisjes kunnen zijn. Door de ronde arena-opstelling kun je niet aan de voorstelling ontsnappen en krijg je regelmatig uitdagende blikken van de spelers. Van Bohemian Rhapsody tot vreemde offeringsrituelen, van mooie jurken tot bebloede handen, van pure dans tot engelachtig gezang. Alles komt voorbij, waardoor er altijd iets te zien is.

  19. Dit weekend was ik bij de premiere van VOORJAARSOFFER van Maas Theater En Dans. Een soort tripperig kijkje in een zich ontwikkelend meisjeshoofd,en alles wat je daar maar bij kunt bedenken. Met een overheerlijk palet aan meisjes in alle smaken. Wat een fijne stoere en gewaagde voorstelling (zeker omdat ze het ook spelen voor de pubermensen onder ons). Meisjesmeisjesmeisjesmeisjesmeisjes zijn de bom. Ga er maar heen zou ik zeggen!

  20. De voorstelling was heel mooi, was meer een dansvoorstelling, weinig tekst, heel broeierig, prachtig toneelbeeld/decor, heel assiocatief, heel hoog artistiek niveau, misschien wel te hoog voor een jongerenvoorstelling

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

In het Maaspodium

Gespeeld

  • Maaspodium Rotterdam
  • Uitverkocht
  • Maaspodium Rotterdam Uitverkocht
  • Maaspodium Rotterdam
  • Maaspodium Rotterdam Uitverkocht
  • Maaspodium Rotterdam Uitverkocht
Tickets kopen

Koop je kaarten vooraf met korting. Op de dag zelf zijn de kaarten aan de kassa van het Maaspodium € 1,00 duurder.

Op Reis

Gespeeld

Bekijk de schoolvoorstellingen

School-voorstellingen

Gespeeld

  • Voorjaarsoffer Maaspodium Rotterdam
  • Voorjaarsoffer Maaspodium Rotterdam
  • Voorjaarsoffer Maaspodium Rotterdam
  • Voorjaarsoffer Maaspodium Rotterdam
  • Voorjaarsoffer Maaspodium Rotterdam
  • Voorjaarsoffer Maaspodium Rotterdam
  • Voorjaarsoffer Theater aan het Spui Den Haag
  • Voorjaarsoffer Theater aan het Spui Den Haag
  • Voorjaarsoffer Theater aan het Spui Den Haag
  • Voorjaarsoffer De Stoep Spijkenisse
  • Voorjaarsoffer De Stoep Spijkenisse
  • Voorjaarsoffer De Veste Delft
  • Voorjaarsoffer Grand Theatre Groningen
  • Voorjaarsoffer Grand Theatre Groningen
  • Voorjaarsoffer Meervaart Amsterdam
  • Voorjaarsoffer Meervaart Amsterdam
  • Voorjaarsoffer Meervaart Amsterdam
  • Voorjaarsoffer Tweetakt Utrecht
  • Voorjaarsoffer Tweetakt Utrecht
  • Voorjaarsoffer Tweetakt Utrecht
  • Voorjaarsoffer Schäxpir Festival Linz (Oostenrijk)

Bekijk de openbare voorstellingen