Maas theater dans podium

Column René Geerlings: Zoeken

Het is zover. Na een fikse tijd mails beantwoorden, zoom-overleggen en aanvragen schrijven zit ik weer in de repetitiestudio. Tussen alle coronatests door (volgens mij heb ik geen slijmvliezen meer over) ben ik samen met de geweldige Henke en Sue op zoek naar onze inner bully’s. Wat vooral neerkomt op veel rotzooien, lummelen, klieren en slap lachen. Vrij spelen dus, zoals een kleuter dat weergaloos kan. En zoals bij elk repetitieproces slaat bij mij na één week al stiekem de paniek toe. Want wat is het soms moeilijk om als volwassene te spelen. Zeker als je een hele tijd de directeur hebt lopen uit te hangen.

Ik wil de voorstelling niet bedenken. Ik heb vaak meer last van vooropgezette ideeën, dan dat ik er baat bij heb. Als er iets in mijn hoofd zit heb ik het namelijk al gezien.  Zoals je bij een slechte trailer eigenlijk de hele speelfilm al gezien hebt. Weg verrassing. Als je op zoek bent naar het onbekende, naar iets nieuws, is het vooral de kunst om te vertrouwen, te wachten en te kijken wat er uit de smeltkroes van verschillende energieën ontstaat. Alsof je met onbekende ingrediënten gaat koken. Een grammetje Reinier, een liter Sanne en een snufje Art. Doe daar een flinke scheut Henke en Sue bij, stop het in een blender en dan maar kijken hoe die combinatie gaat smaken en op wat voor een manier je het op gaat dienen.

Maar de bange 46-jarige in mij zegt dan: “Je doet helemaal niks, het loopt uit de hand. Je hebt geen overzicht en doet maar wat. Waar is jouw stempel? Waar is jouw werk? Wat wil je? Je bent over je hoogtepunt heen en als je zo doorgaat is er straks niks en is iedereen teleurgesteld”. Ego, stress, onzekerheid en prestatiedrang. Gelukkig was daar Sara die mij herinnerde aan de volgende filosofische quote: wie vindt heeft niet goed gezocht.

Tja, daar valt niets tegenin te brengen.
Even rustig in- en uitademen, in het hier en nu blijven zoeken.
Zo lang mogelijk het niet weten en ondertussen lol maken, want het leven is al ingewikkeld genoeg.
Intunen op de driejarige in mij.

Rene Geerlings – artistiek directeur van Maas theater en dans

BullyBully (3+) speelt vanaf januari 2022 in de Nederlandse theaters
Concept, regie: René Geerlings
Spel: Sue-Ann Bel, Henke Tuinstra
Composities: Reinier van Harten
Decor: Sanne Danz
Dramaturgie, regieassistentie: Sara Giampaolo
Dans advies: Art Srisayam
Coproductie: Maas, Atta Festival, Istanbul

LEES HIER de eerste column van René: “Met frisse moed struikelen we 2021 binnen”. 
LEES HIER de tweede column van René: “Interne opvoeding”.
LEES HIER de derde column van René: “Zin in zacht “.