ENFIN, BARBIN
Door:
Marleen Hendrickx
Genre:
Theater, Fysiek theater, Dans, Danstheater
Rotterdam
IN HET KORT: Enfin, Barbin. is een multimediale voorstelling waarin fysieke performer Marleen Hendrickx de 19e eeuwse Franse intersekse Herculine Barbin tot leven brengt. Met dans, projectie en lichtvoetig spel bevrijdt Marleen Herculine's ervaringen van dwangmatige pogingen hen te categoriseren als man of vrouw.
Uitgangspunt voor Enfin, Barbin. zijn de memoires van de 19e-eeuwse Franse intersekse Herculine Barbin, waarin ze beschrijft hoe ze na een verborgen relatie met een vrouwelijke collega juridisch tot man wordt verklaard. De filosoof Michel Foucault vindt haar memoires ruim een eeuw later en publiceert ze samen met Herculines doktersrapporten, een geromantiseerde versie van haar verhaal van de Duitse psychiater Oskar Panizza en zijn eigen beschouwing. Zo leggen drie mannen genadeloos Herculine hun stem op.
Met Enfin, Barbin. legt Marleen Hendrickx de zeggenschap over het verhaal terug bij de rechtmatige eigenaar. Eindelijk komt Herculine zelf aan het woord. Marleen switcht in één beweging van zichzelf naar Herculine, naar de Duitse Oskar Panizza en de Franse Foucault. Glitterbaard en snor blijven aan haar lichaam hangen alsof hun mannelijke blik er niet helemaal af te wassen is. Tegelijkertijd verwijst de voorstelling naar de drag-cultuur van nu. Zo geeft Marleen aan Herculine wat zij zelf de afgelopen jaren kreeg na haar coming out als intersekse: liefde, een queerfamilie en applaus. Maar bovenal: het recht om jezelf te vieren wanneer de wereld jou als een probleem ervaart.
extra info
- extra info
- extra info
- extra info
- extra info
- extra info
- extra info
- extra info
- extra info
- extra info
Over de maker
Marleen Hendricks over diens werk: "Ik start vanuit iets dat ik in de wereld om me heen opmerk, waarvan ik niet begrijp waarom we dat met z’n allen zo doen of vinden. Mijn werk stelt de werkelijkheid ter discussie, met de vraag: hoe kan het beter? Zonder zelf stevig standpunt in te nemen, probeer ik de oplossing te vinden in zoveel mogelijk verschillende mensen samen te laten komen. Gedeelde grond te creëren voor opponenten om hen antwoord te laten geven op die vraag hoe het beter kan. Ik gebruik de taal van theater – stilistisch, beeldend, in beweging – om de boodschap op een andere manier te laten resoneren dan dat bijvoorbeeld een artikel zou doen. Activisme verpakt in zorgvuldig gekozen (beeld)taal."
Credits
Marleen Hendrickx
Marleen Hendrickx
Lars Brinkman
Jorg van den Kieboom
Marc Alberto
Gerbrand Bos
Bureau Pees
VIA ZUID, COC Noordoost Brabant, Stichting Amarte Fonds, Podium Bloos, Verkadefabriek, Jonge Harten
Er zijn nog geen reacties op ENFIN, BARBIN
We zijn benieuwd wat je van deze voorstelling vond! Laat je het ons weten?