Voor docenten

Beste docent, 

Binnenkort kom je met leerlingen naar de voorstelling Double Tap Trap van Maas theater en dans en Rotterdam Street Culture Week kijken. In dit online plakboek kun je meer informatie rondom de voorstelling, de maker en de spelers vinden. Op deze specifieke pagina geven we graag wat suggesties wat je kunt doen om de leerlingen voor te bereiden op de thematiek van de voorstelling en het theaterbezoek. Ook vind je vragen voor een verdiepend nagesprek. 

WAT TE DOEN VÓÓR JE NAAR DE VOORSTELLING GAAT

  • We raden je aan de pagina ‘Voor je gaat’ goed door te nemen en deze informatie te delen met je collega’s die meegaan als begeleider én de leerlingen. 

  • Bekijk de trailer/teaser met de leerlingen: wat verwacht iedereen van de voorstelling? 

Welke thema’s zullen in de voorstelling zitten? Waar hopen ze op? 

  • Maak met elkaar duidelijke afspraken rondom het theaterbezoek, spreek goed de tijden af met elkaar en bespreek het telefoongebruik en welk gedrag je verwacht. Maas theater en dans & Rotterdam Street Culture Week vinden het te gek om iedereen en alle leeftijden te mogen ontvangen. Theater is teamwork, dus laten we er met elkaar een mooie ervaring van maken. 

  • Laat de leerlingen dit plakboek doornemen. Dit kun je ze ook in de foyer van het theater laten doen (mits ze dan hun telefoon bij zich hebben). 

WERKEN MET THEMA’S UIT DE VOORSTELLING

De volgende vragen en maakopdrachten kun je zowel voor als na de voorstelling gebruiken. De opdrachten zijn suggesties en kun je aanpassen op het niveau van de leerlingen.  

1. SOCIAL MEDIA
‘Het is toch lekker om likes te krijgen! Zo’n instant shot van dopamine als je een filmpje post en je de likes ziet binnenstromen. Wees eerlijk. Dat is toch gewoon lekker!” (tekst uit de voorstelling)
Doel: bespreken hoe leerlingen social media gebruiken, zonder daar een oordeel van goed of fout aan te hangen. 

Vragen: 

  • Wie zit er op social media en hoe gebruik je het?  

  • Laat je op social media helemaal zien wie je bent of niet? 

  • Welke rolmodellen op social media volg je? En waarom inspireren zij jou? 

  • Heb je ooit iets gepost dat je niet durfde te delen, maar wel hebt gedaan? Durf je daar meer over te vertellen? 

  • Hoe voelt het om veel likes of views te krijgen? Wat scoort volgens jou goed en waarom? 

Maakopdracht: De ideale post.
Maak en presenteer een voorbeeldpost voor een sociaal media kanaal naar keuze, waarbij je rekening houdt met alle onderstaande stappen. Maak een post, bijvoorbeeld met behulp van Canva, die het best bij jou en jouw ideale wereld past. Gebruik bijvoorbeeld een fictief evenement op school of een actuele gebeurtenis om je post inhoud te geven. 

Stap 1: Denk na over je doel en publiek  

  • Wat wil je bereiken? Wil je een evenement aankondigen, informatie delen of een kritische maatschappelijke boodschap brengen? 

  • Voor wie maak je deze post? Stel je een specifieke doelgroep voor. 

  • Wat wil je publiek zien? Wat vinden zij interessant en waar reageren ze op? 

Stap 2: Waar plaats je de post? Bedenk welk social media platform het meest geschikt is voor je doel en publiek.  

Stap 3: Creëer je Content 

Tekst 

  • Schrijf een pakkende eerste zin om de aandacht te trekken.  

  • Houd de tekst beknopt en gebruik witregels voor betere leesbaarheid.  

  • Vertel een verhaal (storytelling) om je publiek te betrekken.  

  • Gebruik relevante hashtags om vindbaarheid te vergroten.   

Beeld: 

  • Zoek of maak een visueel aantrekkelijke foto of video die past bij je boodschap. 

Quiz
Op de website kunnen de leerlingen een zelftest doen om te kijken of hun digitale leven in balans is. Deze test geeft inzicht in de werking van de apps die leerlingen gebruiken en wat voor een invloed deze hebben op iemands dagelijks leven. Naast het alleen invullen van de vragen, wordt er tijdens de quiz ook goed uitgelegd dat er geen ‘standaard advies’ is dat voor iedereen geldt. Er worden richtlijnen gegeven over wat een ideale situatie zou zijn, maar dat verschilt natuurlijk per leerling! Sommigen worden rustig van TikTokken voor het slapen gaan, anderen juist weer heel onrustig! De quiz kan besproken worden met een aantal vragen die meer focussen op het online leven van de leerlingen: 

  • Wie vindt dat diegene een goede digitale balans heeft? Waarom? 

  • Wie heeft een slechte digitale balans? Waarom komt dat uit de test?  

  • Wie is er online het grootste deel van de online tijd bezig met foto’s maken en deze plaatsen? 

  • Wat is er zo leuk aan het maken en posten van foto’s van jezelf?  

  • Heeft iemand eens negatieve effecten gemerkt van het perfecte plaatje willen zijn online? 

  • Uit de lesbrief van schooltv (zie inspiratie)

 

2. REAL LIFE
“Ik heb deze spelers gekozen omdat ze stuk voor stuk hebben gedurfd om hun passie te volgen en eigen community’s op te bouwen. Zo hebben ze een eigen plek gecreëerd waar mensen in kunnen bewegen en vooral leren: ‘het is cool om mezelf te zijn.’  (Rajiv Bhagwanbali, de maker van Double Tap Trap)
Doel: met de leerlingen onderzoeken of ze al weten wie ze zijn en wat hun passie is. 

Vragen: 

  • Waar ligt je passie? Of wat is jouw ambitie? 

  • Wat weet je van je geschiedenis? Van je familie en/of van je cultuur? 

  • Wat typeert jou? En komt dat overeen met de antwoorden als je het jouw vrienden zou vragen? 

  • Durf jij je hart te volgen? Wanneer wel en wanneer niet? 

  • Heb jij jouw leven zelf in de hand of is alles al voorbestemd? 

Doe-opdracht: Ik en de ander
Online durven we best veel te delen met anderen, maar in real life een gesprek aan gaan met iemand blijft soms spannend. Durf je één op één een gesprek aan te gaan met iemand die je nog niet zo goed kent? Daag jezelf uit om echt te luisteren en door te vragen, en dus niet te veel zelf invullen. Haal genoeg informatie op om de ander voor te stellen aan de groep. 

Stap 1: Maak duo’s 

Bedenk een vorm waarbij de klas duo’s vormt met iemand die ze nog niet zo goed kennen of met wie ze weinig praten in het dagelijkse leven. 

Stap 2: Gesprek 

Laat de leerlingen met elkaar in gesprek gaan en geef ze eventueel bijgevoegde vragenlijst ter inspiratie. Doe dit in twee rondes (van bijvoorbeeld 5-10 minuten) waarbij steeds één van het duo de interviewer/luisteraar is. Diegene mag aantekeningen maken. 

Stap 3: Voorstellen 

Ieder duo zoekt een ander duo op. In deze viertallen stellen de leerlingen elkaar voor door opgehaalde informatie na te vertellen. 

Als iedereen aan de beurt is geweest kun je het klassikaal nabespreken. Hoe was het om je eigen verhaal terug te horen? Hoe was het om te luisteren naar het verhaal van iemand anders? Hoe was het om een ander voor te stellen? 

 

NAGESPREK

Het is altijd interessant om een voorstelling na te bespreken. In een nagesprek gaat het niet over ‘goed of fout’, over ‘of je de voorstelling hebt begrepen’ of over ‘vond je de voorstelling leuk of niet’. We moedigen je aan om een open gesprek met de leerlingen te voeren op een gevoelsniveau en zo te achterhalen wat de leerlingen hebben ervaren en hoe ze dat koppelen aan hun eigen wereld. Vragen die je hiervoor kunt gebruiken zijn: 

Vragen gericht op persoonlijke beleving: 

  • Welk woord of beeld bleef na de voorstelling vooral in je hoofd hangen?  

  • Wat vond je verrassend aan de voorstelling en had je niet verwacht?  

  • Welk moment van de voorstelling raakte je?  

  • Op wie in de voorstelling lijk jij het meest?  

Vragen gericht op context en diepere betekenis: 

  • Welk thema kwam in de voorstelling aan bod?  

  • Ben je na het zien van deze voorstelling gaan nadenken over je eigen leven?  

  • Waarom heeft de maker deze voorstelling willen maken (denk je)?  

  • Wie zou deze voorstelling moeten zien en waarom? 

Vragen gericht op analyse van de voorstelling: 

  • Wat gebeurde er in het verhaal, zowel letterlijk als figuurlijk?  

  • Welke elementen (kostuums, muziek, decor) droegen bij aan de sfeer? 

  • Wat deed de speciale publieksopstelling met jou als kijker? 

  • Kun je van één van de spelers benoemen wat het verschil was tussen het begin en het eind van de voorstelling? 

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?