Interview Maak maar mee & Ken het dat ik u kunst

In gesprek met Yanira Gefferie en Janine Schott

Onze Maas-docenten starten weer op de verschillende partnerscholen in Rotterdam. Twee belangrijke programma’s binnen het primair onderwijs zijn de  cultuurcoaches (Ken het dat ik u kunst?) en CMK Maak maar mee. Maar wat houden deze programma’s eigenlijk in?  

Janine Schott (Projectleider Maak maar mee): 
“Maak maar mee richt zich op de rol van kunst binnen het onderwijs.  We zoeken co-creatie tussen de expertise van de leerkracht en die van de Maas-docent. Zo krijgen kinderen een bredere toegang tot een thema en ontwikkelen ze hun creatieve blik. Dat helpt hen niet alleen bij leren, maar ook bij het vinden van hun plek in de wereld en het aangaan van de dialoog met de wereld waarin we leven.” 

Yanira Gefferie (Projectleider cultuurcoach-scholen): 
“Bij de cultuurcoach-scholen – inmiddels zeven, waaronder één SO en één VO – gaat het vooral om kunst de klas in te brengen en de verbinding te maken met de wijk. Een cultuurcoach benadert kunst anders dan een leerkracht, waardoor leerlingen op nieuwe manieren kennismaken met kunst.” 

Het verschil 
Yanira: “De cultuurcoaches zijn het hele schooljaar actief. Ze brengen projecten vanuit Maas de school in, maar scholen komen ook naar ons, bijvoorbeeld voor een voorstelling of een ART-dag.” 
Janine: “De cultuurcoach richt zich vooral op de omgeving van de school: welke kunst is er in de wijk en hoe halen we die naar binnen? Maak maar mee focust meer op het onderwijs zelf: hoe krijgt kunst een vaste plek in het lesprogramma? De Maas-docent is een bepaald aantal weken op de school en doorloopt tijdens die weken met de leerlingen een creatief maak-proces.” 

De kracht van Maas op scholen 
Yanira: “Een mooi voorbeeld was het project Luister. Delen van de Luister installatie werden naar de verschillende cultuurcoachscholen gebracht. In de installatie waren verschillende verhalen uit de wijk te horen. Kinderen mochten zelf bepalen wat ze met de installatie deden en welke verhalen ze zelf wilden delen: van mooie momenten in de wijk, wanneer ze zich fijn voelen, tot zorgen over vuurwerk. Deze verhalen waren er zonder de cultuurcoach niet geweest. Door ze naar Maas te brengen kregen ze een podium, maar ze bleven van de kinderen.” 
Janine: “De lessen van de Maas-docent zetten vaak iets in beweging zet. Doordat Maas-docenten anders met kinderen in gesprek gaan, komen nieuwe verhalen en visies naar voren. Leerkrachten zien hun leerlingen daardoor ook op een andere manier. Kinderen worden gehoord en voelen zich serieus genomen in de verhalen die ze te vertellen hebben. 

Nieuwsgierig geworden naar wat Maas bij jou op school kan doen? Neem contact met ons op! 

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?