
PEUTER OF DICTATOR? GROOTHEIDSWAAN VAN BULLYBULLY SLAAT WERELDWIJD AAN
De peutervoorstelling BullyBully (3+) van René Geerlings gooit internationaal hoge ogen, met een speelse boodschap over macht en verzet.
Wat begon als een coproductie tussen Maas theater en dans en het ATTA Festival in Istanbul groeide in korte tijd uit tot een internationaal succes. Sinds 2022 trekt de peutervoorstelling en VSCD krekel-winnaar BullyBully van René Geerlings volle zalen met een humoristische en herkenbare blik op machtsverhoudingen. De voorstelling reist inmiddels de wereld over, van Indonesië tot Australië, en wordt lokaal geadapteerd door gezelschappen in onder meer Turkije en Finland. Zo bouwt Maas aan duurzame samenwerkingen, met kunst als speels en antiautoritair tegengeluid.
MACHTSSPEL VOOR DE ALLERKLEINSTEN
In BullyBully treffen twee koningen elkaar in niemandsland. Ze gunnen elkaar niets, proberen elkaar voortdurend te overtroeven en gedragen zich als driftige peuters met te veel macht. Wat volgt is een fysieke en muzikale strijd vol liedjes, geruzie en gedram. Een peutermusical over vriendschap, het onbekende en de kunst van samenleven, waarin de grootheidswaan van wereldleiders speels wordt blootgelegd voor een jong publiek. Volgens maker René Geerlings is het thema actueler dan ooit: “Met dictators in opkomst, zelfs in Westerse landen, is de voorstelling nu extra betekenisvol. Dictators zijn vaak niets meer dan peuters met te veel macht. Peuters gedragen zich in veel gevallen zelfs nog beter.”

VAN ROTTERDAM NAAR DE WERELD
Na het succes in Nederland is BullyBully internationaal gaan toeren. De voorstelling speelde onder meer in Indonesië (Jambi, Jakarta, Yogyakarta), op het Edinburgh International Children’s Festival in Schotland, en op festivals in Duitsland, Italië, Noorwegen, Polen, Liechtenstein, Noord-Ierland, Ierland en Canada. In 2025 staat de voorstelling tweemaal in Australië - op het Sydney Festival én in het wereldberoemde Sydney Opera House, waar het wekenlang speelt voor grote zalen.
De voorstelling blijkt universeel herkenbaar, ook buiten de peuterdoelgroep. In Indonesië werd BullyBully door honderden tieners bezocht. De minimale tekst - slechts “ja” en “nee” - maakt de voorstelling bovendien gemakkelijk aanpasbaar voor internationale optredens.

DUURZAME RELATIES
Maas theater en dans geeft de voorkeur aan een internationale reis als er sprake is van artistieke wederkerigheid, bijvoorbeeld via workshops, kennisuitwisseling of langdurige coproducties, om op deze manier culturele impact te combineren met een minimale ecologische voetafdruk.
De internationale ambities van BullyBully beperken zich om deze reden ook niet alleen tot het spelen op festivals. Zo ontwikkelt Maas ook lokale adaptaties van de voorstelling in samenwerking met gezelschappen in onder andere Turkije en Finland, en andere landen op stapel. De voorstelling wordt daar gespeeld door lokale casts, met een eigen decor, kostuums en een choreografie aangepast aan de context van het land. “In een wereld waar steeds meer dictatoriale leiders lijken op te staan, zetten wij daar ook steeds meer Bully’s tegenover”, grapt Geerlings.
BullyBully ook nog zien? De voorstelling speelt op 19 juli eenmalig in het Maaspodium in Rotterdam tijdens Hit The Ground Running Festival.