MAASTERCLASS #4 de kunst van het spelen

Maaspodium
Rotterdam

De kunst van het spelen

In thuishaven Rotterdam bepalen de containers het ritme, pakketjes vullen de straten en huizen, beeldschermen staan tussen ons en onze geliefden in; het voelt wat hokkerig hier. En ernstig ook. Er is weinig ruimte over of neem ik die ruimte niet in? Waar is de spelende mens gebleven? Tijdens deze MAASterclass zochten we naar de spelende mens in onszelf. Waar zit die verstopt? Mensen spelen. Net zoals we eten, slapen en liefhebben. We verzinnen regels die vanzelf ontstaan en altijd weer kunnen veranderen. We fantaseren een wereld buiten de wereld die we kennen en verzamelen medespelers eromheen. Dit is het speelvlak waar we onze geheimen delen en soms eens oefenen in het uitvechten. Maar spelen we genoeg? Of sterft de spelende mens uit? 

  • programma

  • programma
  • programma
  • programma
  • programma
  • programma
  • programma
  • programma
  • programma
  • programma

PROGRAMMA

We deden een poging doen om tot spelen te komen. Vonden we het kind in onszelf en konden we de efficiëntie loslaten? We gingen op zoek naar de ongezochte vondst en de zin van onzin. Deze mensen hebben ons hierbij geholpen:

ANGELINA ENGELS & JEROEN VAN DER HEIJDEN

Gewapend met een powerpoint -praatje plaatje- openen Angelina en Jeroen de dag. Als spelexperts komen ze vertellen hoe het zit, dat spelen. Ze weten er immers alles van. 

In hun podcast 'Volgens de spelregels van...' onderzoeken Angelina Engels en Jeroen van der Heijden wat er gebeurt als het leven een spel zou zijn. Door spelregels te formuleren op basis van persoonlijke fascinaties plaatsen ze zich in verschillende situaties om te zien: verandert ons handelen als we niet volgens onze eigen regels spelen? Wat zeggen spelregels van een ander over ons? En natuurlijk vragen zij zich als dertigers, kunstdocenten en vrienden af: wie zijn wij nou eigenlijk helemaal? 

Over Angelina Engels
Angelina Engels is muziekdocent en onderzoeker op de pabo in Leiden. Ze speelt de cello in verschillende bands en heeft haar hart verpand aan de zee en Den Haag.
Angelina onderzoekt muzikaal spel binnen de context van het lectoraat muziek in Leiden. ‘Het is spannend om te zien hoe muzikale vaardigheden al aanwezig zijn in het spel van kinderen. Tegelijk is het uitdagend om als docent het spel van de kinderen te vertrouwen en te begeleiden in plaats van te sturen en als expert op te treden.’

 Over Jeroen van der Heijden
Jeroen van der Heijden is theaterdocent op de pabo in Leiden. Hij oefent elke dag met darten en zegt nooit nee tegen lekker eten.
Jeroen heeft voor zijn master kunsteducatie onderzocht hoe spel bij volwassen studenten de verhouding tussen de expert en de deelnemer gelijkwaardiger kan worden. ‘Als ik meespeel met mijn studenten krijgt mijn expertise een andere plek. Er ontstaat meer ruimte om te erkennen wat er al aanwezig is en wat we kunnen gebruiken in plaats van dat we ergens aan moeten voldoen. Het is moeilijk om te accepteren dat in dit spel veel mislukt en er vaak niet meteen resultaat zichtbaar is.’

Ted van Lieshout

Tijdens deze MAASterclass geeft Ted van Lieshout een masterclass rondom zijn werk en maakproces.

Ted van Lieshout is een zeer veelzijdige auteur: hij schrijft voor kleuters, maar ook voor volwassenen en alles ertussenin. Hij is dichter, schrijver, scenarist, beeldend kunstenaar en grafisch vormgever. Hij ontving een Theo Thijssen-prijs, een Gouden Griffel, talloze Zilveren Griffels en in 2019 de Boekensleutel voor zijn experimentele boek 'Ze gaan er met je neus vandoor'. Deze prijs, bedoeld voor een boek dat zich onderscheidt in zowel woord en beeld, wordt zeer sporadisch uitgereikt; Van Lieshout is de enige levende Nederlandse auteur die in het bezit is van deze onderscheiding. 

Ted van Lieshout vindt dat een boek meer dan de drager van een verhaal moet zijn. 'Elk boek moet een opzichzelfstaand kunstwerk zijn.' Hij experimenteert met de ontoereikendheid van taal en verkent de grenzen van wat er in een boek mogelijk is.

tedvanlieshout.nl

PERFORMANCE COLLECTIEF URLAND

In hun onderzoekspresentatie URLAND doet Dingen (2023) onderzoekt het collectief het spelen en de regels van het spel. URLAND neemt ons op deze dag mee in hun werkwijze.

URLAND is een performancecollectief. URLAND werkt autonoom. URLAND wil Gesamtkunst. URLAND heeft geen methode. URLAND experimenteert. URLAND oefent het niet-ik. URLAND eigent toe, citeert en samplet. URLAND streeft naar het Universele. URLAND gelooft in live art in postdigital times.

''Theater is voor ons de plek voor het ritueel, voor het sublieme, voor collectief te ervaren waarheid en schoonheid, als ultieme remedie tegen wanhoop, als voertuigen van zingeving.”

www.urland.nl

Yousra Benfquih

We sluiten het programma met een voordracht van Yousra Benfquih.

Yousra Benfquih is schrijver, dichter, onderzoeker en spoken word artiest. In deze slotbeschouwing buigt Yousra zich over de vraag wie het spelen sprekend en schrijvend gegund is. Terwijl ze het ludieke in haar eigen werk steeds meer opzoekt, problematiseert ze dit ook. Van wie kunnen we lichtheid lezen, van wie verwachten we haar? Over naschoolse kampen, taart, privileges, en de zee.

In 2017 won ze de txt-on-stage wedstrijd Naft voor Woord en werd ze geselecteerd voor de schrijversresidentie van deBuren in Parijs. Sindsdien is Yousra een vaste waarde op de Vlaamse podia. Yousra behoort tot de vaste auteurspoule van Rekto:verso en geeft Spoken Word aan LUCA School of Arts (Writing for Performance). Ze volgde, tijdens het behalen van haar doctoraat in de mensenrechten, de opleiding Literair Schrijven aan de Academie van Borgerhout.

Op de planken wordt ze geprezen voor ‘de manier waarop ze complexe thema’s en emoties helder en vatbaar maakt zonder dat ze aan gewicht verliezen’ en de ‘scherpzinnige kijk op hedendaagse maatschappelijke thema’s. Yousra schopt tegen schenen, zij het zachtjes. Zonder deuren dicht te slaan.’

yousrabenfquih.com

EN OOK: SPECIAL GUESTS!

Omdat ze niet mogen ontbreken in een verhaal over spelen...
Noem ze de experts, spelende wezens pur sang. Ze zijn al zo oud als Maas bestaat. 
Kom naar ze luisteren en speel een rondje mee.

  • aftertalk

  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk

aftertalk

Maas bestaat 10 jaar! Evenals de jubileumvoorstelling Maas speelt Maas stond deze MAASterclass editie in het teken van spelen. Een dag lang gingen we op zoek naar de spelende mens in onszelf. Waar zit die verstopt? Spelen we genoeg? Of sterft de spelende mens uit? Onder de deelnemers waren 11 pabo-studenten van de Thomas More Hogeschool. De MAASterclass was voor hen een aftrap voor het maken van een voorstelling  met maasdocent en theatermaker Eva Beijneveld. Samen met de studenten blikken we terug op deze inspiratiedag waar ze slingertikkertje speelden met een schoolklas, de man achter Het Klokhuis, Sesamstraat en Boer Boris ontmoetten en samen met ‘theatermensen’ zich op de vloer trotseerden voor een portie serieuze improvisatie onder leiding van Rotterdams performancecollectief URLAND.

Hoe begon de dag?
Niels: De opening was wat mij betreft eveneens het hoogtepunt. Het eerste programma onderdeel was een lezing over spelen door spelexperts Angelina en Jeroen. Ze bleken echter zelf niet aanwezig te zijn en wij werden uitgenodigd om zelf de lezing te ‘spelen’. Er lagen scripts klaar en we konden de vloer op. Nogal een twist als de powerpoint presentatie al klaar staat. We konden zelf een rol kiezen. Degene die zo gezegd ‘van participatie theater houdt’ las de regie aanwijzingen voor. ‘Deelnemer die hier op de fiets was gekomen’ wilde snel door het script heen fietsen en vond het maar saai. Ik vond het leuk bedacht.

Pepijn: En dan vervolgens ontstond er commotie, omdat mensen het script saai vonden. Zo staat in het script beschreven, als je het nog begrijpt. We joelden en klapten voor échte experts. En dan, komt er een schoolklas binnen. Dat maakte wel indruk. Ze zongen een prachtig lied, in canon en meerstemmig in verschillende talen. Chapeau voor de juf die dat voor elkaar heeft gekregen.

Eva: Ik vond het potje slingertikkertje die erop volgde heel bijzonder. Met dertig kinderen en dertig deelnemers verplaatsten we ons naar het grasveld. Twee tikkers probeerden de rest te pakken. Iedereen speelde zo enthousiast mee. Jong en oud verenigd in een lange slinger. Het was een warme dag; de volwassenen waren na één potje kapot. Maar de kinderen gingen vrolijk verder.

Wat was het hoogtepunt van de dag?
Eva: Dat potje tikkertje dus. Ook vond ik het heel leuk om te zien hoe de studenten zo in het spel opgingen. Zowel met het lezen van het script, als de workshop van URLAND. Ze vonden het spannend en waren onzeker over spelen bij de eerste repetitie en vervolgens zie ik ze helemaal opgaan in het spel.

Linde: Dat kwam ook omdat we met echte ‘theatermensen’ waren. Daardoor was de drempel lager om ons erin te storten. In het begin was het eng, maar uiteindelijk deed iedereen mee. Bij de start waren we nog wat aan het giechelen, maar de MAASterclass was een goed begin van ons project. Voor de groepsvorming en het onderling vertrouwen.

Pepijn: Nadat we uitgepuft waren van het rennen, gaf Ted van Lieshout een masterclass. We kennen zijn Boer Boris boeken vanuit onze stage in de kleuterklas. Ik kende hem echter nog niet van naam. Ik vond het leuk om het gezicht achter deze boeken te zien. Hij heeft ook geschreven voor Sesamstraat en Het Klokhuis. 'Oh, hier zit hij allemaal achter', dacht ik. Zijn leven ging van hot naar her. Het was heel persoonlijk en vol humor. 

Wat neem je mee na deze dag?
Femke: Meer regels geeft meer vrijheid. Daar ging het over bij URLAND, maar daar sprak Ted van Lieshout ook over. In de klas zijn duidelijke kaders nodig waarbinnen de kinderen vrij kunnen werken. Ted van Lieshout had veel lestips en ideeën voor andere lesvormen. Hoe harder we meeschreven, hoe meer tips hij had.

Linde: Voor mij was het vooral een les om dingen gewoon te doen, zonder er al te veel over na te denken. De vloer op gaan en iets proberen. Niet teveel in het hoofd zitten, maar spelen. 

  • podcast

  • podcast
  • podcast
  • podcast
  • podcast
  • podcast
  • podcast
  • podcast
  • podcast
  • podcast

Podcast

Deze aflevering duiken we in één van de hoogste kunsten: de kunst van het spelen! Spelen we genoeg? Wie krijgt speelruimte? En hoe zou de wereld eruitzien als er meer gespeeld zou worden? Curator van de MAASterclass Lisa van der Hoeven zit aan tafel samen met host Dionne Verwey en twee gasten: Yousra Benfquih en Arjen van Veelen.

"In order for me to write poetry that isn't political I must listen to the birds. And in order to hear the birds the airplane must be silent." - Marwan Makhoul

 

Met dank aan: Daan van Doremalen, Moniek Merkx en Vesper, Abel, Vida, Jules, Niklas, Melle, Son en Femke Bouwer van Vrijeschool Vredehof.

Er zijn nog geen reacties op MAASTERCLASS #4 de kunst van het spelen

We zijn benieuwd wat je van deze voorstelling vond! Laat je het ons weten?

Jouw reactie

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?