WHY SO SERIOUS FEST / XL
Door:
Maas theater en dans & Blqck a queer aesthetic
Leeftijd:
XL
Genre:
Multidisciplinair theater, Talkshow, Workshop, Beeldende kunst
Rotterdam
IN HET KORT: Why So Serious Fest is een ééndaags festival over dekolonisatie met verschillende kunstinstallaties door het Maaspodium, een workshop Community Building, de talk Building a House, en verschillende performances. Met o.a. Sarah Jawla, Younes van de Broeck, CJ Roxas, Fazle Shairmahomed, Pravini Baboeram, James Rae Parnell, Shaynah, ZOBAYDA, e.a.
Wat betekent dekolonisatie in de kunsten? Hoe herdefinieer je ruimtes in de culturele sector vanuit een BIPOC (Black, Indigenous, People of Color) en queer perspectief?
Tijdens Why So Serious Fest duiken we in deze vragen, leren we op welke verschillende manieren Maas en Blqck a queer aesthetic deze vragen in het afgelopen jaar samen hebben onderzocht en wat de resultaten daarvan zijn. We komen samen, denken samen, en vieren samen de BIPOC en queer kunst die hieruit voort gekomen is.
Gedurende drie weken, van 4 tot 24 november, wordt er in het Maaspodium gebouwd aan een tijdelijke utopische wereld die zich wortelt in BIPOC en queer perspectieven. Kunstenaars vanuit verschillende disciplines resideren gedurende deze weken in het Maaspodium en geven fysiek, emotioneel, en spiritueel de ruimtes van het podium opnieuw vorm. CJ P. Roxas, Younes van Den Broeck, Fazle Shairmahomed gaan onder begeleiding van Sarah Jawla met elkaar in gesprek om elkaar vanuit een collectieve dialoog complementair aan te vullen, waarbij video, technologie, beeldende kunst, beweging, spiritualiteit en queerminded curatorschap elkaar ontmoeten.
Why So Serious Fest markeert het einde van het bouwproject, maar het startpunt van een proces van dekolonisatie. Het is een ééndaags festival middenin de gebouwde utopie, waarin we de ervaringen vieren, doorvoelen, herbeleven, ervaren en evalueren met de Maasmensen, BIPOC queer gemeenschappen, jeugd, publiek, en stakeholders en geïnteresseerden uit de culturele sector.
Met je ticket heb je toegang tot het hele programma, zie daarvoor het blokkenschema hieronder. Vanwege beperkte capaciteit in de workshop Community Building en de talk Building a House moet je je voor die onderdelen los aanmelden. Dat doe je door deze in het kaartkoopproces toe te voegen aan de bestelling. Let op: er is zeer beperkt plek bij deze twee onderdelen. Meld je alléén aan voor de workshop of talk als je zéker weet dat je daaraan kunt deelnemen. We willen voorkomen dat er lege plekken ontstaan. De talk is ook vanuit de foyer te volgen via koptelefoons. Daarvoor hoef je je niet aan te melden.
Why So Serious Fest wordt mede mogelijk gemaakt door het VSB Fonds, Fonds 21 EXTRA en het VriendenLoterij Fonds.
Why So Serious Fest
- Why So Serious Fest
- Why So Serious Fest
- Why So Serious Fest
- Why So Serious Fest
- Why So Serious Fest
- Why So Serious Fest
- Why So Serious Fest
- Why So Serious Fest
- Why So Serious Fest
24 november
13:00 | |
14:00 | |
15:00 | |
16:00 | |
17:00 | |
18:00 | |
19:00 | |
20:00 | |
21:00 |
Studio
Workshop Community Building - James Parnell
Workshop Community Building - James Parnell
Het idee van een community is een belangrijk concept. Een community kan ons beschermen tegen de harde realiteiten van de buitenwereld. Een community kan ons in angst gevangen houden, bang dat we eruit gezet zouden kunnen worden. Een community kan een plek zijn om te reproduceren wat we hebben gezien, of een kans om een nieuwe toekomst te creëren.
Wat zijn onze persoonlijke definities (en verwachtingen) van een 'community'? Hoe kunnen gemarginaliseerde groepen veerkrachtige community's opbouwen waar leden naar terug willen keren? Hoe beïnvloeden onze verschillende geschiedenissen en ervaringen hoe we met elkaar omgaan? Welke soorten rollen kunnen we aannemen om community's te bouwen waar we bij willen horen?
In deze workshop zullen we community voor onszelf definiëren en oefenen met het opbouwen van een community met degenen (letterlijk) om ons heen. We zullen gedeelde waarden, gedeelde dromen en gedeeld plezier verkennen. We zullen onderzoeken hoe we onze eigen krachten kunnen identificeren en benutten bij het bouwen met anderen.
Deze workshop is met maximaal 30 personen en zal Engels worden gesproken.
Over James Parnell
James Parnell is een in Den Haag gevestigde curator, facilitator, danser en zine-maker die zich richt op gemeenschapsvorming, collectief leren en de conflicten die in deze praktijken ontstaan. Hij werkt vaak in marginale culturen en artistieke gemeenschappen, zoals queer gemeenschappen, zwarte gemeenschappen en voor onafhankelijke uitgevers.
Blauwe Zaal
Building a World - Doorlopende installatie + performances
Building a World - Doorlopende installatie + performances
Building a world nodigt je uit om te komen spelen in een interactieve visuele ruimte.
In deze tussenruimtes kan je mee bouwen aan jouw ultieme utopische wereld waarin niets te gek, te groot of te raar is. Do you UNAPOLOGETIC!
Rode Zaal
Talk: Building a House
Talk: Building a House
Tijdens deze talk gaat moderator Dionne Verwey in gesprek met o.a. gasten Pravini Baboeram (7th gen Creatives), House of Basquiat, Sarah Jawla (Blqck a queer aesthetic) over de projecten van Maas en Blqck in het afgelopen jaar. Hoe zagen die eruit? Hoe is er anders gewerkt? Wat is ervan geleerd?
Tijdens het tweede deel van dit gesprek gaan we met het publiek in gesprek over deze voorbeelden en de toekomst.
Foyer
Food
Food
In de middag zijn er bij de bar verschillende hapjes te bestellen, en een lunchgerecht. Vanaf 18:00 is er ook speciaal avondeten bij een food stall.
Deze hoeven niet van te voren besteld te worden, maar zijn op de dag zelf verkrijgbaar en moeten los worden afgerekend van het ticket.
Shaynah (LIVE)
Shaynah (LIVE)
Live optreden door Shaynah.
Shaynah is geboren in een muzikale omgeving, haar ouders zijn beide professionele muzikanten. Doordat ze de liefde voor muziek al vanaf het begin heeft meegekregen van hun, was het vanzelfsprekend dat ze hier ook in terecht kwam.
De talentvolle artiest heeft onder andere support verzorgd voor Sabrina Starke tijdens haar “Dreamer’s Tour”, ze heeft opgetreden op de Codarts/Keymusic talent stage van het North Sea Jazz Festival, en werkt nu aan nieuwe nummers met HAYP (Ladies of Soul), Anan den Boer (Alain Clark) en Nosa Apolo (Craig David).
Haar onmiskenbare talent, toewijding en harde werk werden in december 2014 beloond toen zij de “Music Matters Award 2014” ontving. Als gevolg daarvan bracht zij in juni 2015 met trots haar eerste EP “DARE” uit, met de populaire single “Werk It”, waarmee zij uitgeroepen werd tot “Radio 6 Soul & Jazz Talent”.
In 2018 kwam ze met nieuwe inspiratie en een fris nieuw geluid, wat zich vertaalde in het nummer “Over”, wat de eerste single is van haar meest persoonlijke album: “Chapter 22”. Haar verhaal, ingepakt in een emotioneel muzikaal meesterwerk, bestaat uit drie EP’s: PUZZLED, WASTED & NAKED. Met haar hart op haar tong en haar pijn blootgesteld vertelt ze herkenbare verhalen over een jong persoon dat zichzelf leert kennen.
Het eerste deel PUZZLED werd in November 2020 uitgebracht. Na een paar maanden gewerkt te hebben aan musical/theaterstuk BIMS, welke in de eerste 4 maanden van 2022 gespeeld heeft door het land, werd in mei het tweede deel van “Chapter 22”, WASTED uitgebracht met o.a. “G.T.F.O.” en “Freak”. Van het derde deel NAKED is de eerste single “Fair Play” featured Grammy winning singer/songwriter Jackie’s Boy in juli 2023 uitgebracht, gevolgd door een akoestiche versie met singer-songwriter MacKenzie (The New Power Generation/Ghost Note). Het derde en laatste deel van haar album “Chapter 22: NAKED, is op 6 september 2024 uitgebracht.
ZOBAYDA (LIVE)
ZOBAYDA (LIVE)
Live optreden door ZOBAYDA.
ZOBAYDA is een Egyptische DJ en kunstenaar die momenteel in Nederland woont. Bij het creëren van ruimte met muziek eert hen de traditie van het samenbrengen van mensen door middel van ritme en percussie. Met de nadruk op energie in plaats van genre mixt hen een verscheidenheid aan beats en geluiden, beïnvloed door de wereldwijde zuidelijke cultuur en de diaspora.
Andere media die ZOBAYDA's creatieve expressie omvatten zijn filmmaken, fotografie, productie en regie. “Ik zie kunst overal,” zegt hen, waarbij hen weigert onderscheid te maken tussen de verschillende werelden waarvan hen deel uitmaakt. Er is overal schoonheid, en hen kiest intuïtief wat hen op dat moment vrijgeeft, in de hoop bij te dragen aan vele revoluties en een archief te creëren van onze veranderende werelden.
Door het hele pand
Kunstinstallaties
Kunstinstallaties
Van 4 tot 24 november hebben CJ P. Roxas, Younes van Den Broeck, Fazle Shairmahomed en Sarah Jawla verschillende kunstuitingen vanuit BIPOC (Black, Indigenous, People of Color) en queer perspectieven gebouwd en gemonteerd op verschillende plekken in het Maaspodium. Vraag één van de gidsen naar de route om deze te bekijken.
Credits
Sarah Jawla (Blqck a queer perspective)
Sarah Jawla, Younes van den Broeck, CJ P. Roxas, Fazle Shairmahomed, Naomi Streefkerk
Marieke de Waal, Rosalie Krijger (stage)
Peter Swikkers, Dennis Stolzenberg
Remco Went, Naomi Tuininga
Dinis van Vreden
Bora Sirin, Mirle van Oort (stage)
Carole van Ditzhuyzen, Merel Heering
Aisha Bah (creative direction), Fotografie YSN Studios (fotografie), Augusto Ju Nior (styling), Sven Watson (model), Henna Bel (model), Manou van Ditzhuyzen (model).
Over Sarah Jawla
Sarah Huygens Jawla is een Black, queer, transdisciplinaire maker en creatief producent met Vlaamse/Gambiaanse roots, onderzoekt binnen de podiumkunsten de grenzen van identiteit en collectiviteit vanuit een dekoloniaal perspectief. Onder de naam “Blqck a queer aesthetic” werkt Sarah intensief met de BIPOC queer community. Sarah's aanpak is community-based, doorbreekt hiërarchische structuren en benadrukt fluïde rollen.
Met een achtergrond als theatermaker (afgestudeerd in 2015 aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) en een Master in de Arts (2023, Das Graduate School Amsterdam) creëert Sarah Afro-futuristische trans disciplinaire werken. Sarah's werk brengt door middel van beweging, tekst, geluid en beeldtaal confrontaties teweeg door persoonlijke verhalen die zowel herkenning als ongemak kunnen oproepen. Via intensieve onderzoeksprocessen binnen collectieve trajecten verkent Sarah nieuwe denk- en werkstructuren. Dit leidt tot altijd veranderende artistieke collages vanuit BIPOC queer perspectieven.
Over Younes van den Broeck
Younes van den Broeck, a.k.a. Spitler, is beeldend kunstenaar en schrijver. Zijn maatschappelijk engagement zet hij om in kunst, woord en beeld. Zijn woordkunst is meestal maatschappijkritisch.
Hij maakt deel uit van een nieuwe kunststroming: het Fokovisme. Deze kunststroming is een tegenreactie tegen alle absurde kunststromingen die een kunstenaar in de strot geramd krijgt tijdens zijn studie. In het kunstonderwijs worden te veel regels opgelegd. De Fokovisten zetten zich af tegen onderwijsvormen die eigenheid, stijl en vrijheid van een kunstenaar om zich te uiten beperken.
In mei 2018 ontving hij de Koningin Mathildeprijs in samenwerking met Commusaic vzw voor het project Beats and bars. Hiervoor gaf hij workshops in gevangenissen in New York en België.
Over CJ P. Roxas
CJ P. Roxas is een autodidact filmmaker en multidisciplinair creatief persoon.
Als kind ontdekte ze dat zich creatief uiten de enige manier was om om te gaan met alles wat er binnen in haar gebeurde. Veel ervaringen in haar jeugd hebben geleid tot een vertekend beeld van zichzelf en de wereld om haar heen. Als je ernaar zoekt, zul je merken dat er altijd een vorm van vervorming in haar werk aanwezig is.
"Ik ben opgegroeid in een omgeving en cultuur waar de definitie van wat acceptabel was zo specifiek was, dat ik mezelf er nooit in kon zien. Dus begon ik naar andere manieren te zoeken waarin ik mezelf met vertrouwen en authenticiteit kon presenteren. En dat was kunst voor mij. Het was zowel een bescherming als een uitlaatklep."
Het ontdekken van een passie voor film was een keerpunt voor haar. Door het te combineren met haar liefde voor dans en andere kunstvormen, maakte ze er een persoonlijke queeste van om te experimenteren, kunstvormen te mixen en emotie op verschillende manieren op het scherm vast te leggen. Ze is vooral gefascineerd door de rauwe schoonheid en kwetsbaarheid waarmee een lichaam kan bewegen en een verhaal kan vertellen. Voor haar is het iets wat woorden nooit kunnen uitdrukken.
"Als hybride kunstenaar heb ik een brede interesse en liefde voor veel verschillende vormen van kunst en expressie... En film is altijd de meest bevredigende manier geweest om al die verschillende aspecten te integreren."
Over Fazle Shairmahomed
Fazle Shairmahomed (hij/zij/hen/dem) is een performance kunstenaar, danser, en community builder. Hij maakt voornamelijk dekoloniserende rituelen. Fazle is geboren en opgegroeid in de Haagsche multiculturele wijken Transvaal en Schilderswijk. Zij ervaart haar identiteit als hybride welke gevormd zijn door o.a. zijn Surinaams-Hindostaanse, Moslim, Queer, non-binair identiteiten en als persoon van kleur.
Hen is afgestudeerd in antropologie en Midden-Oosten Studies/Arabisch. In zijn dagelijkse leven en artisticiteit is Fazle met name geïnteresseerd in thema’s als de dood, wedergeboorte, voorouders, belonging, koloniale geschiedenis, healing, en de staat van trance. Hen is met name geïnformeerd en geïnspireerd door islamitische/Sufi tradities zoals Gnawa, Zar, en de draaiende Dervish; Japanse Butoh, Surinaamse Winti cultuur, Hindoe rituelen, Caribische Bubbling, islamitische begrafenis rituelen, Vogueing, en de Club.
Er zijn nog geen reacties op WHY SO SERIOUS FEST
We zijn benieuwd wat je van deze voorstelling vond! Laat je het ons weten?