In de klas

Beste docent,

Binnenkort bezoek je met jouw klas de voorstelling The Ozard of Wiz van Maas theater en dans. Omdat we het belangrijk vinden een verbinding te maken tussen onze voorstellingen en de belevingswereld van de leerlingen, hebben we educatief materiaal ontwikkeld. Het bezoeken van de voorstelling wordt nóg meer dan alleen een ‘leuke voorstelling’ als zij de mogelijkheid krijgen om na te denken over hoe zij zich verhouden tot de thematiek en dit eventueel met elkaar delen. Door middel van verschillende opdrachten die je als docent zelf kan uitvoeren, workshops en de informatie van het online magazine is er de mogelijkheid de theaterbeleving te verdiepen.

Veiligheid
De voorstelling The Ozard of Wiz is een voorstelling waarin kwetsbaarheid, naar jezelf en naar de ander, centraal staat. Ook tijdens het werken met de thematiek en het kijken van de voorstelling moet het gevoel van veiligheid altijd aanwezig zijn. Houdt hier rekening mee bij het uitvoeren van de opdrachten, de workshops maar ook bij het voorbereiden van de klas om naar de voorstelling te gaan.

Workshops voor leerlingen
Bij deze voorstelling is een workshop te boeken voor de leerlingen, maar óók voor de docenten. De workshops zijn voortgekomen uit een samenwerking van Maas en Queer Academy.

Tijdens de workshop bevragen de leerlingen door middel van bewegingstheater en dans de norm. Wat kan wel, en wat kan er zeker niet? Wat mogen zij wel, maar ook zeker niet meer zeggen en doen? En wie maakt dat zij dit niet meer mogen? De thema’s ‘kwetsbaarheid’ en ‘schaamte’ staan lijnrecht tegenover ‘veiligheid’ en ‘trots’. In de workshop wordt gezocht naar een veilige setting waarin de leerlingen zich comfortabel genoeg voelen om hiermee aan de slag te gaan.  

Duur workshop: 60 minuten
Kosten: €125,- exclusief reiskosten vanaf de standplaats

Workshops voor docenten
Naast de workshop voor leerlingen is er bij deze voorstelling ook een workshop de boeken voor de docenten. In de eerste workshop gaan we samen het gesprek aan over schaamte en trots. Door middel van spoken word en poëzie geven Maas en Queer Academy de docenten kennis over deze onderwerpen en het tonen hiervan. Wat is het belang om hierover te praten met je klas en hoe doe je dit? Wat is een GSA en hoe zet je dit op?

Na het zien van de voorstelling volgt nog een tweede meeting waarin alle ondervindingen met elkaar gedeeld worden.

Duur workshop: 90 minuten
Duur afsluitend gesprek: 60 minuten 
Kosten: €175,- in totaal voor beide meetings

Voorbereiden
Bekijk met de klas het online magazine en doe mee met de opdrachten. Fantaseer met de klas wat er allemaal gebeurd in de voorstelling? Welke personages komen er in voor? Zal Dorothy nog thuis komen? Hoe zit het land van Oz eruit?

Als docent probeer je zelf zo weinig mogelijk invulling te geven zodat de leerlingen zelf moeten nadenken en zo hun fantasie geprikkeld wordt.

Daarnaast zijn er ook een aantal actieve opdrachten die je als docent met je klas kan uitvoeren om al fysiek aan de slag te gaan met de thematiek. Deze staan onderaan deze pagina beschreven, kijk vooral wat er bij jouw klas past. 

Hoe kijken we naar een voorstelling?
Voordat u met uw klas naar de voorstelling gaat is het belangrijk om in acht te nemen dat de leerlingen gaan kijken naar een voorstelling met echte mensen, dit is anders dan dat zij kijken naar een film die vooraf is opgenomen en de personages zelf niet aanwezig zijn. De spelers krijgen tijdens het spelen alles mee wat er in de zaal gebeurd en gezegd wordt. Het is belangrijk om met de klas te bespreken hoe we naar een voorstelling kijken en wat er wel en niet kan. Natuurlijk zijn er de standaard regels met betrekking tot eten en het gebruik van een mobiel(NIET!), maar in deze voorstelling is er nog een andere belangrijke regel.

Wat kan wel: Tijdens de voorstelling mag er gereageerd worden op hetgeen wat er op het podium gebeurd door middel van geluid of emotie.

Wat kan niet: Echter is het niet toegestaan uitgebreid dit met elkaar te bespreken of opmerkingen te maken over en naar de spelers. Zij stellen zich in de voorstelling kwetsbaar op en hun veiligheid staat hierin centraal.

Als docent is het fijn dit klassikaal te bespreken, maar ook nog persoonlijk met leerlingen waarvan jij denkt dat dit nodig is. Daarnaast is het ook goed om goed na te gaan welke leerlingen wel bij elkaar zitten, en welke niet.

Na afloop van de voorstelling
Wanneer je de klas na de voorstelling weer op school ziet, kun je aandacht besteden aan de ervaringen van de leerlingen. De nadruk ligt hierbij op het uitwisselen van gedachten en indrukken. Hieronder staan een aantal voorbeeldvragen om dit gesprek te voeren:

  • Wat is er na de voorstelling het meest in je hoofd blijven zitten? Wat weet je nog?
  • Wat vond je spannend of tof en wat niet?
  • Waarom vond je dit?
  • Waar ging de voorstelling voor jou over?
  • Wat vond je van de muziek, herkende je dit of was dit nieuw?
  • Wat heb je gezien? Dit kan zowel letterlijk als figuurlijk: wat heb je in het verhaal gezien?
  • Speelde de spelers een rol, of speelde zij zichzelf?

Houd er rekening mee dat er in een nagesprek geen goede of foute antwoorden zijn. Alles wat ze er (letterlijk of figuurlijk) in gezien hebben, is belangrijk en waardevol.

Tot slot
Wij hopen dat jij en de leerlingen veel plezier beleven aan de voorbereiding van de voorstelling The Ozard of Wiz. Voor vragen over het educatiemateriaal of het voorstellingsbezoek kan je contact opnemen met educatie@maastd.nl. Wij zijn ook benieuwd naar reacties op de voorstelling en het educatieprogramma, mail ons gerust.

Veel plezier bij de voorstelling en met het online magazine!

Opdrachten voor in de klas

"We're off to see the Wizard, the wonderful Wizard of Oz!"

Korte samenvatting van het verhaal ter inspiratie op de voorstelling:
Wanneer een buurvrouw Dorothy's hond Toto probeert in te laten slapen, neemt ze hem mee en rent ze weg. Ze worden echter opgepakt door een tornado die hen meeneemt naar het magische land van Oz. Ze begint naar de stad Oz te reizen, waar een grote tovenaar woont. Onderweg ontmoet ze een vogelverschrikker die hersenen nodig heeft, een blikkenman die een hart wil, en een bange leeuw die moed nodig heeft. Ze hopen allemaal dat de Tovenaar van Oz hen zal helpen.

BEWEGINGS + PRAATOPDRACHT
Deel A – De docent maakt een vlak waarin de leerlingen kunnen bewegen. De helft van de leerlingen staat in dit vlak en de andere helft kijkt vanaf de zijkant. De eerste groep krijgt de opdracht om in dit vlak zo min mogelijk aandacht op zich te vestigen. Ze moeten manieren bedenken zodat het publiek niet naar hen kijkt. Je kan als docent hen de opdracht geven dit door middel van beweging te doen, door middel van stem of beide. De leerlingen die aan de kant zitten benoemen de naam van diegene die in hun ogen het meest opvalt. Dit doen zij om de 10 seconde. Hierdoor kunnen de leerlingen die op de vloer zijn hierop reageren en hun gedrag hierop aanpassen.

Na ongeveer 3 minuten stop je het spel, je vraagt aan de leerlingen die aan de kant zaten wanneer iemand opviel en wanneer niet. Wat deed diegene met zijn lichaam? Waar keek diegene naar? Waar stond die persoon? Vervolgens wissel je de groepen om en krijgen ze dezelfde opdracht.

Deel B – Als vervolg opdracht kan je de leerlingen het spel nogmaals laten doen, nu moeten ze echter zoveel mogelijk opvallen. Ze moeten dus juist zorgen dat de leerlingen die aan ze zijkant zitten hun naam juist roepen. Ook dit kunnen beide groepen doen.

Ook dit bespreek je na. Wat maakte dat je naar iemand keek? Wat deed diegene met zijn lichaam en stem? Waar stond diegene?

Nabespreken – Vervolgens vraag je aan de leerlingen wat zij fijner vonden om te doen, expres jezelf laten zien of juist expres jezelf verstoppen? En waarom? Ook kan je hen vragen op welke momenten ze normaal op de voorgrond treden en op welke momenten ze juist in de massa zouden willen verdwijnen. En misschien ook welke delen ze van zichzelf juist op de voorgrond plaatsen en wat ze misschien liever verstoppen?

SCHRIJFOPDRACHT
Deel A - Leegschrijven! De leerlingen krijgen allemaal pen en papier. De docent vraagt eerst aan de leerlingen wat ‘trots’ betekend, en vraagt ergens waar zij trots op zijn. Vervolgens wordt dit ook gedaan met het begrip ‘schaamte’. Bespreek wat dit inhoudt, en als je de veiligheid voelt vraag waar je je voor kan schamen.

Vervolgens krijgen de leerlingen anderhalve minuut om alles op te schrijven waaraan zij moeten denken bij de woorden ‘trots’ en ‘schaamte’. Hierin is het de bedoeling dat hun pen het papier niet verlaat, ze moeten dus doorschrijven. Dit zodat ze door blijven denken over de begrippen. Aan het einde hebben ze een lijst aan woorden die hen doet denken aan deze begrippen.

Deel B – De docent vraagt of ze twee of drie woorden willen onderstrepen die zij mooi vinden, dit kunnen woorden zijn waar zij aan moesten denken bij ‘schaamte’ en ‘trots’, maar ook associaties hierop. Met deze onderstreepte woorden maken zij vervolgens een klein tekstje. Dit kan een klein rijmpje zijn, maar mag ook een omschrijving van het woord of een situatie zijn. Hiervoor geef je hen ongeveer 5 minuten

Vervolgens kan je hen vragen dit met elkaar te delen, maar alleen als dit goed voelt.

TIP: Zet tijdens het schrijven een rustig muziekje op.

THEATEROPDRACHT
Deel A - De leerlingen staan op een plek ergens in het lokaal, hierin is het belangrijk dat ze niet het gevoel hebben dat er naar hen gekeken wordt. Als docent benoem je straks de verschillende personages die horen bij het verhaal. De leerlingen moeten vervolgens gaan staan zoals zij denken dat dat personage staat. Als docent kan je hen coachen dat zij het fysiek groter maken, ze het gezicht en diens emotie meenemen in het geheel, ze ook laag bij de grond kunnen staan of dat de poses allemaal anders moeten zijn.

  1. Dorothy, het vriendelijke en dappere meisje
  2. De vogelverschrikker, die opzoek is naar hersenen
  3. De blikkenman, die opzoek is naar een hart
  4. De bange leeuw, met grote manen
  5. De boze heks, een enge gedaante
  6. Glinda, de goede heks

Deel B -  Bespreek met de leerlingen op wie zij zichzelf het meest vinden lijken, en waarom? Vervolgens kunnen ze ook nog een pose bedenken die bij hen past. Ook dit kan vervolgens besproken worden, waarom kiezen ze voor deze pose en wat kenmerkt hen en die pose?

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?