The Wiz

The wiz


De verlegen kleuterleidster Dorothy (Diana Ross) uit Harlem komt terecht in een droomwereld waar ze de gele stenen weg moet volgen. Ze wordt vergezeld door een vogelverschrikker op zoek naar een brein, een tinnen man die ook een hart wil en een laffe leeuw die zo graag moedig wil zijn. De film is een afro-amerikaanse versie van The Wizard of Oz.

Dorothy's magische schoentjes zijn niet rood, zoals in de verfilming van 1939, maar zilverkleurig zoals in het boek (en ook in het latere The Muppets' Wizard of Oz). Het land Oz is hier een versie van New York, compleet met wolkenkrabbers, metrostations en gele taxi's. De boze heks heeft graffiti verboden, wat haar heel impopulair maakt. De vogelverschrikker is niet gevuld met stro maar met snippers bedrukt papier: hij leest regelmatig voor uit eigen inhoud. Aan de blikken man glimt niets. De laffe leeuw is binnen de kortste keren bezig met heldhaftige krachtpatserij. De "Flying Monkeys" zijn een motorbende in plaats van vliegende apen.

Het opvallendste verschil is dat de film uit 1939 een verhaal vertelt, ondersteund door liedjes, terwijl de film uit 1978 een aaneenschakeling van zang en dans is, onderbroken door stukjes verhaal. De liedjes "Ease On Down The Road" en "A Brand New Day" werden hits.

RENÉ GEERLINGS OVER THE OZARD OF WIZ

"Toen ik kind was hadden wij een handje vol videobanden die ik helemaal stuk heb gekeken. Een daarvan was The Wiz uit 1978. Ik keek daar naar en kopieerde alle rollen. Ik sloeg een bruine wollen deken om mijn middel, deed mijn ochtendjas daarover en was tegelijkertijd Dorothy, de slechte en de goeie heks, de vogelverschrikker, blikken man en de leeuw. Ik rende door mijn kamer en zong fonetisch de nummers. Ik wist niet wat het betekende maar voelde het wel! Totdat mijn vader mijn kamer binnen kwam en mij betrapte in mijn spel. Met hem kwam onbedoeld de wereld binnen met al zijn oordelen over jongens in jurken. Voor het eerst voelde ik schaamte. Ik ben eigenlijk al mijn hele leven op zoek naar de vrijheid die ik toen voelde, eerst via spelen en nu via maken. Voor The Ozard of Wiz heb ik mij omringt met dappere mensen die dit verhaal in meer of mindere maten ook hebben geleefd en daar allemaal op hun eigen manier mee dealen. Door hen begin ik me nu pas te realiseren hoezeer ik mij nog steeds aanpas en erbij wil horen. Met deze voorstelling wil ik aan kinderen laten zien dat het juist een voordeel is om af te wijken en dat er mensen zijn zoals jij. Ik sta nu aan de poorten van die kleurrijke wereld en heb zin om er keihard aan te rammelen. Ik hoop dat ook de voorstelling afwijkend wordt, geen standaard verhaal met een saaie kop en staart. Het wordt vast even wennen om ernaar te kijken. Deal with it."

PERSONAGES

De vogelverschrikker heeft een verlangen om slim te worden. Hij leert snel en komt vaak met goede ideeën wanneer het gezelschap tegen problemen aan loopt.
Hij is een rationalist, hij stelt veel ter discussie, is innovatief, objectief en abstract.

Glinda, de goede heks, is een moeder-achtig figuur die Dorothy door Oz heen begeleidt.
Zij is wijs, empatisch, delicaat, sierlijk en barmhartig.

De leeuw heeft het verlangen om moedig te worden. Hij heeft het gevoel helemaal niet moedig te zijn, maar door de reis heen blijkt steeds meer het tegendeel.
Hij is energiek, praktisch, pragmatisch en spontaan.

De Wizard is in zijn kern goed van aard. Maar hij doet zich voor als een machtige tovenaar, maar is dit in werkelijkheid niet. Hij voelt de noodzaak zich te verontschuldigen voor wie hij echt is. Hij is sluw, innovatief, overtuigend en misleidend.

De tinnen vrouw is een idealist. Ze wenst een hart te krijgen. Ze is dapper en beschermend. Wanneer een vriend of een dier in problemen is, kunnen de emoties soms teveel worden. Ze is vriendelijk, innovatief, ondersteunend en idealistisch.

Dorothy heeft een groot gevoel van rechtvaardigheid wanneer zij geconfronteerd wordt met bedrog en het “kwaad”. Ze is georganiseerd, praktisch, logisch en outgoing.

De boze heks houdt een aardige wrok vast door het gehele verhaal.
Zij is machtig, bitter, boos, slim en sluw.

De vogelverschrikker heeft een verlangen om slim te worden. Hij leert snel en komt vaak met goede ideeën wanneer het gezelschap tegen problemen aan loopt. Hij is een rationalist, hij stelt veel ter discussie, is innovatief, objectief en abstract.

 

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?