VOOR SCHOLEN

Beste leerkracht, 

Binnenkort bezoek je met jouw klas de voorstelling Skeletje van Theatergroep Grote Mensen en Maas theater en dans. In dit online plakboek kun je meer informatie rondom de voorstelling vinden, zodat je de leerlingen goed kunt voorbereiden op het voorstellingsbezoek. De tegels Maak je eigen papel picado en Boekentips kun je ook in de klas gebruiken. Op deze pagina geven we nog wat extra suggesties en welke vragen je kunt stellen voor een verdiepend nagesprek.  

De makers van Skeletje hopen met de voorstelling ruimte te creëren waarin kinderen (en volwassenen) op een verbeeldende en speelse manier kunnen nadenken over verlies, herinnering en voorouderlijk erfgoed. De voorstelling positioneert zich nadrukkelijk niet in het culturele spoor van Halloween, maar richt zich juist op de diepe rituele en verbindende kracht van Día de los Muertos: als een feest van gemeenschap, herdenking en leven. De voorstelling maakt ruimte voor filosofie, het ritueel en de schoonheid van hoe wereldwijd met verlies en dood wordt omgegaan.  

Begrijpend lezen: Rouwen of vieren 

Gebruik een van deze PDF bestanden voor een les begrijpend lezen, dat aansluit op de thematiek van de voorstelling. De leerlingen kunnen ook vragen over de tekst beantwoorden en moeilijke woorden opschrijven en bespreken. 

  • PDF niveau groep 3 tot 4
  • PDF niveau groep 5 tot 6 

Mocht je de tekst graag aangepast willen naar een ander niveau? Neem dan contact op met Esther Schouten via esther@maastd.nl  

Nagesprek

Het is altijd interessant om een voorstelling na te bespreken. In een nagesprek gaat het niet over ‘goed of fout’, over ‘of je de voorstelling hebt begrepen’ of over ‘vond je de voorstelling leuk of niet’. We moedigen je aan om een open gesprek met de leerlingen te voeren op een gevoelsniveau en zo te achterhalen wat de leerlingen hebben ervaren en hoe ze dat koppelen aan hun eigen wereld. Vragen die je hiervoor kunt gebruiken zijn:  

Vragen gericht op persoonlijke beleving:
- Welk woord of beeld bleef na de voorstelling vooral in je hoofd hangen?
- Wat vond je verrassend aan de voorstelling en had je niet verwacht?
- Welk moment van de voorstelling zou je nog wel een keer willen zien? 

Vragen gericht op context en diepere betekenis: 
- Ben je na het zien van deze voorstelling gaan nadenken over bijvoorbeeld het leven of de dood?
- Waarom hebben de makers deze voorstelling willen maken (denk je)?
- Met wie zou je nog een keer naar de voorstelling willen gaan en waarom?  

Vragen gericht op analyse van de voorstelling: 
- Wat gebeurde er in de voorstelling? 
- Wat deed de muziek met je? En waarom gebruikte ze verschillende kostuums?
- Kun je van één van de spelers benoemen wat het verschil was tussen het begin en het eind van de voorstelling?  

Na de voorstelling delen we ook gesprekskaarten uit die kinderen mee kunnen nemen naar huis. Zo hopen we dat jong en oud met elkaar in gesprek gaan over o.a. de dood en het leven vieren, op een filosofische wijze. Daar hoef je de voorstelling niet voor gezien te hebben. 

Na de voorstelling delen we ook gesprekskaarten uit die kinderen mee kunnen nemen naar huis. Zo hopen we dat jong en oud met elkaar in gesprek gaan over o.a. de dood en het leven vieren, op een filosofische wijze. Daar hoef je de voorstelling niet voor gezien te hebben. 

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?