MAASterclass #2 Intersectionaliteit in taal

Hoe creëren we gezamenlijk een omgeving van acceptatie en gelijkheid? 'The truth is, no one of us can be free until everybody's free'. In deze woorden van wijsheid legt Maya Angelou intersectionaliteit uit in een notendop. Onze gasten waarvan en waarmee we mochten leren waren Aminata Cairo Ph. D. (speaker, scholar, storyteller) en Clarice Gargard (journalist, columnist, programma- en filmmaker, schrijver). Lees meer over deze editie in de aftertalk en beluister de podcast over intersectionaliteit.

  • aftertalk

  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk
  • aftertalk

AFTERTALK

De tweede MAASterclass is een feit. Deze editie stond intersectionaliteit in taal centraal.  Een veelgebruikte term in gesprekken over discriminatie en gelijkwaardigheid. Met drie sprekers en uitverkochte kaarten was het een dag vol ontmoetingen. Samen met deelnemers Clara van Spanje en Dionne Zwennicker kijken we terug op deze dag.

De dag start met de lezing van Aminata Cairo. Zij is antropologe, academica en storyteller en werkt zoals ze zelf zegt met liefde als centraal uitgangspunt. In plaats van gesprekken rond woorden als ‘inclusie’ of ‘diversiteit’ heeft zij het liever over ruimte innemen. Door middel van storytelling hoopt zij dat stemmen gehoord worden en te verbinden. In dit kader vraagt Aminata bij de opening van de dag om duo’s te vormen. Clara en Dionne komen elkaar hier tegen.

Hoe zag de start van de dag eruit?
Clara: Ik vormde een duo met Dionne. We sloten onze ogen en legde de handen tegen elkaar aan. Samen bewogen we onze vingers door de ruimte. Door deze opdracht was er gelijk contact, een band al aan de start van de dag. Na deze opwarming werden we gevraagd om een korte herinnering te vertellen. Eerst positief of mooi en daarna iets pijnlijks. Ik durfde Dionne niet aan te kijken. De dag was net begonnen en er gebeurde gelijk iets. Er was openheid in een groep waarvan vele elkaar nog niet kenden.

Hoe verliep de dag?
Dionne: Het tweede onderdeel was van Maartje Reggin. Ik vond haar heel intrigerend. Ze omschreef zichzelf als fulltime disabled that husles on the side. Ze heeft een handicap, maar dat is niet aan haar te zien. Ze maakt zich hard voor een samenleving die voor iedereen toegankelijk is. Als dansdocent geef ik zelf wekelijks les aan een meisje in een rolstoel. Ik worstel er wel eens mee of ik haar genoeg onderdeel kan laten zijn van mijn lessen. Ik wil niemand buitensluiten, ook dit onderwerp hoort bij inclusieve kunsteducatie.

Clara: Ik heb deze dag voornamelijk alles in mij proberen op te nemen. Geluisterd naar alle verhalen van de mensen om mij heen. Ik was onder de indruk van de documentaire Ga terug en haal het van de derde spreker Clarice Gargard. Zij spreekt hierin verschillende mensen uit Nederland, Suriname en Curaçao over zwart verzet. Een man in deze film strijdt al tientallen jaren tegen de karikatuur van zwarte piet en het onderwerp speelt nog steeds. Wanneer gaan we dit eens afsluiten? 

Hoe kijk je terug op deze editie?
Dionne: Ik vind het tof dat Maas deze sprekers in huis haalt. Later ben ik ergens anders nog naar een lezing van Aminata geweest.  Alle sprekers van die dag staan ergens voor, maar het lijkt alsof er amper meebewogen wordt. Het maakt weinig uit over welk onderwerp. Deze dag heeft iets in mij wakker gemaakt, wat ik weer mee kan nemen in mijn lespraktijk. Ik ben niet blij weggegaan maar wel strijdlustig, dus dat is goed.

 

  • podcast

  • podcast
  • podcast
  • podcast
  • podcast
  • podcast
  • podcast
  • podcast
  • podcast
  • podcast

PODCAST

In deze aflevering blikken we terug op de tweede MAASterclass-editie: Intersectionaliteit in taal. Host Dionne Verwey spreekt in het Bijlmer Parktheater met organisator Peerke Malschaert verder over dit onderwerp. Dat doen ze samen met programmeur van het Maaspodium Carole van Ditzhuyzen, programmeur van ITA Richard Kofi en schrijver en publicist Rocher Koendjbiharie. Wat betekent intersectionaliteit? Waarom is het belangrijk om dit woord te kennen en hoe oefen je je bewustzijn hierin? Het is een gesprek over de verschillende identiteiten die je huist, over common ground en over spreeuwen die nooit botsen als ze even snel vliegen, maar bovenal over het belang van woorden hebben.

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?