Talent­ontwikkeling

Mijn talentontwikkelingstraject duurt nu al dertig jaar. Ik ben het ademende bewijs van het nut van kunst. Hoe kunst kinderen en jongeren de mogelijkheid kan bieden hun milieu te ontstijgen als dat te beperkend is. Hoe het je een vuur en een doel kan geven” René Geerlings, artistiek directeur.

Het ontwikkelen van nieuw talent voor jeugd is van groot belang. Het is vanzelfsprekender om na een kunstvakopleiding voor het volwassen publiek te kiezen, dat is veiliger en lijkt serieuzer. Het jonge publiek zit niet stil, praat door je muziek heen en weet niet altijd wat applaus is. Ze zijn feilloos in hun oordeel, maar als ze voor je vallen is de beloning groots.

Maas vindt het belangrijk dat de jeugdpodiumkunsten zich blijven vernieuwen en dat er plekken zijn waar nieuwe makers kunnen experimenteren voor en met deze jonge doelgroep. Wij willen graag zo’n plek zijn, zodat we jonge mensen kunnen blijven verleiden om avonturen te omarmen. Bovendien is dit het volwassen theaterpubliek van de toekomst.

De juiste voorwaarden hebben wij in huis. Rotterdam heeft een interessante humuslaag aan grassroots organisaties waar veel (ook autodidact) talent nieuwe genres onderzoekt. Maas heeft een eigen huis met twee repetitieruimtes en twee zalen, waardoor er een vaste plek is om te repeteren en het werk te presenteren. Bovendien wil ons artistieke team zijn ervaring, onder andere opgedaan door intensief educatiewerk, graag doorgeven aan nieuwe generaties makers voor jong en nog onervaren publiek.

Maas heeft verschillende programma’s en formats voor talent: 

Trajecten op maat
Theater Rotterdam en Maas slaan de handen ineen om talenten die over de grenzen van hun doelgroep durven denken, een podium te bieden. Zo starten Maas en Theater Rotterdam een traject op met Sue-Ann Bel.
Makers, acteurs en kunstenaars uit onze eigen stal, bij wie het hart sneller gaat kloppen bij een jong en wild publiek, geven wij ook graag een plek. Dat kan in de vorm van een onderzoek, een proeve en misschien mondt dat uit in een traject op maat. Freek Nieuwdorp is een goed voorbeeld, hij maakt een voorstelling en een educatieproject bij Maas de komende tijd in 2021. Camiel Corneille deed een onderzoek bij Maas in seizoen 2020 2021. Wennah Wilkers doet namens onder andere Maas mee aan een pitch voor Oerol 2022. Zij toonde eerder SHE 2.0 bij Maas. SHE 2.0 was het eindproduct van haar ontwikkeltraject via het Fonds voor Cultuurparticipatie, waarin ze zich (begeleid door Maas) verdiepte in haar artistieke identiteit en professionele makerschap.

FRIS, FRESH en The Collective
In ons podium geven we met FRIS en FRESH fris talent de kans om te denken buiten de kaders van een voorstelling. Ze krijgen de sleutels van ons pand en ontvangen publiek bij een happening, een talk, een tentoonstelling of een interdisciplinair programma. In seizoen 2021 / 2022 introduceert Maas The Collective, een groep van makers én Maasmedewerkers die samen één FRESH- en één FRIS-editie maken in dat seizoen.

Coolhaven Collab en The Collab Class
Coolhaven Collab (2019-2021) is een regionale proeftuin, mede door Maas gestart en vormgegeven, in samenwerking met andere podia, kunstonderwijsinstellingen en culturele broedplaatsen in het Rotterdamse Coolhaven. Drie van de partners, Maas, Lloyds Company en House of Knowledge zetten de samenwerking voort in The Collab Class. 

Residenties
Maas maakt ook ruimte in zijn pand en planner voor residenties, waarbij makers of collectieven hun intrek nemen in het huis van Maas. Daarover later meer...

Talentontwikkeling zit in de haarvaten van Maas. Op alle afdelingen lopen jonge mensen stage en onze vaste makers staan open om hun kennis en kunde te delen, in welke vorm dan ook.

  • archief

  • archief
  • archief
  • archief
  • archief
  • archief
  • archief
  • archief
  • archief
  • archief

Loslopend wild

In Loslopend wild kregen nieuwe (en niet alleen jonge) makers de kans om, met coaching van Maasmakers, een kort stuk te maken. Dit werk werd vervolgens gepresenteerd op verschillende festivals en podia. In 2015 presenteerden we vier korte stukken op Oerol en De Parade. Enkele van deze voorstellingen waren ook op buitenlandse festivals te zien. In 2017 maakten we onder de noemer Loslopend wild een theatertour met zes korte stukken.

Loslopend wild 2014 – 2020

  • Wennah Wilkers zou voor de Loslopend wild danseditie in 2020 een voorstelling maken, die een double bill zou vormen met een voorstelling van Gihan Koster en Maikel Walker. Met deze double bill zouden we naar Oerol gaan. Helaas is dit door corona komen te vervallen. Wennah maakte haar voorstelling wel af en toonde deze in juli 2020 en juni 2021 in het Maaspodium voor een select publiek van 30 personen. Ook was de voorstelling te zien in Theater Zuidplein.
  • Jurriën Remkes en Freek Nieuwdorp maakten in de zomer van 2019 de fysieke voorstelling Showtje tof doen, te zien tijdens Theaterfestival de Parade.
  • Lotte Rischen maakte de voorstelling UNDERCOVER voor Over het IJ festival, een voorstelling powered by Maas.
  • Art Srisayam maakte voor Loslopend wild 8+ in 2017 PlayStation. Dit dansduet presenteerde hij al in Voor de leeuwen #3 en Voor de leeuwen #4. Art danst(e) bij Maas in Alleen op de wereld, Happily Ever After en Uniform. Ook werkt hij als choreograaf mee aan verschillende voorstellingen van Moniek Merkx.
  • Jef Van gestel maakte Kronkel voor Loslopend wild 8+ in 2017. Jef (Tuning People) maakte eerder bij theatergroep Max. de voorstellingen Belle en Het bezemstelenbos. Bij Maas maakt hij een grappig onhandige mime-act met maskers.
  • Rosa van Leeuwen en Jurriën Remkes (beide onder andere in Alice in Wonderland) maakten Vlieg! voor Loslopend wild 8+ in 2017.
  • Guilherme Miotto maakte in 2017 Two Boys voor het XL programma van Loslopend wild XL, als vervolg op de voorstelling Gefallen die hij in seizoen 13/14 bij Maas maakte in Voor de leeuwen.
  • Elias de Bruyne (speelde onder andere bij Maas in Alice in Wonderland) maakte samen met Gale Rama en Lisa Groothof de voorstelling Alaska voor Loslopend wild XL 2017.
  • Jasper van Luijk maakte in 2017 Kraai voor in de theaterzaal, onderdeel van Loslopend wild XL. In 2015 choreografeerde hij Kraai als dansduet op locatie voor Oerol en probeerde hij Kraai eenmalig uit als zaalvoorstelling in Voor de leeuwen #5.
  • José Montoya (acteur bij Maas in onder andere Alleen op de wereld, HB extra hard en De wilde keuken) presenteerde in Voor de leeuwen #3 zijn solo SlechterIK. Deze breidde hij uit om vervolgens te spelen in de Tolhuistuin Amsterdam en op de Parade in de zomer van 2015.
  • Anne Fé de Boer en Lotte Rischen (allebei acteur bij Maas in onder andere Gezocht: konijn en Voorjaarsoffer) maakten in Voor de leeuwen #1 het werk Wie niet weg is is gezien. In het voorjaar van 2014 breidden zij de voorstelling verder uit en speelden er in 2014 mee op festival Tweetakt, Voor de leeuwen #3, De Parade Rotterdam en Den Haag en in 2015 op Oerol. In 2015 en 2016 was de voorstelling (inmiddels getiteld The Silent Twins) te zien op 4+4 Days in Motion in Praag, festival Sziget in Budapest en op het UHURU Festival in Zuid-Afrika.
  • Nastaran Razawi Khorasani (speelde bij Maas in onder andere CASH, Voorjaarsoffer en Liefde) maakte in voorjaar 2015 de solo Play it back en speelde hiermee in de Tolhuistuin Amsterdam en op Oerol in juni 2015. In 2015 en 2016 was de voorstelling te zien op 4+4 Days in Motion in Praag, festival Sziget in Budapest en op het UHURU Festival in Zuid-Afrika.
  • Daniëlle van de Ven maakte voor Voor de leeuwen #1 de ontroerende solo Kwijt. Deze solo speelde in Voor de leeuwen #3. Daniëlle toerde hiermee vervolgens in theaterseizoen 14/15, 15/16 en 16/17 onder de Maasvlag langs theaters en scholen.

Voor de leeuwen

Voor de leeuwen was een festival in het Maaspodium voor beginnende makers. We boden een podium voor korte experimenten speciaal voor en met een jong publiek. De makers kozen of ze voor kinderen of jongeren en jongvolwassenen wilden maken en testten op het festival hun ideeën.

Speciaal waren de edities waarin we werkten mét het jonge publiek. Per dag mochten 30 geluksvogels tussen 8 en 13 jaar een ochtend lang met de makers werken aan de finishing touch van de voorstelling. De kinderen kregen veel invloed op hoe de voorstelling eruit kwam te zien. Deze bijzondere manier van werken leverde elke dag een nieuwe voorstelling op, gemaakt voor en met kinderen.

In totaal waren er acht edities van Voor de leeuwen. Verschillende stukken die zijn gemaakt tijdens Voor de leeuwen, stroomden door naar Loslopend wild, een gebundeld programma met voorstellingen van de smaakmakers van de toekomst.

Voor de leeuwen #8 – 4 t/m 7 januari 2018
Voor de leeuwen #7 – 28 t/m 30 april 2017
Voor de leeuwen #6 – 1 april 2016
Voor de leeuwen #5 – 21 t/m 23 mei 2015
Voor de leeuwen #4 – 9 t/m 10 mei 2015
Voor de leeuwen #3 – 24 mei 2014
Voor de leeuwen #2 - december 2013
Voor de leeuwen #1 - juni 2013

Nieuwe makers regeling

Maas was initiatiefnemer en partner in het nieuwe makerstraject van Nastaran Razawi Khorasani. Ze maakte Solo van Nas & Jim (2017), Uniform (2018) en Bye Bye Baby (2019) bij Maas, liep mee met de afdeling educatie op scholen en werd gecoacht in het opzetten van meerjarenplannen en begrotingen. Het traject viel binnen de Nieuwe Makers regeling van het Fonds Podiumkunsten. De drie producties speelden we op festivals en in theaters in Nederland en daarbuiten. Uniform werd in 2020 hernomen voor een theatertournee.

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?