Een verhaal over het stigma op het 'gecreoliseerde' lichaam

CORPUS CRIOLLA / XL

Language no problem

Door:
Faizah Grootens & KIP Republic

Leeftijd:
XL

Genre:
Dans

Maaspodium
Rotterdam

Corpus Criolla gaat over de relatie tussen de Curaçaose Wals en Afro- Caribische dansstijlen en de belichaming en stereotypering die het met zich meebrengt.
Het richt zich op interpretaties van het menselijk lichaamstaal en hoe deze belichaamd worden binnen verschillende ‘Creolized’ dansvormen.

In 2020-2021 heeft Faizah het Ontwikkelbudget van Amsterdams Fonds voor de Kunst ontvangen voor haar onderzoek Corpus Criolla, oftewel Creolized body Language. Puttend uit haar eigen Creoolse lichaamstaal heeft Faizah diep in de tradities en geschiedenis van de Curaçaose dansvormen gegraven om een eigentijdse danstaal te creëren die diep geworteld is in haar cultuur.

In de remake van Corpus Criolla gaat Faizah dieper in op de belichaming en stereotyperingen die deze gecreoliseerde dansvormen met zich meebrengen. Corpus Criolla geeft stof tot nadenken over actuele vraagstukken zoals stereotypering, identiteit, schaamtecultuur, conventies en tradities, koloniale invloeden, sociaal idealisme en het doorgronden van de relatie tussen vorm en inhoud.

IN HET KORT
Corpus Criolla is een voorstelling die de relatie tussen de Curaçaose Wals en Afro-Caribische dansstijlen onderzoekt, waarbij belichaming en stereotypering centraal staan. Faizah gebruikt haar eigen Creoolse lichaamstaal en duikt in de tradities en geschiedenis van Curaçaose dansvormen om een eigentijdse danstaal te creëren. De voorstelling roept vragen op over stereotypering, identiteit, schaamtecultuur, conventies, koloniale invloeden en de relatie tussen vorm en inhoud.

  • NOW TALKS

  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS

NOW TALKS

Voorafgaand aan deze voorstelling presenteren we in de foyer van het Maaspodium NOW TALKS, een interactieve talkshow met gasten en experts over onderwerpen van NU. Jonge programmamakers van het Maaspodium bedenken en presenteren de avond, en dagen het publiek uit om vanuit een ander perspectief te kijken. Te gast zijn Vernon Chatlein en Meliange Comenencia.

NOW TALKS is gratis bij te wonen in het Maaspodium. Je hoeft geen (vrij)kaarten te reserveren. Kom op tijd voor een goed plekje in de foyer! 

Vernon Chatlein

Vernon Chatlein is een percussionist en componist uit Curaçao, gespecialiseerd in Afro-Caribische, Latijns-Amerikaanse muziek en jazz. Hij experimenteert in zijn werk met tekst als performer en verhalenverteller en maakt muziek voor theater. Ook start hij een interdisciplinair theater- en onderzoekscollectief dat het belang benadrukt om werk te presenteren dat de schoonheid van zwartheid weerspiegelt en versterkt.

Via het collectief ontdekt Vernon een geluidsarchief vol opnames met interviews, verhalen, anekdotes, liedjes en raadsels van Afro Curaçaose ouderen uit de jaren 50 en 60. Een van de oudsten is 102 jaar oud, wat betekent dat de informatie van vóór de afschaffing kwam. Door het archief realiseert Vernon zich dat veel van zijn cultureel erfgoed het daglicht niet ziet.

In 2020 heeft Vernon een ontwikkelingsbeurs gekregen waarmee hij nog meer de archieven kan induiken. Het inspireert zijn eigen onderzoeks- en performance platform Voices from Letters. Een platform voor onderzoek naar materieel en immaterieel cultureel erfgoed. Altijd gebaseerd op muziek en verhalen van Afro-culturen in het Caribisch gebied, altijd de regio benaderend als zijn eigen continent. Het eerste stuk uit Voices from Letters is Zikinza, gevolgd door Imershón. 

Momenteel werkt Vernon aan zijn derde onderzoeks- en performance stuk getiteld "Kimina". Het project onderzoekt Tambú en daarmee wil Vernon het genre populair maken en standaardiseren met behoud van de cultuur en de bijbehorende codes. Hij brengt Tambú ook naar hedendaagse ruimtes, zijn doel is om Tambú niet alleen toegankelijk te maken voor verschillende doelgroepen, hij wil de wereld ook iets bieden dat authentiek Curaçaos is en waar Curaçaoënaars trots op kunnen zijn. Het is zijn manier om de erfenis voort te zetten van de groten die hem voorgingen.

VOCAL IN COLOR

Meliange is een verhalenverteller, creator en dromer met Curaçaose roots die opgroeide in Nederland. Met haar achtergrond in Fashion Design en Arts and Cultural Studies, combineert ze de artistieke en creatieve kant met academische en maatschappelijke onderwerpen.

"De boodschap is om Vocal In Color te zijn. De onbeschaamde aanwezigheid van minderheden in een samenleving. Het zijn de gevoelens en ervaringen die ik ken, als vrouw van kleur, die ik in mijn werk implementeer. In de hoop een gedachte op gang te brengen bij mensen die zich wel of niet kunnen identificeren met mijn belichaamde kennis als persoon van kleur die in een westerse samenleving leeft."

Music Matters: Shaynah

Shaynah, artiestennaam van Shanice Redan (Curaçao, 1994), is een Surinaams-Nederlands zangeres en songwriter. Shaynah is geboren in een muzikale omgeving, haar ouders zijn beide professionele muzikanten.

De talentvolle artiest heeft onder andere support verzorgd voor Sabrina Starke tijdens haar Dreamer’s Tour, ze heeft opgetreden op de Codarts/Keymusic talent stage van het North Sea Jazz Festival, en werkt nu aan nieuwe nummers met HAYP (Ladies of Soul), Anan den Boer (Alain Clark) en Nosa Apolo (Craig David).

Haar onmiskenbare talent, toewijding en harde werk werden in december 2014 beloond toen zij de Music Matters Award ontving. Als gevolg daarvan bracht zij in juni 2015 met trots haar eerste EP “DARE” uit, met de populaire single Werk It.

In 2018 kwam ze met nieuwe inspiratie en een fris nieuw geluid, wat zich vertaalde in het nummer Over, wat de eerste single is van haar meest persoonlijke album: “Chapter 22”. Haar verhaal, ingepakt in een emotioneel muzikaal meesterwerk, bestaat uit drie EP’s: PUZZLED, WASTED & NAKED. Met haar hart op haar tong en haar pijn blootgesteld vertelt ze herkenbare verhalen over een jong persoon dat zichzelf leert kennen.

Het derde deel NAKED staat gepland voor release in 2024. De eerste single Fair Play is in juli dit jaar uitgebracht, gevolgd door een akoestische versie met singer-songwriter MacKenzie.

Jordan's table: met recept van ILi & Loeloe

Recept Tutu met Kaas (vegan)

1 zakje droge (450gr) zwarte ogen bonen
2 teentjes knoflook
1 wortel
1 eetlepel Zout – verder naar smaak
1 cup Suiker - verder naar smaak
Kokosflakes naar smaak
1 blik Kokosmelk
150 gr maismeel
2 eetlepels margarine
Aluminium folie
Plakjes vegan kaas.

Was de bonen en laat ze een nachtje onder water staan. Breng het op een gemiddelde stand aan de kook samen met de knoflook en wortel in stukjes.
Voeg meer water toe indien nodig en tot de bonen zacht zijn.

Voeg het zout, de suiker en kokosmelk toe en kook nog 10 minuten. Voeg daarna het maismeel beetje bij beetje toe en roer onafgebroken met een houten lepel.
Roer krachtig door zodat de bonen mengen met het maismeel. Voeg de margarine toe en kook door tot dit volledig is opgenomen.

Scheur stukjes aluminium folie en maak porties, voeg een plakje vegan kaas toe en rol de tutu met de folie dicht. Laat even staan zodat de tutu hecht en het is klaar om te eten!

  • meer info

  • meer info
  • meer info
  • meer info
  • meer info
  • meer info
  • meer info
  • meer info
  • meer info
  • meer info

Programma

18:00:

Inloop

19:00:

NOW TALKS

20:00:

Korte break

20:15:

Corpus Criolla

21:15:

Nagesprek

21:30:

Borrel

Credits

Choreografie:

Faizah Grootens i.s.m. dansers

Dans:

Annemieke Mooij, Henry Rodríguez, Jordan Achiano, Justin Brown, Lisa de Faria, Ambar Veltman & Aaron Faneyte  (in wisselende bezetting)

Dramaturg:

Ira Kip

Muziek:

Neldrick Martis, Henry Rodríguez, Pierre Lauffer, Selim Haase, Músika Sinfóniko Antiano - Twents Jeugd Symfonie Orkest

Scenografie & kostuumontwerp:

Eddy van der Laan, Atelier Clement

Lichtontwerp:

Jasper Nijholt

Producent:

KIP Republic 

Met advies van en dank aan:

Gabri Christa, Jocelyn Bergland, Christian Yav, John Leerdam, Arthur Kibbelaar, Stichting Palm Music Foundation & Ayra Kip

Mede mogelijk gemaakt door:

Vriendenloterij, VSBfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Prins Bernhard Cultuurfonds,, Bijlmer Parktheater en Likeminds

over de makers

Faizah Grootens
Faizah is afgestudeerd aan de Amsterdamse Hogeschool for the Kunsten en het Instituto Superior de Arte in Havana, Cuba. Ze creëerde al meerdere hedendaagse choreografieën voor onder andere Het Zuidelijk Toneel, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Harlekijn danstheater, Compañía Taller Coreográfico de la UNAM, Laleget Danza en in Mexico presenteerde ze naast haar carrière als danseres in samenwerking  met Diego Vázquez verschillende programma's, waaronder één met Compañía Nacional de Danza. Eind 2022 heeft ze haar nieuwste duet While you’re here - Tanten bo t’aki tijdens het programma van Korzo en Nederlands Dans Theater Here we live and Now gepresenteerd.  Haar werk was afgelopen jaren onder andere te zien op festivals en in theaters zoals het Palacio de Bellas Artes en Teatro de la Ciudad in Mexico, Chorea International Dance festival in Bratislava, Holland dance Festival, Kalamata Dance Festival, Oriente Occidente en Dansfunk Festival van Skånes Dansteater.

Als danseres heeft ze met verschillende gezelschappen en choreografen gewerkt zoals Laleget Danza, Maurice Causey, Nationale Opera en Ballet/ Itzik Galili, Another Kind of Blue, Harlekijn Danstheater onder leiding van Herman van Veen, GrossDanceCompany, Miguel Rubio en Sine Forma.

 

KIP Republic
KIP Republic is een creative agency gevestigd in Amsterdam en New York, opgericht door de tweelingzussen Ira en Ayra Kip in 2018. Wij zijn storytellers die culturele kunstprojecten en evenementen produceren en cureren, die gesprekken uitlokken, kritische analyse bevorderen, gemeenschappen opbouwen en... we maken dope kunst! We werken samen met Artiesten, Cultural Leaders, Change Makers en Communities, om een culturele scene te ontwerpen die rechtvaardig, evoluerend en exciting is. Je kunt ons vinden in Amsterdam, in New York of thuis in het Caribisch gebied.

 

Er zijn nog geen reacties op CORPUS CRIOLLA

We zijn benieuwd wat je van deze voorstelling vond! Laat je het ons weten?

Jouw reactie

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?