Meemaakprojecten voor jongeren sinds 2018

Theater Voor Keti Koti / 10+

Door:
Maas theater en dans

Leeftijd:
10+

Genre:
Theater

Verschillende locaties

Theater Voor Keti Koti

In 2018 ontstond het idee om, net als met Theater Na de Dam, ieder jaar stil te staan bij het slavernijverleden en Keti Koti. Maas wil dit onderdeel van de geschiedenis met een open en nieuwsgierige blik bevragen, om het vervolgens invoelbaar te maken met een voorstelling. 

“Het bestaan van slavernij en de rol die ons land daar in een relatief recent verleden in speelde, zit ook in het DNA van veel Rotterdamse jongeren. Soms aan de oppervlakte en soms diep weggestopt. Om elkaar in de stad beter te leren kennen, horen we elkaar ook te kunnen bevragen over wie onze voorouders waren.” aldus Bernadette Stokvis, zakelijk directeur Maas theater en dans.

Thema’s als racisme, discriminatie, etnische profilering en uitsluiting zijn het hele jaar door verweven in de programmering van het Maaspodium. 

2018: Point of No Return

Dit is het moment om terug te kijken, om te herdenken. Wat herdenken we precies? Wat heeft Rotterdam met de slavernij te maken? En wat heeft de slavernij met mij te maken? Theatermakers Aisa Winter en Jeroen van der Heijden maakten in 2018 samen met zeventien Rotterdamse jongeren en kinderen een voorstelling over slavernij in het verleden en de impact die het heeft op het heden: Point of No Return, waar de schepen met slaven vertrokken en waar zelden iemand terug kwam. En: Point of No Return, we kunnen er niet omheen. Mini-docu.

2018: Point of No Return

2019: Wat we (niet) weten

Ben ik mijn geschiedenis? Welk verhaal vertelt mijn stad? Of mijn straat? Wie zijn mijn (voor)ouders? Aan wie dank ik mijn vrijheid? Wat weet ik? En wat weet ik niet? Twintig jongeren doken onder leiding van theatermakers Jeroen van der Heijden en Aisa Winter in de geschiedenis van het slavernijverleden. Ze onderzochten wat we nou eigenlijk echt herdenken en in hoeverre een geschiedenis van toen je identiteit van nu bepaalt. Ze werkten vanuit wat ze weten, maar gingen vooral op zoek naar de zwarte gaten en lege plekken in dat wat ze nog niet weten. Mini-docu.

2019: Wat we (niet) weten

2020: Aan tafel

“Door het aanhoudende politiegeweld en anti-zwart racisme in de Verenigde Staten en de opkomst van de Black Lives Matter-beweging, komt Keti Koti voor ons dit jaar in een feller licht te staan en is het extra belangrijk om te blijven herdenken. Want ook in Nederland hebben we nog steeds te maken met racisme en de gevolgen van slavernij en kolonialisme. Wij zullen ons in het verleden blijven verdiepen en verhalen van nu blijven vertellen. Maar het is ook aan jullie om te blijven luisteren, je uit te blijven spreken en actie te ondernemen. Kom je mee met ons mee op reis langs verhalen?” Mini-docu.

2020: Aan tafel

2021: Livestream Aan tafel

Het blijft van groot belang dat we de verhalen over het slavernijverleden en kolonialisme blijven vertellen en actie blijven ondernemen, niet alleen rondom Keti Koti. Wegens succes werd daarom de voorstelling Aan tafel in maart 2021 gelivestreamd. Het publiek kon een driegangen maaltijd, met onder andere heri heri, ophalen bij het Maaspodium en thuis de livestream bekijken in Zoom onder het genot van de smaak- én betekenisvolle hapjes. Via de chat konden de kijkers actief reageren op en meepraten over de voorstelling. 

2021: Livestream Aan tafel

2021: Wij zijn hier

In 2020 maakten Sue-Ann Bel en Ayrton Fraenk de voorstelling Aan tafel. Dat repetitieproces viel samen met de Black Lives Matter-protesten in Nederland. Vanuit die actualiteit doken zij in de geschiedenis van het slavernijverleden en hun eigen Surinaamse familiegeschiedenis. In Wij zijn hier verbreedden zij hun blik en nodigen ze Rotterdammers met Curaçaose, Kaapverdische en Tanzaniaanse roots uit om met hen een nieuw onderzoek aan te gaan. Net als bij Aan tafel met een gezamenlijke maaltijd.

2021: Wij zijn hier

  • Extra info

  • Extra info
  • Extra info
  • Extra info
  • Extra info
  • Extra info
  • Extra info
  • Extra info
  • Extra info
  • Extra info

Credits

2018 Point of No Return
Concept, regie: Jeroen van der Heijden, Aisa Winter
Projectleiding: Sara Giampaolo
Spel: 17 kinderen en jongeren: Misha Bot, Isa Dobrnjac, Suheda Eroglu, Sorsha Finlay, Aya Ighiri, Abigail Lima, Jhaleesa Monteiro, Kiran Motim, Ayleen Nieuwenhuizen, Vanilson Pereira, Elvis Rot, Rover Rot, Britt Schuurmans, Nadia van de Stadt, Lotti Verhoog, Jaqielle Vlaun, Maliya Uiterloo
Regieassistent: Lukas Schmidt
Fotografie: Sjoerd Kelderman
Met dank aan: Saul Henry, Jolanda Spoel 

2019 Wat we (niet) weten
Concept, regie: Jeroen van der Heijden, Aisa Winter
Projectleiding: Esther Schouten
Spel: Mats, Faye, Cemal, Romy, Sjainitta, Tamar, Felix, Janna, Lotte, Lotti, Lieke, Britt, Rósza, Daniëlle
Dramaturgie (stage): Karsten Duyvis
Fotografie: Sjoerd Kelderman
Met dank aan: Theater Na de Dam, Josua Ossendrijver, Hanna Timmers, Wim Reijnierse

2020 Aan tafel
Concept, regie, spel: Sue-Ann Bel, Ayrton Fraenk
Spelend makers: Ismail Mamo, Elvis Rot
Meespeelkinderen: Junez, Maantje Piet, Miles, Sohailly
Eindregie: Sara Giampaolo
Projectleiding: Seline Gosling
Geïnspireerd op interviews met: Abigail, Aurelia, Beyza, Cemal, Danielle, Denise, Ilidia, Lieke, Lotti, Vanilson
Fotografie: Guido Bosua
Met dank aan: Henna Bel, Stan Bes, Dragan Dimovski, Ciro Goudsmit, Priscilla Hijnen, Lisa van der Hoeven, Moniek Merkx, Esther Schouten

2021 Livestream Aan tafel
Concept, regie, spel: Sue-Ann Bel, Ayrton Fraenk
Spelend makers: Ismail Mamo, Elvis Rot
Meespeelkinderen: Junez, Maantje Piet, Miles, Sohailly
Eindregie: Sara Giampaolo
Presentatie: Carole van Ditzhuyzen
Livestream: Peter Raaijmakers en team
Fotografie: Guido Bosua

2021 Wij zijn hier
Concept, regie, spel: Sue-Ann Bel, Ayrton Fraenk
Makende spelers: Pompadó Martha, Ilidia Medina, Asali Mieger en Tiffany Vicario
Meespelers: Miles Fortes, Dulcine Thijm
Muziek: Dana Fung Loy, Lantuna, Grupo Dia di Tula
Spoken word: NØËL
Visual Artist: Marlou Fernanda
Projectleiding: Remco Went
Vocal coach: Natascha Brouwer
Productie: Bobby van Liempd
Vooronderzoek: Sonya Dias
Fotografie: Michelle Urbiztondo
Met dank aan: Dona Daria, SPACE, Stadsarchief Rotterdam, Peggy Wijntuin, Alex van Stipriaan, Joyce Adams, Dolores Hart

Bij de meemaakprojecten rondom Keti Koti werken we samen met Stichting Gedeeld Verleden, Gezamenlijke Toekomst / Keti Koti Rotterdam. Sinds 2021 maakt het project deel uit van de landelijke organisatie Theater Voor Keti Koti.
Met dank aan The Black Archives en iedereen die met ons in gesprek gaat.

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?